شناسهٔ خبر: 111982 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کفاشیان جمله جنجالی‌اش را شوخی خواند!

کفاشیان/43 رئیس فدراسیون فوتبال گفت: یک بحث شوخی شد که نباید این طور بازتاب پیدا می‌کرد، البته شاید عنوان کردن این موارد با این هدف بود که بین من و تاج اختلاف بیاندازند.

به گزارش «نماینده»، تیم ملی فوتسال بانوان ایران شب گذشته کار بزرگی کرد و به قول علی کفاشیان کاری کرد تا آسیا به این تیم افتخار کند.

پس از قهرمانی تیم ملی فوتسال بانوان ایران در آسیا با علی کفاشیان تماسی را از مالزی برقرار کردیم تا ضمن تبریک این قهرمانی به مرد اول فوتبال ایران، با محوریت این قهرمانی با او گفت و گویی را انجام دهیم؛ هرچند که از این فرصت گفت و گو استفاده و مسیر صحبت از قهرمانی بانوان در فوتسال آسیا به سایر موارد مرتبط به فوتبال ایران از جمله اشتباهات داوری، مسائل مربوط به تیم ملی و ... نیز کشیده شد.

متن کامل مصاحبه با علی کفاشیان را در زیر می‌خوانید:

 تیم ملی فوتسال زنان جور مردان را کشید و توانست عنوان قهرمانی آسیا را از آن خود کند. شما از نزدیک شاهد این دیدارها بودید. از حس و حال خود پس از قهرمانی می‌گویید؟

البته آقایان هم انگیزه‌های خود را دارند و کار خودشان را به نحو احسن انجام می‌دهند. با قهرمانی تیم ملی زنان، دومین قهرمانی فوتسال پس از قهرمانی در باشگاه‌‌های آسیا برای فوتسال ایران به دست آمد. همچنین تیم ملی زنان ایران به عنوان اولین تیم ملی گروهی زنان در کشورمان موفق شد عنوان قهرمانی را به دست بیاورد که این افتخار بزرگی برای ایران است چون ژاپنی‌ها سرمایه‌گذاری زیادی کرده بودند تا مقام قهرمانی این رقابت‌ها را به دست بیاورند اما این عنوان در نهایت با تلاش و همت بسیار زیادی شیرزنان ایرانی به آنها رسید. البته جا دارد از فرصت استفاده کرده و از دو مورد تشکر و قدردانی کنم. اول کادرفنی که با درایت و فکر و تدبیر توانست تیم ملی را در این مسابقات هدایت کند و دوم از باشگاه‌های لیگ بانوان که علی‌رغم عدم حمایت‌های لازم با راه انداختن لیگ توانستند بستر را برای قهرمانی تیم ملی زنان در آسیا فراهم کنند. بنابراین باید از باشگاه‌های لیگ زنان تقدیر و تشکر کرد که باعث می‌شوند تا زنان ما همیشه برای حضور در مسابقات بین‌المللی آماده باشند.

 تیم ملی زنان عملکرد خوبی در این رقابت‌ها داشت.

درست است. زنان ما حتی در دیدارهای تدارکاتی خود رقبای قدرتمندی هم نداشتند و این در حالی است تیم‌های زنان کشورهای دیگر برای تدارک بهتر با تیم‌های مردان بازی می‌کنند. با این حال بچه‌های ما شایستگی خود را به خوبی نشان دادند و کادرفنی تیم ملی نیز به خصوص در دیدارهای نیمه نهایی و فینال با تدبیر خوبی که از خود نشان داد، موفق شد قهرمانی آسیا را برای زنان ایران به ارمغان بیاورد. تیم ملی زنان حتی در گل‌های زده و خورده از ژاپن بهتر بود و معتقدم که امروز آسیا به این قهرمانی افتخار کرد.

