شناسهٔ خبر: 112287 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه وطن امروز

تهیه کننده فیلم محمد(ص): ما جایزه اسکارمان را از مخاطبان گرفته‌ایم

محمد43 به نظرم با استقبالی که از فیلم شده ما جایزه اسکارمان را گرفته‌ایم. کوچک‌ترین صحبتی از طرف ما در انتخاب فیلم برای اسکار نشده و هیات داوران این فیلم را انتخاب کرده‌اند، در واقع فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» چنان عظیم است که اگر انتخاب نمی‌شد جای شک باقی می‌گذاشت! امیدوارم در اسکار هم موفق باشیم.

به گزارش فرهنگ نیوز، فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» اولین ماه از اکران داخلی خود را با موفقیتی عظیم طی کرد و رکورد فروش سینمای ایران را شکست. از طرفی انتخاب این فیلم به نمایندگی از ایران برای اسکار امسال و بازتاب‌های گسترده‌ای که از حضور این فیلم در جشنواره مونترال رخ داد، بهانه‌ای شد با تهیه‌کننده اثر به گفت‌وگو بنشینیم. از این رو مصاحبه با محمدرضا صابری، مدیرعامل شرکت نورتابان به‌عنوان سرمایه‌گذار و پخش‌کننده فیلم، آخرین اطلاعات از فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» را منعکس خواهد کرد. ***

  از مونترال کانادا شروع کنیم که ره‌توشه‌ای ارزنده در اولین سفر بین‌المللی برای فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» به همراه داشت.
در کانادا تبلیغ برای هر دینی شرایط خود را دارد و به‌راحتی امکانپذیر نیست. وقتی فیلمی از جهان اسلام در افتتاحیه جشنواره مهمی مانند مونترال با استقبال غیرقابل تصوری مواجه می‌شود، مساله‌ای شگفت‌آور است. این برکت پیامبر گرامی اسلام(ص) است که دل‌ها را جذب خود می‌کند و نیز عظمت اثری است که همه قابلیت‌های فنی لازم را دارد.

  این استقبال گسترده در شرایطی است که پیش از این آثار تاریخی- دینی چندان مورد توجه جشنواره‌ها قرار نمی‌گرفت!
ما بدون تبلیغ خاصی وارد مونترال شدیم و وقتی صف‌های طولانی علاقه‌مندان و اشتیاق میهمانان و مردم کانادا را دیدیم حقیقتا متعجب شدیم. شما اخبار فیلم ما را دنبال می‌کردید و از آن همه نقدهای مثبت و بازتاب گسترده فیلم آگاهی دارید. دبیر جشنواره مونترال می‌گفت در ۳۹ دوره از برگزاری جشنواره سابقه نداشته از فیلمی اینگونه استقبال صورت گرفته باشد، حتی فیلم‌های عظیم و مشهور هالیوودی با چنین صف‌هایی برای تماشا مواجه نمی‌شدند. استقبال از فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» به شکلی بود که جدا از اکران افتتاحیه، ۳ بار دیگر اکران‌های ویژه برگزار کردند و چنان استقبالی شد که حتی بلیت‌های فیلم که ۱۱ دلار بود در بازار سیاه تا ۱۵۰ دلار هم به فروش رسید! اینها نشان‌دهنده گستردگی ابعاد فیلمی بین‌المللی است. در واقع اولین نمایش فیلم در افتتاحیه مونترال اشتیاق همه بینندگان را در پی داشت که تبلیغ خوبی برای اکران‌های بعدی بود.

  تحلیل‌تان از دلایل این استقبال باشکوه چیست؟
بازخورد اولیه برای مردم چنان خوب بود که کاملا جذب اثر شدند. در واقع داستان فیلم به‌خوبی توانست آنها را جذب کند تا طی ۳ ساعت مشتاقانه فیلم را تماشا کنند.

  چه میزان از گرایش‌های مردم در جهت کسب آگاهی از نگاه حضرت محمد(ص) و دین اسلام بوده است؟
نسبت به این موضوع خیلی علاقه نشان می‌دادند. پس از پایان فیلم افرادی با گرایش‌های مختلف دینی می‌آمدند و سوالاتی را می‌پرسیدند و برایشان تصویری که از اسلام وجود دارد جالب بود. آنها اطلاع چندانی از اسلام نداشتند و می‌گفتند ما فکر نمی‌کردیم مذاهب ما آنقدر به هم نزدیک باشند. البته مساله اساسی خوش‌ساخت بودن فیلم بود که شامل فیلمبرداری بی‌نظیر، جلوه‌های ویژه، موسیقی و کارگردانی خوب آن است، اگرنه نمی‌توانست با مخاطبان و میهمانان جشنواره که افراد مطرحی هم بودند، ارتباط برقرار کند.

