شناسهٔ خبر: 112237 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل

آماده همکاری باایران و روسیه هستیم/بحران مهاجران در اروپا متأثر از شرایط خاورمیانه است

اوباما// رئیس جمهور آمریکا در خصوص بحران سوریه و اعتراف ضمنی به شکست غرب در حل بحران سوریه تصریح کرد: آماده ایم درباره سوریه با ایران و روسیه همکاری کنیم.

به گزارش «نماینده»، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل گفت: به عنوان رئیس جمهور آمریکا می گویم، ملت ها نمی توانند در عصر کنونی به منازعات و درگیری های قبل بازگردند.

وی افزود: نمی توانیم صرفاً از نیروهای آمریکایی برای حل بحران های کنونی جهان استفاده و فقط بر آن تمرکز کنیم.

بحران مهاجران در اروپا متأثر از شرایط خاورمیانه است

اوباما گفت: جریان مهاجران همه ما را درگیر کرده و متأثر از تبعات درگیری ها در خاورمیانه است.

وی افزود: آمریکا به تنهایی نمی تواند مشکلات در جهان را حل و فصل کند؛ نیروهای آمریکایی به تنهایی نمی توانند در این رابطه مؤثر باشند.

رئیس جمهوری آمریکا یادآور شد: آمریکا با از دست دادن سربازانش و صرف هزینه زیاد درس خوبی گرفت.

اوباما با اشاره به اینکه تاریخ ثابت کرد که دیکتاتوری فایده ای ندارد گفت: قدرت دولت ها به کامیابی مردم کشورها بستگی دارد.

وی افزود: برای پیگیری ایده هایمان باید حرکت رو به جلو داشته باشیم. با احترام به قوانین، ملت هایمان نیز ایمن تر خواهند بود.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه مدعی شد: زمانی که من دولت را در امریکا به دست گرفتم، قانون منع تکثیر و اشاعه تسلیحات هسته ای با فعالیت های هسته ای ایران به خطر افتاده بود و تحریمها نیز نتوانست مانع از فعالیت های ایران شود.

وی گفت: دو سال مذاکره پیچیده به توافق هسته ای ۱۴ جولای منتهی شد که بر اساس آن ایران از دستیابی به تسلیحات اتمی بازماند و از جنگ نیز جلوگیری شد و لذا با جلوگیری از وقوع یک جنگ، جهان به مکانی امن تر تبدیل شد.

اوباما در ادامه گفت: شعار «مرگ بر آمریکا» مردم ایران در این کشور شغل ایجاد نمی‌کند و برای ایران امنیت به وجود نمی آورد.

توافق با ایران موفقیت دیپلماسی را به اثبات رساند

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد: توافق با ایران موفقیت دیپلماسی را به اثبات رساند.

وی با اشاره به اینکه هدف از تحریم‌ها، تنبیه ایران نبود گفت: این تحریمها برای محک و سنجش ایران بود و اینکه آیا این کشور رویه و روش خود را تغییر می دهد یا خیر.

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه در خصوص موضوع هسته ای آمریکا با کشورهای زیادی گفتگو کرد، گفت: آمریکا ائتلافهایی را به منظور جلوگیری از جنگ جهانی سوم تشکیل داد و حتی با دشمنان نیز گفتگو کرد.

وی با اشاره به گروه های تروریستی در خاورمیانه گفت: گروه های تروریستی که در این منطقه سر افراد را بریده و زنان را به بردگی می کشند فقط مشکل یک کشور نیستند.

اوباما در ادامه بدون اشاره به اقدامات آمریکا در به وجود آوردن گروههای تروریستی مدعی شد: ما از اینکه نیروهایمان به عنوان بخشی از ائتلاف با افراطیون می جنگند خوشحالیم و می گوییم که نیروی نظامی ما ضروری اما کافی نیستند.

وی افزود: صلح پایدار در سوریه موقعی محقق می شود که مردم سوریه به توافقی جمعی در این باره دست یابند. ما با یک ایدئولوژی مسموم و افراطی مواجهیم. و ظیفه ما این است که همه با آن به مقابله بپردازم.

مشکلات کنونی خاورمیانه پاسخ کوتاه مدت ندارند

اوباما یادآور شد: گروه های افراطی هیچ تشابهی با اسلام نداشته و بقائشان نیز به جنگ وابسته است. آنچه در خاورمیانه می گذرد، مشکلی نیست که پاسخ کوتاه مدتی داشته باشد.

آماده ایم درباره سوریه با ایران و روسیه همکاری کنیم

وی در ادامه در خصوص بحران سوریه و اعتراف ضمنی به شکست غرب در حل بحران سوریه تصریح کرد: آماده ایم درباره سوریه با ایران و روسیه همکاری کنیم.

در پی انزوای روسیه نیستیم

اوباما به بحران در شرق اوکراین اشاره کرد و گفت: ما تمایلی برای بازگشتن به دوران جنگ سرد و تقابل با روسیه نداریم. اگر روسیه راه مذاکره و همکاری با جامعه بین الملل را می پیمود و با اوکراین به همکاری می پرداخت، به تحریم علیه این کشور مبادرت نمی کردیم. ما در پی انزوای روسیه نیستیم.

سیاست آمریکا در قبال کوبا تغییر کرده است

اوباما با دخالت آشکار در امور چین و مسائلش با همسایگان گفت: ما مایل به اجرای قانون آزادی کشتیرانی هستیم و لذا از کشور چین می خواهیم تا به این مهم در دریای چین جنوبی اهتمام ورزد. ما برای حل و فصل مشکلات کنونی در این منطقه از چین خواستیم تا در مسیر گفتگو حرکت کند.

اوباما در ادامه با این ادعا که سیاست آمریکا در قبال کوبا تغییر کرده است گفت: ما از طریق دیپلماسی پیش رفته و تلاش کردیم در جهت روابط ملت های دو کشور گام برداریم. در این راستا روابط دیپلماتیک خود با این کشور را آغاز کرده و خواستار رفع تحریم ها علیه این کشور هستیم.

نظر شما