 برسیم به فوتبال داخلی و لیگ برتر. اشتباهات داوری همچنان روی نتایج برخی از دیدارهای لیگ برتر تأثیرگذار است. در این مورد چه نظری دارید یا چه راهکاری دارید تا این معضل برطرف شود؟

آقای اسلامیان پیشنهاد داده است تا پس از بازگشت بنده در مدت تعطیلات لیگ برتر جلسه‌ای را با داوران برگزار کنیم تا با آنها صحبت کرده و در نهایت پس از بررسی راهکاری‌های لازم، تدبیری را بیاندیشیم تا بتوانیم اعتماد به نفس داوران را بازگردانیم تا ان‌شالله کار داوری به روال عادی خود برگشته و آنها عملکرد خوب خود را از سر بگیرند. در واقع معتقدم که باید اعتماد به نفس داوران را به آنها بازگردانیم و از آنها بخواهیم تا با دقت بیشتری در دیدارهای لیگ به قضاوت بپردازند.

محرومیت داوران راهکار درستی برای برخورد با آنهاست. به نظر می‌رسد با این روش تا نیم فصل دیگر داوری برای قضاوت باقی نماند!

آیین نامه‌ای در کمیته داوران وجود دارد که طبق ضوابط این آیین نامه این جرایم اعمال شده و کارها پیش می‌رود. بحث محرومیت داوران نیست بلکه بحث اجرای آیین‌نامه است که باید اجرا شود. اگر یک داور در یک جایی خطا می‌‌کند، بر اساس آیین‌نامه‌ای که وجود دارد با وی برخورد خواهد شد.

در این بین آیا می‌توان به طور مثال اشکالات داوری را به برخی از ارکان فدراسیون فوتبال که کمیته‌ داوران و دپارتمان زیر نظر آنها فعالیت می‌کند و اقدامات و انتخاباتی که آنها انجام می‌دهند مرتبط دانست.

خیر، این موضوع ربطی ندارد بلکه دپارتمان داوران باید دقت کند و به داوران اعتماد به نفس لازم را بدهد تا آنها بتوانند کار خود را محکم و به خوبی انجام دهند. خود داوران هم باید حواس خود را جمع کنند تا این مشکلات کمتر پیش بیاید.

 یک از مباحثی که طی چند روز اخیر سر و صدای زیادی را در فوتبال ایران به راه انداخت موضوع پرداخت پول از سوی آل‌اشپورت به کی‌روش بود. واقعا چرا محمدزاده در فضایی که باید از تیم ملی حمایت کرد، این صحبت‌ها را مطرح کرد؟

بحث ۱۰۰ هزار دلاری که به کی‌روش پرداخت شد، برای یک سال پیش است. قراردادی بوده بین آل‌اشپورت و کی‌روش و این قراردادها در دنیا متداول است که برخی از برندها با مربیان قرارداد می‌بندند که با پرداخت پولی به آنها، بتوانند محصولات خود را به این شکل تبلیغ کنند. وقتی خود آل‌اشپورت پیشنهاد داده و پول داده و طبق آن نیز بین کی‌روش و این برند تفاهم‌نامه امضا شده است، دیگر ما چه ادعایی داریم و چرا باید این صحبت‌ها را پس از یک سال مطرح کنیم؟

شاید یک جوری این موضع مطرح شده که مخاطب احساس کند کی‌روش در ازای این پول، تیم ملی را با این برند راهی جام جهانی کرده است.

خیر این چنین نیست. آل‌اشپورت می‌توانست این پول را ندهد، اما آنها تفاهم نوشته و این تفاهم نامه امضا شده است. یکی دیگر پول داده و یک نفر دیگر پول گرفته و نمی‌دانم چرا حالا این صحبت‌ها مطرح شده است. تمام مربیان بزرگ خارجی در دنیا بر اساس این تبلیغات و تفاهم‌هایی که می‌شود، پول‌هایی را دریافت می‌کنند.