  در میان تماشاگران به موارد خاصی برخورد کردید که خاطره‌اش را بازگو کنید؟
در روز دوم جشنواره وقتی وارد سالن جشنواره می‌شدیم به آقا و خانمی اروپایی برخورد کردیم که با بچه ۲ ماهه خود در صف سینما ایستاده بودند. آنها با دیدن آقای مجیدی به ایشان مراجعه کردند و مشتاقانه از طریق مترجم گفتند با توجه به تحسین‌هایی که شنیده‌اند، مسیری طولانی را برای تماشای فیلم از تورنتو به مونترال آمده‌اند و چون موفق به خرید بلیت فیلم از قبل نشده بودند، بلیت را از بازار آزاد به قیمت ۱۲۰ دلار خریده‌اند. بعد از پایان نمایش فیلم، آنها را دیدیم. آن خانم به آقای مجیدی گفت ۴ بار حین تماشای فیلم بشدت گریه کرده است. اینها نشانه توانایی فیلم در ارتباط با مخاطبان است. ما چند روز دیگر کلیپی از اتفاقات مونترال را از طریق تلویزیون ارائه خواهیم داد. یکی دیگر از خاطرات شکل‌گرفته وقتی بود که به دلیل مشکلات فنی از سوی جشنواره، تاخیری یک‌ساعته برای یکی از نمایش‌های فیلم پیش آمد اما مردم آنقدر علاقه‌مند به تماشای فیلم بودند که هیچ واکنشی نشان ندادند و در پایان هم به تشویق پرداختند. آقای مجیدی هم که روی سن رفته بود خواستار صلوات شد و مترجم نمی‌دانست که چگونه برای غیرایرانی‌ها این جمله را ترجمه کند!

  فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» بازتاب‌ خوبی هم در رسانه‌های بین‌المللی یافت و نقدهای ارزنده‌ای بر این فیلم نگاشته شد.
همین‌طور است و کمتر رسانه مهمی بوده که به این فیلم نپرداخته باشد. شما حتما نقد گاردین را خوانده‌اید که برخلاف موضع‌گیری پیشین خود در زمان برگزاری جشنواره مونترال، چقدر به تحسین اثر پرداخت. آنها قبلا پیش‌داوری اشتباهی کرده بودند که فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» موجب تفرقه میان مسلمانان شیعه و سنی می‌شود! پس از تماشای فیلم عقیده آنها تغییر کرد، چرا که فیلم حتی موجب جذب ادیان دیگر هم شده بود.

  البته هنوز وهابی‌هایی هستند که اصرار بر دیدگاه اشتباه خود درباره فیلم دارند!
فقط عربستانی‌ها هستند که مقابل فیلم قرار گرفته‌اند و این مساله از قبل هم کاملا قابل پیش‌بینی بود، چرا که عملکرد این کشور برای همه روشن بوده و این مساله با توجه به دیدگاه‌های موجودشان طبیعی است! ما قبلا هم به دانشگاه الازهر پیشنهاد کردیم که اول فیلم را ببینند و بعد قضاوت کنند که آنها همچنان بدون تماشای فیلم فقط موضعی سیاسی می‌گیرند. در صورتی که وقتی فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» را بزرگ دیانت ترکیه دید، به تحسین آن پرداخت.

  با توجه به استقبال صورت‌یافته در مونترال، درصدد اکران‌های بین‌المللی فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» در کشورهای دیگر نیستید؟
قرارداد اولین اکران بین‌المللی فیلم در حال انجام است و ان‌شاءالله بزودی شاهد اکران گسترده فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» در کشور ترکیه خواهیم بود. ما با یکی از مهم‌ترین کمپانی‌های ترکیه در حال رایزنی بوده و از طریق مسؤول امور بین‌الملل شرکت نورتابان پیگیر درخواست کشورهایی چون مالزی، پاکستان، کویت و کشورهای آسیای میانه هستیم و ان‌شاءالله در آینده فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» در سینماهای کشورهای مختلف و برای مسلمانان جهان به نمایش درخواهد آمد.

  در این میان میعادگاه اسکار هم در انتظار فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» خواهد بود. چه تصوری از این حضور دارید؟
به نظرم با استقبالی که از فیلم شده ما جایزه اسکارمان را گرفته‌ایم. متاسفانه در فضای مجازی اخبار دروغی منعکس شد که ما بلیت‌هایی به برخی ارگان‌ها داده‌ایم، در صورتی که تا به حال یک بلیت رایگان هم صادر نشده و این فروش گسترده توسط مردم شکل گرفته است. فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» متعلق به همه مردم است و همه تلاش ما این است که اکرانی ارزنده در داخل و خارج داشته باشیم. کوچک‌ترین صحبتی از طرف ما در انتخاب فیلم برای اسکار نشده و هیات داوران این فیلم را انتخاب کرده‌اند، در واقع فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» چنان عظیم است که اگر انتخاب نمی‌شد جای شک باقی می‌گذاشت! امیدوارم در اسکار هم موفق باشیم.

