شناسهٔ خبر: 112407 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سخنگوی ارشاد: توطئه‌ای در کار است

معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه سعودی‌ها درباره سرنوشت سفیر سابق کشورمان در لبنان در حادثه منا دروغ می‌گویند، گفت: اگر آقای رکن‌آبادی بین جان‌باختگان نباشد، حتما ربوده شده است.

به گزارش «نماینده»، حسین نوش آبادی با اشاره به عمق فاجعه اخیر منا و افزایش آمار کشته ها و مجروحان حادثه اظهار داشت: من تصور می کنم که آمار جان‌باختگان ایرانی حادثه بیش از ۴۰۰ نفر خواهد بود.

وی در توضیح این نکته افزود: با توجه به اینکه مفقودین نه به کاروان های خود مراجعه کرده اند و نه در بیمارستان ها رد پایی از آنها پیدا شده است، متاسفانه باید گفت که بیش از «دو سوم» از مفقودان ما باید جزو جان‌باختگان حادثه باشند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره سرنوشت نامعلوم «غضنفر رکن آبادی» سفیر سابق ایران در لبنان در جریان حادثه منا نیز تصریح کرد: اینکه سعودی ها منکر وجود آقای رکن‌آبادی شده‌اند، نشان می‌دهد که دروغ می گویند؛ آنها حتما می دانند که اشخاص مطرحی مانند آقای رکن‌آبادی و سایر دوستانی که در حج بوده‌اند، الان کجا هستند و از سرنوشت آنها مطلع هستند، اما نمی‌خواهند واقعیت را مطرح کنند.

نوش آبادی با بیان اینکه تاکنون اثری از این چهره ها در میان مجروحان و جانباختگان حادثه نبوده است، عنوان کرد: به نظر می‌آید توطئه ای در کار بوده است و یک برنامه‌ریزی برای امثال آقای رکن‌آبادی انجام شده است و من تصور می کنم که نیروهای امنیتی عربستان آنها را ربوده اند و این احتمال به طور جدی وجود دارد.

وی تصریح کرد: هرچند ایشان با گذرنامه عادی و بدون مسئولیت امنیتی یا سیاسی به حج رفته، اما آقای رکن آبادی مجری برنامه روز عرفات بود و آنها نیز با علم به اینکه موقعیت آقای رکن آبادی را می‌دانستند، دست به این کار زده اند؛ در واقع باید توجه کرد که ایشان تاکنون خوشبختانه جزو جان‌باختگان نبوده و البته جزو مجروحان حادثه هم نیست، بنابراین با فرض بر اینکه آنهایی که تاکنون وضعیتشان مشخص نشده اکثرا جان‌باخته هستند، ایشان نیز یا جزو جان‌باخته‌های حادثه است و یا در اختیار نیروهای امنیتی سعودی قرار دارد.

سپردن حج به سازمان کنفرانس اسلامی ضروری است/ سعودی‌ها صلاحیت ندارند

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در واکنش به تذکرات مداوم نمایندگان مجلس مبنی بر پیگیری دولت جمهوری اسلامی از طریق سازمان کنفرانس اسلامی برای سپردن حج به این سازمان گفت: ما فعلا بحثی برای تعطیلی حج در دستور کار نداریم، اما پیگیری سپردن حج به جهان اسلام از جمله سازمان کنفرانس اسلامی یک ضرورت است و سعودی ها نیز نشان دادند که شایستگی و کفایت لازم را برای مدیریت حج ندارند و این حادثه تلخ نیز گویای کم‌ظرفیتی و سوء مدیریت آنهاست.

نوش آبادی تاکید کرد: همه کشورهای اسلامی الان به این نتیجه رسیده اند که باید فکری برای اداره حرمین شریفین و اداره مناسک حج آن هم با این حجم زائر بکنند؛ چراکه هر سال بیش از سه میلیون زائر در حج تمتع و ده‌ها میلیون نفر نیز در طول سال برای مناسک عمره به عربستان می روند، اما سعودی ها اعتقادی به این امور و اهمیت حج ندارند و اساسا با ماهیت و حقیقت حج مخالف هستند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل است که ما همواره از اول تاکید کرده ایم که نمایندگان کشورهای اسلامی و یا سازمان کنفرانس اسلامی که متعلق به همه کشورهای اسلامی است، باید اداره حج را برعهده بگیرند؛ چراکه سعودی ها با این اقداماتشان از خود سلب صلاحیت کرده‌اند.

ارسال به

    نظر شما