 به نظر شما چرا واقعا محمدزاده این صحبت‌ها را مطرح کرد؟

این کارها درست نیست که وقتی یک نفر از جایی می‌رود بخواهد این صحبت‌ها را مطرح کند و این چنین مواردی را عنوان کند. به نظر من این کار قانونی بوده که بر طبق تفاهم‌نامه انجام شده است و ما هم آن را دیده‌ایم. شاید فردا هم چند برند خارجی هم به کی‌روش بگویند که در ازای یک میلیون دلار از برند ما تعریف کن. این پول را برندها می‌دهند و ما باید چه کاری انجام دهیم. برندها هم به این وسیله بازاریابی می‌کنند.

اما برخی رفتارها مثل محرومیت خانبان، آنالیزور تیم ملی فوتبال کاری شبیه خودزنی بود؟

البته کار خانبان از قصد نبود و به نظرم نباید اقدام وی را به اینجاها می‌کشاندند. این مسائل در هر صورت اتفاق افتاده و اگر هم حکمی برای وی بوده باید اجرا می‌شده و اگر نشده در آینده اجرا خواهد شد و مشکلی نیست. در هر صورت کمیته اخلاق باید یک مواردی را رعایت می‌‌کرد.

یا به طور مثال احضار دژاگه به کمیته اخلاق پس از ۴ سال حضور وی در تیم ملی کار جالبی نبود.

بنده اعلام کردم که نباید این موارد رسانه‌ای و علنی شود و یک سری موارد هست که باید در بین خود اعضا رسیدگی و برایش راه حل پیدا کنند.

 بحث حق پخش به کجا رسید، از توافقی که شده راضی هستید؟

بر اساس جلساتی که داشتیم تفاهم‌‌هایی انجام شده که در حال رسیدن بر یک نقطه نظر مشترک بر اساس آن هستیم. در حال حاضر در این خصوص مشکلی نداریم. در هر صورت صدا و سیما این موضوع را پذیرفته که بر طبق آن، این جلسات برگزار شده تا بتوانیم راه حلی را برای پرداخت پول از طرف صدا و سیما به منظور حق پخش به فدارسیون فوتبال پیدا کنیم.

 چند روز پیش یک مصاحبه‌ای را انجام دادید که سر و صدای زیادی را به پا کرد. گفتن جمله «دار و دسته اصفهانی‌ها در فدراسیون فوتبال» باعث شد تا به تاج برخورده تا جایی که وی بگوید نباید این حرف‌های چیپ مطرح شود. البته اسلامیان گفته بود که از این شوخی‌ها ناراحت نمی‌‌شود.

من چنین حرفی را نزده و هیچ وقت هم نمی‌زنم. تاج هم زحمات زیادی در فوتبال می‌کشد. اصلا بحث دار و دسته و این صحبت‌ها در فدراسیون مطرح نیست. همه در این فوتبال زحمت می‌کشند و نباید یک موردی که به شوخی گفته شد تا این اندازه بزرگ می‌شد. تاج را قبول دارم و کارش هم خوب است. هیچ دار و دسته ای نداریم و همه برای این مملکت و فوتبال آن کار کرده و زحمت می‌کشند.

 اما شوخی‌های شما برخی مواقع بدجوری دردسرساز می‌شود.

اتفاقا این سؤال از من مطرح شد و من هم گفتم که این طوری نیست. البته یک بحث شوخی شد که نباید این طور بازتاب پیدا می‌کرد. البته شاید عنوان کردن این موارد با این هدف بود که بین من و تاج اختلاف بیاندازند که این کار درست نیست. تاج هم زحمت می‌کشد و برای فوتبال ایران کار می‌کند.

