شناسهٔ خبر: 112372 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کارشکنی عربستان در صدور مجوز‌ انتقال پیکر حجاج

دردناک ترین تصاویر از قربانیان فاجعه منا سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها‌ی کشور گفت: با وجود تلاش کارگروه مدیریت بحران فاجعه منا در ایران و پیگیری‌های وزیر بهداشت ایران در عربستان، متأسفانه این کشور مجوز انجام پرواز فوق‌العاده انتقال پیکر جانباختگان ایرانی این فاجعه را امروز صادر نکرد.

به گزارش «نماینده»، ‌‌منوچهر سپاسی با اعلام این خبر اظهار داشت: کشور عربستان‌ باید در این‌باره همکاری بیشتری داشته باشد.

سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه جلسات‌ مدیریت بحران درباره فاجعه منا در وزارت امور خارجه کماکان در حال انجام است، گفت: همه برنامه‌ریزی‌ها برای انتقال پیکر جانباختگان فاجعه منا به کشور، در ایران انجام شد، همکاران ما در عربستان هم برای انجام این مأموریت در آمادگی کامل هستند، اما کشور عربستان امروز بدون ارائه دلیل قانع‌کننده‌ای، ‌مجوز برقراری پرواز فوق‌العاده را صادر نکرد.

سپاسی با بیان اینکه در حال رایزنی برای اخذ مجوز پرواز فوق‌العاده از کشور عربستان برای روز آینده هستیم، بیان کرد: هواپیمای پرواز آماده است تا به عربستان برود و با رفع مشکل مذکور، در اسرع وقت عملیات انتقال پیکر جانباختگان به کشور انجام خواهد شد.

سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌های کشور بیان کرد: ‌‌مقرر شده است یک فروند هواپیمای کارگو (باری) بوئینگ ۷۴۷ متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، عملیات انتقال پیکر جانباختگان ایرانی فاجعه منا را انجام دهد.

وی افزود: با وجود رایزنی‌ها وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون وزیر امور خارجه در کشور عربستان، این کشور امروز هم مجوز برقراری پرواز فوق‌العاده را صادر نکرد.

سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه کل عملیات رفت و برگشت این پرواز حدود ۶ ساعت زمان می‌برد، تأکید کرد: در هر ساعت از شبانه‌روز که این مجوز صادر شود، برای انتقال پیکر جانباختگان آماده هستیم.

وی یادآور شد: در صورت انجام این پرواز، احتمالاً پیکر جانباختگان این فاجعه به فرودگاه مهرآباد آورده می‌شود.

بنابراین گزارش سپاسی همچنین امروز گفته بود: امروز ‌‌۱۰ پرواز، عملیات انتقال حجاج‌ از عربستان به کشور را انجام می‌دهند؛ با انجام این ۱۰ پرواز، ۳۲۰۰ نفر از حجاج‌ به فرودگاه‌های امام خمینی (ره)، شیراز، تبریز، گرگان و ساری وارد می‌شوند. ‌

وی‌ با بیان اینکه ‌پروازهای برگشت حجاج تا ۲۵ مهرماه ۹۴ ادامه خواهد داشت که شامل ۲۱۸ پرواز خواهد بود، اضافه کرد: عملیات بازگشت زائران‌ توسط سه شرکت هواپیمایی مذکور به فرودگاه‌های امام خمینی(ره)، شیراز، مشهد، تبریز، ارومیه، ساری، گرگان، اهواز، رشت، بندرعباس، کرمان، کرمانشاه، یزد، بوشهر، اردبیل، زاهدان، زنجان و همدان‌ خواهد بود.

سپاسی با اشاره به اینکه تعداد زائران خانه خدا امسال نسبت به سال گذشته تفاوتی نداشت و یکسان بود، اظهار داشت: جمع کل پروازهای رفت و برگشت ۴۴۱ پرواز خواهد بود که زائران را به خانه خدا منتقل و از آنجا به کشور برمی‌گردانند.

به گزارش فارس ‌طبق اعلام فرودگاه امام خمینی (ره)، با توجه به درخواست حجاج بیت الله الحرام و مسئولان سازمان حج و زیارت، بارهای مسافران در فرودگاه امام خمینی (ره) تحویل خود آنها

نظر شما