شناسهٔ خبر: 111929 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فردا

چهارمین روز فاجعه منا / این خبر به روز می‌شود

۱۴۴ کشته، ۸۵ مجروح و ۳۲۳ مفقود ایرانی تا این لحظه

حادثه منا/* در حالی که شب گذشته برخی سایت‌های خبری از کشته شدن ۲۰۰ حاجی ایرانی در فاجعه منا خبر می‌دادند معاون امور حج سازمان حج و زیارت مرگ ۱۴۴ نفر در فاجعه منا را تایید کرد.

به گزارش «نماینده»، در حالی که شب گذشته برخی سایت‌های خبری از کشته شدن ۲۰۰ حاجی ایرانی در فاجعه منا خبر می‌دادند معاون امور حج سازمان حج و زیارت مرگ ۱۴۴ نفر در فاجعه منا را تایید کرد.

 حمید محمدی معاون امور حج سازمان حج و زیارت کشورمان آخرین وضعیت کشته‌ها مفقودان و مصدومین فاجعه سه روز گذشته منا را تشریح کرد.

وی افزود: تا به این لحظه ساعت ۸ صبح، تعداد کشته‌های فاجعه منا به ۱۴۴نفر رسیده است.

معاون امور حج سازمان حج و زیارت گفت: تعداد مصدومان و مجروحان به ۸۵ نفر رسیده است.

محمدی تصریح کرد: در این میان تا این لحظه ۳۲۳ مفقودی گزارش شده است.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون کمیته ویژه‌ای برای انتقال پیکرهای مطهر جانباختگان و مجروحین به ایران تشکیل شده است که در حال بررسی وضعیت و هماهنگی‌های لازم هستند.

وزیر خارجه عربستان «درخواست شفاهی» ظریف برای دیدار را رد کرد

روزنامه سعودی «الحیات» چاپ لندن، امروز یکشنبه خبر داد که «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان «درخواست شفاهی» «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران را برای دیدار نپذیرفت.

بنا بر این گزارش، درخواست رد شده زیرا «به شکلی متکبرانه و در غیر جای خود مطرح شده است». این را منابع مطلع به الحیات گفته و توضیح داده‌اند که طرف ایرانی «طبق عرف معمول» خواستار دیدار نشده‌ است که شامل برنامه مشخص برای دیدار بوده باشد بلکه درخواست محدود بوده است به بررسی اتفاقات حج نه امور سیاسی منطقه مثل سوریه و یمن و این چیزی بود که عربستان آن را «نامقبول» خواند و با آن موافقت نکرد.

پادشاه سعودی ۵ مقام عالی‌رتبه را عزل کرد

رسانه های عربی گزارش دادند پادشاه عربستان ۵ نفر از مقامات مرتبط با فاجعه مصیبت بار منا را برکنار کرد.
ملک سلمان بن عبدالعزیز در این فرمان نوشته است پس از دریافت اطلاعات و گزارش هایی از وزرای کابینه، معاونان وزیر و مقامات عالی رتبه، دستور دادم سپهبد عثمان المحرج مدیر امنیت عمومی کشور، سرلشکر منصور الترکی(سخنگوی رسمی و امنیتی وزارت کشور عربستان)، دکتر اسامه بن فضل شهردار منطقه مکه مکرمه، خالد بن قرار الحربی فرماندهی نیروهای ویژه و (بندر بن محمد الحجار) وزیر حج کشور از سمتشان برکنار شوند. این فرمان به نهادهای مسئول برای اجرا ابلاغ شده است.

نظر شما