شناسهٔ خبر: 111897 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

جنتی: عربستان برای صدور ویزا کاری نکرده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تا به این لحظه ویزا برای سفر به عربستان صادر نشده است و متأسفانه مثل بقیه موارد با همکاری نکردن عربستان مواجه هستیم

به گزارش «نماینده»، علی جنتی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در گفتگوی تلفنی گفت: کاردار سفارت عربستان به وزارت خارجه احضار و مراتب به او منتقل شده اما هنوز از ریاض پاسخی برای صادر شدن ویزاها صادر نشده است.

وی افزود: برای تسهیل بازگشت جان باختگان و مصدومان به همراه هیئتی از وزارت خارجه همکاران هلال احمر و دستگاههای خدماتی منتظر صادر شدن ویزا جهت سفر به عربستان هستند.

جنتی خاطر نشان کرد: باید تصویر روشن و شفاف از وضعیت موجود بدست آوریم و بر اساس آن چالشها و مشکلاتی که سازمان حج با آن در عربستان روبرو است حل کنیم.  

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: دولت عربستان محدودیتهایی را برای حجاج ایرانی ایجاد کرده که باید آنها برطرف شود.  

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر پذیرش کوتاهی در حادثه منا از طرف دولت عربستان گفت: مسئولیت به عهده دولت عربستان است و چه آنها بپذیرند و یا نپذیرند باید پاسخگو باشند.  

جنتی در خصوص جلوگیری از اعزام زائران به حج تمتع اظهار داشت: فریضه حج مثل نماز و روزه فریضه ای است که بر عهده افراد مستطیع است و باید آنرا انجام دهند.  

وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: حرمین شریفین هم در عربستان واقع شده و این کشور موظف است که تسهیلات لازم را برای زائران فراهم آورد تا این فریضه را به جا آورند.  

وی خاطر نشان کرد: باید مسائل سیاسی و اختلافاتی را جدا از حج بدانیم چرا که حج فریضه ای مذهبی و دینی است.

برای ساماندهی و مدیریت امور حج باید کاری کرد

کارشناس مسائل سیاسی گفت: حادثه منا نشان داد که دولت عربستان توانایی مدیریت امور حجاج را ندارد و یا اینکه تدابیری که اتخاذ کرده برای این امر کارساز نبوده است.  

حسین رویوران در خصوص بررسی حادثه منا افزود: حج مناسک خاص است که مخاطبش جهان اسلام و تکلیفی است که برای ادای آن راهی جز رفتن به عربستان و انجام مناسک وجود ندارد.

وی گفت: در یک زمان معین صدها هزار نفر در یکجا جمع می شوند و مدیریت جمعی این افراد در درجه بالاتری از مدیریت فردی قرار دارد.

رویوران با اشاره به طرح مدیریت گروهی کشورهای اسلامی بر مناسک حج خاطر نشان ساخت: اینکه چگونه می شود این طرح را برنامه ریزی کرد که با حاکمیت عربستان در تعارض نباشد قابل بحث و بررسی است.  

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: این حادثه نشان می دهد که دولت عربستان توانایی مدیریت بر این مناسک را ندارد و بحث مدیریت اسلامی حج بجاست.

وی خاطر نشان ساخت: بر اساس کنوانسیون وین امنیت زائران به عهده دولت عربستان و حق ایران است که وضعیت مفقودین خود را از دولت عربستان پیگیری کند.  

جواد جهانگیرزاده دیگر میهمان برنامه تیتر امشب در خصوص حادثه تلخ منا گفت: همه حوادث اخیر نشان می دهد که غفلت مهمی در ماجرای حج امسال صورت گرفته است.  

نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مدیریت اشتراکی حج را می توان در دیدگاههای مختلف بررسی کرد و به نتیجه مقتضی رسید.

ضرورت تشکیل کمیته حقیقت یاب برای حادثه منا

کارشناس مسائل سیاسی بر ضرورت تشکیل کمیته حقیقت یاب اسلامی بی طرف برای بررسی حادثه منا تأکید کرد.  

