شناسهٔ خبر: 111934 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

«نماینده» بررسی می کند؛

کارت زرد اصلاح طلبان به ناطق/ عارف از سامانه انتخاباتی کارگزاران خارج شد

عارف-ناطق نوری بعد از رپرتاژ ارگان حزب کارگزاران، آلبوم خانوادگی هاشمی به نفع لاریجانی در انتخابات ورق خورد و باردیگر بر انشعاب اصلاح طلبان صحه گذاشت.

گروه سیاست «نماینده» - هرچه تقویم ایران به هفتم اسفندماه نزدیک می شود پازل احزاب و تشکل های سیاسی جهت نقش آفرینی در سپهر انتخابات تکمیل و تحلیل هایی که پیرامون آن نگاشته می شود، پر آب و تاب تر می شود.

هفته نامه صدا"ارگان حزب کارگزاران سازندگی" روز گذشته در یادداشتی به قلم محمد قوچانی نایب رئیس کمیته سیاسی این حزب با ارائه این خبر که "شخصیت های سیاسی برجسته اصلاح طلب نظیر آیت الله هاشمی و حجت الاسلام حسن خمینی از حجت الاسلام ناطق نوری برای حضور در عرصه انتخابات دعوت بعمل آورده اند"، ناطق نوری را گزینه مطلوب برای ریاست مجلس دهم معرفی کرد.

نگاشتن این مطلب از سوی سردبیر هفته نامه صدا با واکنش رسانه خانوادگی آیت الله مواجه شد، مطهره شفیعی دبیر سیاسی روزنامه آرمان، امروز به یادداشت «صدا» اعتراض کرد و نوشت:میانه روهای اصلاحات بر ریاست علی لاریجانی تاکید دارند چرا که وی بیشتر از دیگران می تواند به دولت روحانی کمک کند.  

اتفاقی که تاکنون رخ داده این است که طیف های درون قدرت اصلاحات، برای ریاست مجلس دهم بر روی گزینه هایی چون ناطق نوری و علی لاریجانی تمرکز یافته اند و ظاهراً محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات باید  همانند انتخابات ریاست جمهوری یازدهم سودای ریاست را از سر به در کرده و به نفع فردی که از منظر اصلاح طلبان اصولگرای میانه رو تلقی می شود، کناره گیری کند.

البته این پرسش مطرح می شود که "چرا اصلاح طلبان و بخصوص کارگزاران بر حضور و نقش آفرینی شیخ نور در انتخابات مجلس دهم تاکید می کنند"؟ در پاسخ می توان به تمایل یاران رئیس دولت سازندگی به آرایش و ترکیب مجلس پنج اشاره کرد. آنها برخلاف عارف معتقدند باید مجلسی همچون مجلس پنجم تشکیل شود ضمن اینکه کارگزارانی ها از دوران ریاست ناطق بر مجلس پنجم به نیکی یاد می کنند. از سوی دیگر باید به چهره های اجاره ای در انتخابات توجه شود.

چهره های اجاره ای این روزها مورد توجه اصلاح طلبان قرار گرفته، در این راستا می توان از رئیس مجالس چهارم و پنجم نام برد. شیخ نور از سوی اصولگرایان به عنوان یک نیروی اصولگرا و انقلابی شناخته می شود به طوری که محسن کوهکن نایب رئیس جبهه پیروان و از چهره های همسو با ناطق نوری می گویند "ناطق اصولگرا است و ارتباط تشکیلاتی با اصلاح طلبان ندارند".

همچنین محمد حسین عبدالخالقی از افراد همسو و نزدیک به ناطق نوری به «نماینده»، گفت: ناطق نوری همسو با اصلاح طلبان نیست و این بی انصافی است که او را در اردوگاه اصلاح طلبان یا مشارکتی ها تعریف کنیم. با توجه به اظهار نظر نزدیکان ناطق نوری نمی توان به صراحت او را در جریان اصلاحات تعریف کرد. با این حال چرا اصلاح طلبان معتدل و تکنوکرات این روزها رفت و آمدهای زیادی به لواسانات و حوزه علمیه ای که ناطق در آنجا حضور دارد دارند؟ اخیرا ندای ایرانیان هم با هماهنگی هایی که صادق خرازی انجام داد به لواسانات رفتند و با شیخ نور دیدار کردند، رسانه تحت مدیریت کرباسچی نیز این هفته پرونده ویژه خود را به ناطق نوری اختصاص داد.

به نظر می رسد محوریت ناطق به دلیل فقدان چهره در جریان اصلاحات شکل گرفته است، توجه ویژه اصلاح طلبان به شیخ نور درحالی دنبال می شود که پس از انتخابات سال ۹۲ معاون اول دولت اصلاحات عزم خود را برای ورود به انتخابات مجلس جزم کرده اما با این حال برخی از دوم خردادی ها ناطق را به عارف ترجیح می دهند.

حتی بعد از رپرتاژ ارگان حزب کارگزارن، آلبوم خانوادگی هاشمی به نفع لاریجانی و ناطق در انتخابات و کرسی ریاست مجلس دهم ورق خورد و باردیگر بر انشعاب اصلاح طلبان صحه گذاشت.

اصلاح طلبان استراتژی دعوت از ناطق را با این هدف کلیده زده اند که او پیرامون این مواضع و مطالب پاسخی ارائه دهد و پس از پاسخ او نوک پیکان را رو به چهره های دیگر در جریان متبوعشان قرار دهند. البته رئیس اسبق مجلس ترجیح داد پاسخی ندهد و به همان مطالب گذشته که در گردهمایی کانون نمایندگان ادوار مطرح کرده بود بسنده کند. "تمایلی برای شرکت در انتخابات ندارم. "

کارگزاران به عنوان جریانی که از دنده راست برخواست، به چپ چرخید و حالا توسط عناصر آن مجددا راست مدرن خوانده می شود، سخت در پی سرلیستی شیخ نور است. معاون اول دولت اصلاحات نیز که کسی نمی‌تواند ناراحتی اش از ماجرای کناره گیری اجباری به نفع روحانی در انتخابات را منکر شود به نظر می آید این بار بنای کوتاه آمدن ندارد اما از سامانه انتخاباتی کارگزارانی ها خارج شده است.

به هر ترتیب معاون اول دولت اصلاحات پیش از این بدنبال انتشار برخي خبرها پيرامون حضور ناطق نوري در انتخابات و احتمال سرليستي وي توسط اصلاح طلبان، صراحتا اعلام کرده بود که در اين صورت به شکل مستقل و با ليست حزب خود در انتخابات شرکت خواهد کرد و این یعنی همان پاشنه آشیل اصلاحات.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۰۹:۴۲حسن 0 0

    ناطق جان در جهت تحقق خطابه هایتان بیایید و  از این دنیا طلبان زشت خو دست بردارید و به خدا متوسل شوید اینها سرابی بیش نیستند. شما که در محضر رهبر انقلاب هستید موضعتان را صریح و شفاف کنید و به آغوش ولایت برگردید. مگر اینکه ماموریت خاصی به غیر از قدرت و مقام و ثروت داشته باشید.الله اعلم
                                

نظر شما