  روند فروش فیلم در روزهای اخیر چه سیری را می‌پیماید؟
هیچ منبع موثق دیگری غیر از شرکت نور تابان برای فروش فیلم، رسمی نخواهد بود. ما هر روز اطلاعات فروش را از سینماهای تهران و شهرستان رصد می‌کنیم و براساس آخرین اطلاعات دریافتی تا امروز (یکشنبه) که با شما صحبت می‌کنم، فروش دقیق فیلم ۷ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان در تهران و شهرستان‌هاست.

  این آمار تنها مربوط به سالن‌های مکانیزه است؟ در ضمن اطلاعات مناطقی که مجهز به این سیستم نیستند، چگونه به دست می‌آید؟
این آمار با احتساب ۱۰ درصد از فروش سالن‌های فاقد سیستم مکانیزه اعلام شد. مثلا ما در سینما قدس اصفهان سیستم مکانیزه نداریم و اطلاعات مختلف را رصد می‌کنیم. متاسفانه یک اطلاع‌رسانی غلطی شکل گرفت که اعلام کردند در آینده نزدیک فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» به صورت سریالی پخش خواهد شد. من در اینجا از طریق روزنامه وزین «وطن امروز» اعلام می‌کنم که حداقل تا ۳ سال آینده به هیچ‌وجه این فیلم به صورت سریالی درنخواهد آمد. ما درصدد این هستیم که اکران‌های گسترده‌ای در سراسر دنیا برای این فیلم داشته باشیم و راهی طولانی در پیش است.

  برای علاقه‌مندانی که هنوز در برخی شهرها به دلیل عدم وجود سالن سینما موفق به تماشای فیلم نشده‌اند، چه رهاوردی خواهید داشت؟
ان‌شاءالله فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» را در سراسر شهرهای ایران نمایش می‌دهیم و شرکت نورتابان در این مدت سالن‌های بسیاری را تجهیز و آماده بهره‌برداری خواهد کرد. تماشای این فیلم براساس علاقه و نیاز مردم شکل گرفت و وظیفه ما است که تا دورترین نقاط کشور این فیلم را عرضه کنیم، چرا که فیلم دیدن در سینما مساله‌ای لازم است. ان‌شاء‌الله بعد از عاشورای حسینی، اکران‌های ویژه ما در شهرهای مختلف با توجه به  دستگاه‌های خریداری‌شده پورتابل و با کمک نیروهایی آموزش‌دیده انجام خواهد شد.

  پس برخلاف نظر برخی‌ها فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» جدا از دستاوردهای فنی، قابلیت‌های سخت‌افزاری را هم به سینمای ایران آورده است.
ما در هفته گذشته ۴۶ سالن سینما افتتاح کردیم که در شهرهای مختلف فعال شدند. در حال حاضر ۸۹ سالن سینما در کل کشور فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» را نمایش می‌دهند. همچنین به پیشنهاد وزارت ارشاد، چند سالن متعلق به این وزارتخانه برای اکران فیلم در اختیار ما قرار گرفت که متاسفانه محدودیت‌هایی به لحاظ تعداد سانس‌ها دارند. ما برای نمایش فیلم اقدام به تجهیز سالن‌های زیادی در کشور کردیم و خیلی از شهرها به خاطر فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» سینمادار شدند.

  در گذشته گفته بودید که از فصل پاییز، بخش دیگری از فروش‌های گسترده فیلم آغاز خواهد شد. چه تمهیداتی در چرخه اکران در نظر گرفتید؟
ان‌شاءالله از فصل پاییز برنامه‌ای برای دانش‌آموزان برای تماشای فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» خواهیم داشت، چرا که این فیلم اثرات بسیار بالایی برای بینندگان به دنبال دارد. به این منظور با وزیر آموزش و پرورش دیدار کردیم و تفاهمنامه خوبی در حال انعقاد است که براساس آن تسهیلات ویژه‌ای برای تماشای فیلم و بازدید از لوکیشن آن در نظر خواهیم گرفت.
  قرار بود امکان بازدید عمومی از شهرک سینمایی پیامبر اعظم(ص) فراهم شود. در این باره چه برنامه‌ای تدارک دیده‌اید؟
از هفته گذشته بازدیدهای عمومی از شهرک آغاز شده که فعلا از طریق نامه‌نگاری نهادها و ارگان‌هاست و ان‌شاءالله از اول آبان‌ماه امکان حضور افرادی خارج از ادارات هم به صورت شخصی فراهم می‌شود.

نظر شما