شناسهٔ خبر: 111811 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

عربستان به وزیرارشاد ویزا نداد

جنتی معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که مقام های عربستان با بهانه جویی از دادن ویزا به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که قصد عزیمت به عربستان داشت ، خودداری کردند.

به گزارش«نماینده»، حسین امیرعبداللهیان در ارتباط تلفنی با بخش خبری نیمروز شبکه اول سیما، گفت شب گذشته منبعی از زندانی شدن حدود 30 نفر از حجاج ایرانی پس از حادثه اخیر در منا خبر داد که موضوع را از طریق آقای قاضی عسگر و نیز از طریق سفارت و سرکنسولگری کشورمان پیگیری کردم که آنان این مسئله را تایید نکردند.

سابقه ریاض در بازداشت خبرنگاران

وی گفت: آنچه مربوط به بازداشت خبرنگاران است و موضوعی که آقای جنتی وزیر ارشاد به آن اشاره کرده در گذشته چنین سوابقی وجود داشته و موضوع درحال پیگیری است.

امیرعبداللهیان همچنین با ابراز تاسف از تعلل مقامات عربستان در انتقال اجساد جانباختگان و مصدومان به کشورمان افزود: دقایقی پیش با سفیرمان در جده در این زمینه صحبت کردم و او را به این موضوع توجه دادم .

وی اضافه کرد: آقای ظریف نیز در نیویورک فعالانه در دیدار با شخصیت های مختلف ذیربط کار را پیگیری می کند.

سومین احضار کاردار سعودی در تهران

وی گفت: امروز شخصا کاردار سفارت عربستان سعودی را احضار کردیم و برای سومین بار توجه و تذکر لازم را برای تسریع در این مساله خواهیم داد و خانواده ها را از بلاتکلیفی خارج خواهیم کرد.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره جزییات اعزام هیات ایرانی به عربستان و میزان همکاری مقامات این کشور در این باره اظهار داشت: متاسفانه به علت سوء مدیریت و به هم ریختگی اوضاع در مجموعه کارگزاران حج عربستان و حتی در بخش سیاسی و مسئولیت ناپذیری مقامات این کشور در همه امور؛ نوعی کندی در روند کارها مشاهده می شود.

فهرست مفقودان در اختیار نماینده سعودی در مکه

امیرعبداللهیان افزود: البته ولیعهد عربستان نماینده ای را نزد آقای قاضی عسگر فرستاد و فهرست مفقودان ما را دریافت کرد و اقدامات اولیه ای نیز صورت گرفته است اما متناسب با انتظارات ما نیست.

هیات ایرانی در انتظار ویزای عربستان

وی گفت: به ویژه درباره سفر آقای جنتی وزیر ارشاد ، معاون کنسولی وزیرامورخارجه و هیات همراه از ساعت 15 امروز آماده پرواز به سمت جده هستند اما تا این لحظه سعودی ها با توجیه تعطیلی روز شنبه و ایام عید در این کشور برای صدور روادید اقدامی نکرده اند.

امیرعبداللهیان ابرازامیدواری کرد در دیدار امروز با مسئول نمایندگی عربستان سعودی این مساله به سرعت به نتیجه برسد تا آقای جنتی فرستاده ویژه رئیس جمهور و هیات دولت جمهوری اسلامی ایران سریعا بتواند وارد جده شود.

نشست ویژه درباره تشکیل کمیته حقیقت یاب

معاون وزیرامورخارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره پیگیری وزارت امورخارجه برای تشکیل کمیته حقیقت یاب بین المللی و اسلامی درباره حادثه منا از برگزاری جلسه ویژه‌ای در این زمینه خبرداد و افزود: معاون حقوقی رئیس جمهور جلسه‌ای با مشارکت حقوقدانان از بخش های مختلف برای پیگیری ابعاد حقوقی این مساله تشکیل داد.

امیرعبداللهیان از جلسه ساعت 14 و 30 دقیقه امروز با حضور مدیران ارشد سیاسی و بین المللی و بخش حقوقی در وزارت امور خارجه برای پیگیری همه جانبه این موضوع خبر داد.

وی افزود: برخی کشورهای حادثه دیده در فاجعه اخیر نیز ایده هایی را در روزهای اخیر به ویژه از دیروز و امروز مطرح کردند که آن نیز مدنظر قرار می گیرد و امیدواریم همه این تلاش ها به رسیدن به راهکارها و اجرای اقداماتی منجر شود که مانع از تکرار اینگونه حوادث شود.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره استفاده آقای ظریف از فرصت حضور در نیویورک برای پیگیری این موضوع گفت: رئیس جمهور در دیدارهایش در سطوح مختلف و نیز آقای ظریف در دیدار با همه طرف های موثر از دبیرکل و قائم مقام سازمان ملل گرفته تا مسئول ستاد خارجی اتحادیه اروپا، برای تشریح ابعاد مختلف این فاجعه اسفناک حداکثر استفاده را کردند.

امیرعبداللهیان افزود: هیات های مختلف از کشورهای عربی و اسلامی با مراجعه به رئیس جمهور و وزیرامورخارجه ابراز همدردی و بیان تسلیت کردند و برخی ایده های سازنده را برای جلوگیری از تکرار این فجایع و استفاده از ظرفیت ها و تجارب کشورهای اسلامی برای حج در سالهای آینده مطرح کردند که جزئیات بیشتر آن در اخبار مربوط به نهاد ریاست جمهوری و وزارت امورخارجه در ساعات آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

مسئولیت نپذیرفتن سعودی ها غیرقابل قبول است

معاون عربی و افریقای وازرت امور خارجه گفت : عدم مسئولیت پذیری سعودی در قبال فاجعه منا غیرقابل قبول است.  

حسین امیرعبداللهیان گفت: مقامات سعودی نباید سوء مدیریت کارگزاران مرتبط با اداره مناسک حج را به قضا و قدر ربط دهند.

وی افزود: انتظار فوری ما از مقامات سعودی تسریع در تعیین وضعیت مفقودین، کمک موثر انتقال فوری جان باختگان و زخمی ها است.

امیر عبداللهیان با ابراز تاسف  از همکاری نکردن سعودی ها در تسریع امداد رسانی به زخمی ها و  شناسایی مفقودان این حادثه گفت: متاسفانه اکنون روند پیگیری این امور در داخل عربستان رضایتبخش نیست.

معاون عربی و افریقای وازرت امور خارجه تاکید کرد: مقامات سعودی بجای توجیه نادرست سهل انگاری کارگزاران حج، به مسئولیت انسانی و اسلامی خود در قبال حادثه دیدگان عمل کنند.

وی تاکید کرد: بار دیگر با همه بازماندگان این حادثه تلخ و اسفبار در ایران و سایر کشورها ابراز همدردی می نمایبم.

نظر شما