شناسهٔ خبر: 112319 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: وبگاههای شخصی نمایندگان

ساختار سازمان سنجش برای ورود دانش آموزان بوشهری به مراکز دانشگاهی متناسب نیست

«عبدالکریم جمیری» در حاشیه بازدید از سایت «نماینده» نماینده بوشهر ، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت : بررسی های انجام شده نشان می دهد ساختار پذیرش دانشجو برای ورود دانش آموزان بوشهری به مراکز دانشگاهی و موسسات آموزش عالی که توسط وزارت علوم و سازمان سنجش ایجاد شده است متناسب نیست.

به گزارش «نماینده» عبدالکریم جمیری روز شنبه در نشست با کادر آموزشی دبیرستان استعدادهای درخشان پسرانه شهید بهشتی بوشهر افزود : ساختار سازمان سنجش در حوزه ورودی به دانشگاه ها به گونه ای برای استان بوشهر طراحی شده است که با وجود تلاش های گسترده کادر آموزشی مدارس و  دانش آموزان استان بوشهر کمترین میزان ورودی به دانشگاه های برتر کشور را به خود اختصاص داده است .

وی اضافه کرد : در این ساختار استان بوشهر با استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد در یک قطب و ناحیه قرار گرفته اند که به دلیل این که سهمیه پذیرش دانش آموزان در این قطب و ناحیه یکسان دیده شده است معمولا بیشترین سهمیه به دلیل بومی گزینی به استان های دیگر این قطب می رسد. 

جمیری عنوان کرد : برای جبران سهمیه ورودی دانشگاه های کشور برای دانش آموزان بوشهری ، سهمیه محدودی توسط سازمان وزارت علوم و سازمان سنجش در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد :این در حالی است که در استان بوشهر پیگیری های لازم برای گرفتن این سهمیه انجام نشده و بخشی از کرسی های دانشگاهی متعلق به استان بوشهر، برای دانش آموزان این استان خالی است.

نماینده بوشهر ، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی با اعلام کمبود شدید رشته های مناسب در دانشگاه های استان بوشهر ، یادآور شد : با وجود یکسان بودن رتبه دانش آموزان بوشهری در مناطق دو و سه با دانش آموزان این مناطق در دیگر استان های هم طراز، به عینه مشاهده می شود که سهم پذیرش دانش آموزان بوشهری در دانشگاه های خارج استان در سطح خوبی قرار ندارد.

وی ادامه داد : با وجود این که در سه سال گذشته از استانداران و مدیران آموزش پرورش استان بوشهر مکرر خواسته ام که اقدام به برگزاری کلاس های هدفمند کنکور از مقطع اول دبیرستان تا پیش دانشگاهی داشته باشند تا حق دانش آموزان بوشهری برای ورود به دانشگاه های برتر کشور از بین نرود تاکنونی اقدام درستی در این زمینه انجام نشده است.

جمیری گفت : در پذیرش امسال دانشگاه های و موسسات آموزش عالی ، مسئولان استان بوشهربا پیشنهاد حذف بخش عمده ای از رشته های شبانه در دانشگاه های استان بوشهر و تبدیل آن به رشته های روزانه فضایی ایجاد کردند که حداقل سهمیه ای که دانش اموزان بوشهری می توانستند در قطب آموزشی کسب کنند توسط دیگر استان های موجود در این قطب جذب شد این در حالی است که اگر این سهمیه ها به شکل شبانه باقی می ماند هشتاد درصد آن به لیل شبانه بودن رشته ها مختص دانش آموزان استان بوشهر بود.

وی با اشاره به این که نباید دچار شعارزدگی شویم گفت : هر چند کمک های مقطعی توسط دولت به وزارت اموزش و پرورش می شود اما این نوع کمک ها ناکافی است و باید به شکل ویژه به مشکلات موجود در این وزارتخانه نگاه شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود : آموزش و پرورش مربوط به یک مجوعه خاصی نیست و نمی توان صرفا توسط اعتبارات دولتی آن را اداره کرد بلکه نیازمند توجه کلیه دستگاه های اجرایی و وزارتخانه ها برای رفع چالش های موجود در آن است .

جمیری عنوان کرد : اگر آموزش و پرورش پویایی داشته باشیم که بتواند با ارتقاء دانش تولید ثروت کند نگاه عده ای که آن را هزینه بر می دانند تغییر می کند .

وی پیشنهاد کرد : دولت می تواند از محل صرفه جویی در منابع حاصل از هدفمند کردن یارانه ها نگاه ویژه ای به آموزش و پرورش داشته باشد تا شاهد تغییرات عمیقی در حوزه مالی ، رفاهی و عمرانی در این وزارتخانه باشیم .

نظر شما