بحث همراهی سربازهایی که کارت‌هایشان ابطال شده بود با تیم‌های ملی به کجا رسید؟

در حال انجام مذاکره برای حل این مشکل هستیم. کی‌روش هم ناراحت است که چرا بازیکنانی که مثل سرباز در خدمت تیم ملی هستند، حمایت نمی‌شود. در هر صورت شاید از آن سمت هم دلایل خاصی برای این اقدام و دستور وجود دارد و ما هم تابع مقررات هستیم. در حال پیگیری هستیم و نامه‌‌هایی را نوشته‌ایم و در حال گرفتن وقت هستیم تا بتوانیم به صورت حضوری در خصوص این مشکل به صحبت بپردازیم.

آخرین وضعیت این سربازها به کجا رسید؟ نمی‌توانند در حال حاضر این عده تیم ملی را همراهی کنند؟

فعلا که اجازه ندارند بازی کنند.

این موضوع به تیم ملی ضربه خواهد زد.

بالاخره قانون کشور است و باید ما هم از آن تبعیت کنیم.

 قبول دارید پولادی کاری کرد که دود آن به چشم همه رفت؟

پولادی کار اشتباهی کرد. او باید زودتر بیاید و تکلیف را مشخص کند. پولادی از این آب و خاک است و اشتباه بزرگی کرد اما نباید سایر بازیکنان را با یکی مثل پولادی مقایسه کرد. بقیه هم برای این آب و خاک هستند و برای این مملکت زحمت می‌کشند، هرچند که پولادی هم بر می گردد و خواهد برگشت اما باید زودتر این کار را انجام دهد.

 به تیم ملی برسیم. فکر می‌کنید تیم ملی فوتبال ایران بتواند مانند فوتسال زنان دست به کار بزرگی زده و برای دومین بار پیاپی همراه با کی‌روش به جام جهانی صعود کند.

تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این کار انجام شود. بچه‌های ما نیز توانمند و غیرتمند هستند و ما هم تلاش خود را می‌کنیم تا این اتفاق یک بار دیگر نیز بیافتد.

به تازگی که با کی‌روش به اختلاف جدیدی برخورده‌اید؟ چند وقتی است که از انتقادات او خبری نیست.

فعلا امن و امان است و همه چیز آرام است. تیم ملی امروز راهی اردوی دوبی شده، سپس با آمادگی بالا راهی عمان می‌شود و پس از آن هم دیدار دوستانه ایران و ژاپن در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد.

پس از دیدار با ژاپن، دیگر خبری از بازی‌های دوستانه نیست؟

چرا اما باید صبر کنید مذاکراتمان با تیم‌هایی که خواستار برگزاری دیدار با ما هستند به نتیجه برسد.

 چند روز پیش در زوریخ سوئیس در مقر فیفا حاضر شدید. در زوریخ چه گذشت؟

کمیته فوتسال را تشکیل دادیم. بحث پیشرفت توسعه فوتسال بود و مشخص شد که این رشته در آسیا پیشرفت زیادی داشته است. جام جهانی بانوان را طراحی کردیم که دو سه ماه دیگر برگزار می‌شود که از آسیا ایران و ژاپن در این رقابت‌ها شرکت خواهند کرد. همچنین مقرر شد تا مسابقات فوتسال در المپیک جوانان آینده در آرژانتین جایگزین مسابقات فوتبال شود. برای همین است که باید از الان در ایران فوتسال رده‌های سنی را تشکیل دهیم تا در المپیک هم مدال‌آور باشیم.

گویا پلاتینی هم برای حضور در انتخابات فیفا به مشکل خورده است. سیاست کنفدراسیون فوتبال آسیا در این مورد تعییر نکرده است.

فعلا این مسائل پیش آمده اما باید زمان پیش برود تا ببینیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. فعلا که مسائل همه قاطی شده است. هم بلاتر، هم پلاتینی و هم سایر مسئولان فیفا.

چرا این اتفاقات در فیفا تمامی ندارد؟

به هر حال هر روز یک برنامه در می‌‌‌آید. باید صبر کرد تا ببینیم مواضعمان در AFC در این خصوص چه خواهد شد.

نظر شما