رویوران افزود: حادثه منا را باید از جهات گوناگون بررسی کرد و نتیجه گرفت که برای چنین امر مهمی نمی توان تنها به دولت سعودی مسئولیت داد چرا که آنان بی طرف نیستند و از کشورهای اسلامی باید در قالب کمیته حقیقت یاب مسئله را ریشه یابی و پیگیری کنند.  

وی افزود: آنان باید پاسخ دهند که چرا راه منتهی به جمرات را به مدت طولانی مسدود کردند و چرا مسیر یک طرفه را به یک باره به دو طرفه تبدیل کردند.  

رویوران ادامه داد: زائران حج نخبگان مستطیع جهان اسلامند اما دولت سعودی با بی تدبیری به آنان آسیب زد و جان چند هزار نفر را گرفت.  

وی با اشاره به اقدامات عمرانی دولت سعودی در مکه و حوالی آن افزود: امسال به علت این اقدامات تعداد زائران را به نصف کاهش داده بودند و در چنین شرایطی حادثه اسفناک منا رخ داد و اگر در آینده تعداد زائرین بیشتر شود معلوم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد.  

رویوران گفت: جهان اسلام باید در برابر اقدامات دولت سعودی از خود واکنش مناسب و قابل توجه نشان دهد چرا که ممکن است در آینده نیز چنین اتفاقاتی با افزایش سهمیه ورود زائران به حج ابراهیمی رخ دهد.  

این کارشناس مسائل منطقه ای در ادامه با اشاره به رفتارهای سعودیها در برابر کشورهای همسایه همچون یمن و بحرین گفت: آنان باید دست از این اقدامات ناشایست بردارند و مدیریت خود را در حج ابراهیمی (ع) اصلاح کنند و از نقش پیمانکاری در منطقه برای غرب خارج شوند.  

وی خاطر نشان کرد: غربیها واکنش متقابلی در برابر اقدامات سعودی علیه کشورهای منطقه ندارند بلکه از آن حمایت می کنند اما جهان اسلام نیز باید هوشیار باشد چرا که رفتارهای غلط دولت سعودی مشکلات زیادی را در منطقه ایجاد کرده و این نشان از بحران در حاکمیت سیاسی آل سعود است.

مقامات سعودی از جهان اسلام عذرخواهی کنند 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سعودی دست از ساده سازی مسئله حادثه منا بردارد و به جهان اسلام پاسخگو باشد.  

جهانگیرزاده افزود: آنان تلاش می کنند این مسئله به فراموشی سپرده شود در حالیکه حادثه منا یکی از تاریکترین نقاط مدیریت دولت سعودی در حج است.  

وی گفت: حج مسئله ای تعطیل بردار نیست و اما سعودیها نیز باید به وظیفه شان در تجدید نظر در مدیریت حج عمل و از تکرار حوادث فاجعه باری همچون منا جلوگیری کنند.  

این نماینده مجلس تأکید کرد: آنان به جای فراکنی باید از جهان اسلام عذرخواهی و در مدیریت خود بازنگری کنند و در غیر این صورت تکرار حوادثی همچون منا در سالهای آینده دور از ذهن نیست.

آقای جهانگیرزاده با اشاره به پیگیریهای مقامات جمهوری اسلامی ایران درباره حادثه غمبار منا افزود: مقامات ما اهتمام ویژه ای در پیگیری این موضوع دارند و باید مسئولان کشورهای اسلامی نیز همراهی کنند تا در آینده شاهد چنین اتفاقات ناگواری نباشیم.  

وی گفت: نمی توان حادثه ای همچون منا را دید و تنها نظاره گر بود بلکه باید مانع از لاپوشانی مسئولان سعودی شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی شورای اسلامی افزود: آنان به جای مدیریت درست فریضه الهی حج که در آن نخبگانی از بلاد مختلف اسلامی حضور می یابند در پی دخالت و بحران آفرین در سایر کشورهای منطقه اند و تحلیلهای غلطشان در مسائل منطقه ای و بین المللی بر مشکلاتشان افزوده است.

نظر شما