شناسهٔ خبر: 112341 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

گزارش جدید وزارت کار از اشتغال

طایی43 معاون وزیر کار با ارائه آمار جدیدی از اوضاع اشتغال زایی در سال گذشته گفت: اشتغال ۳۷۳ هزارنفر در آمارهای بیمه ثبت شده که دستکم باید نصف همین مقدار را نیز برای مشاغل غیررسمی و بیمه نشده در نظر گرفت.

به گزارش «نماینده»، حسن طائی با اعلام اینکه سطح اشتغال در سال ۱۳۹۳ قطعا بیش از سال ۱۳۹۲ بوده است گفت: آنچه که همه باید آن را در نظر بگیرند این است که استفاده غیر روندی و برشی از آمارها و داده های بازار کار غیر قابل اعتبار بوده و نتیجه مشخصی هم از آن نمی توان گرفت.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار پیرامون داده ها و اطلاعاتی که در باب بازار کار از سوی نهادهای رسمی و غیررسمی اعلام می شود اظهارداشت: در سال ۱۳۹۳ بر اساس داده ها و اطلاعات ثبتی موجود تعداد اشتغال ایجاد شده گواه این است که وضعیت بازار کار در سال ۱۳۹۳ بهتر از سال ۱۳۹۲ شده است.

وی افزود: باید توجه داشت که قطعا این اطلاعات دارای همپوشانی های بسیاری است که به تحلیل گر اجازه تجمیع آنها را نخواهد داد، اما آمارهای ثبتی سازمان تامین اجتماعی به عنوان دقیق ترین داده های ثبتی ورود و خروج منابع انسانی در بنگاه های اقتصادی نشان می دهد که خالص بیمه شدگان اجباری به عنوان پارامتری از اشتغال در سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ به ترتیب ۷۶ هزار و ۵۹۹ نفر و ۳۷۳ هزار و ۸۲۳ نفر به ثبت رسیده که البته این اطلاعات صرفا مربوط به بخش رسمی بازار کار بوده است. مطالعات نشان می دهد در اکثر سال ها نسبت ۲ به ۱ بین شاغل رسمی و غیررسمی وجود دارد.  

طائی گفت: بر اساس گزارش ها در سال ۹۳ تعداد ۴۲ هزار و ۳۷۶ شغل توسط صندوق کارآفرینی امید، ۳۹ هزار شغل توسط سازمان بهزیستی، ۱۲۴ هزار شغل توسط کمیته امداد، ۷۴ هزار شغل توسط سازمان بسیج سازندگی و ۹ هزار و ۵۰۰ شغل  توسط سایر دستگاه ها ایجاد شده و همچنین ۲۰۰ هزار نفر نیز از سوی ادارات کاریابی این وزارتخانه معرفی و مشغول به کار شده اند.  

وی افزود: در یک نگاه کلی به داده ها و اطلاعات اخیر بازار کار کشور می توان اظهار داشت که بر اساس حجم تولید و عملکرد اقتصادی این واقعیت که اگر اقتصاد ایران در خط روندی خود (نرخ رشد ۴ الی ۵ درصدی) حرکت نماید، احتمال اینکه بازای هر یک درصد رشد تولید ناخالص داخلی حدود یکصد هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شود دور از انتظار نخواهد بود.

معاون وزیر کار گفت: بنابراین با وجود اینکه اقتصاد ایران در سال های اخیر بر روی خط روندی خود حرکت نکرده ولی با توجه به نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ۳ درصدی اعلام شده برای سال ۱۳۹۳ توسط بانک مرکزی و داده ها و اطلاعات ثبتی موجود و همچنین بهبود در محیط کسب و کار کشور می توان گفت که جمعیت شاغل یا سطح تقاضای نیروی کار در سال ۱۳۹۳ قطعا بیش از سال ۱۳۹۲ بوده است.

نظر شما