شناسهٔ خبر: 111763 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

حادثه منا را از طریق دادگاه های بین المللی پیگیری می کنیم

دادستان کل کشور گفت: حادثه منا نشان دهنده جنایت آل سعود است که قطعا آن را از طریق مجامع و دادگاه های بین المللی پیگیری می کنیم.

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در حاشیه برگزاری جلسه ستاد مرکزی مبارزه با جرایم خاص با اشاره به حادثه منا و جان باختن شماری از زائران خانه خدا افزود: حادثه تاسف آور و تاثرانگیز منا به یک بیان حاکی از بی تدبیری و بی کفایتی آل سعود بود اما در حقیقت نه تنها نشان دهنده بی تدبیری دولت عربستان، بلکه نشان از جنایت عمال سعودی دارد.

وی ادامه داد: بیش از هزار سال است که زائران خانه خدا پس از وقوف در عرفات و مشعر مراسم رمی جمره را انجام می دهند و راه های ورودی مشخصی به این مسیر دارند که در حج امسال بستن این راه به صورت عمدی، منجر به وقوع حادثه منا شده که قابل پیش بینی و پیشگیری بود.

رئیسی تصریح کرد: به اعتقاد من این مساله تحت عنوان بی کفایتی و بی تدبیری نباید مطرح شود بلکه یک جنایت است چراکه آل سعود موظف به تامین امنیت جان زائران خانه خداست.

وی با بیان اینکه مکه و مدینه متعلق به جریان خاصی نیست و به همه مسلمانان جهان تعلق دارد، گفت: مکه باید بلد امنی برای همه مسلمانان جهان باشد اما بستن یک مسیر به علت عبور یکی از مقامات نظامی سعودی منجر به حادثه منا شده که قابل بررسی است.

رئیسی تاکید کرد: دادستانی کل کشور از دولت عربستان و دادستانی این کشور می خواهد که مسببان اصلی این حادثه محاکمه شوند و اگر این قضیه رسیدگی نشود از طریق مجامع و دادگاه های بین المللی پرونده این حادثه را پیگیری خواهیم کرد.

دادستان کل کشور افزود: حادثه منا بار دیگر کارآمدی آل سعود را برای اداره حرمین شریفین زیر سئوال برد چنانکه چندی پیش نیز با سقوط جرثقیل بیش از صد نفر از مسلمانان به شهادت رسیدند و حادثه منا هم قطعا به صورت عمدی صورت گرفته است.

رئیسی گفت: این حادثه به اعتقاد بنده باید با رایزنی دادستان های کشورهای اسلامی پیگیری شود و همه با یک نگاه مشترک از منظر حقوق بین المللی ابعاد حادثه را پیگیری کنیم.

وی اضافه کرد: آل سعود بدانند که محاکمه مسببان این جنایت را از طریق مجامع بین المللی پیگیری خواهیم کرد.

**تشدید برخورد با سارقین حرفه ای و سابقه دار  

دادستان کل کشور از تشدید برخورد دستگاه قضا با سارقین حرفه ای و سابقه دار خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در حاشیه جلسه ستاد مرکزی مبارزه با جرایم خاص افزود : جلسه امروز به جرایم مرتبط با سرقت اختصاص داشت و با توجه به گزارش هایی که مطرح شد در حال حاضر هم کاهش وقوع هفت درصدی سرقت را در کشور شاهدیم و هم افزایش کشفیات.

وی گفت: در این جلسه مقرر شد افراد سابقه داری که دست به سرقت های حرفه ای می زنند از طریق نیروهای اطلاعاتی امنیتی، نیروی انتظامی، آگاهی و دادسراها در کشور تشدید مجازات شوند.

رئیسی همچنین افزود: مقرر شد دادستان های سراسر کشور و قضات دادسراها تا آنجا که قانون اجازه می دهد شدیدترین قرار را در بخش تامین قرار، برای سارقانی که با وجود سابقه کیفری و محکومیت مرتکب سرقت می شوند، اعمال کنند.

دادستان کل کشور تصریح کرد: از این پس نظارت و کنترل های نیروی انتظامی درباره سارقین حرفه ای افزایش پیدا می کند و در بخش های قضایی و انتظامی هم تشدید  مجازات در انتظار سارقین سابقه دار خواهد بود.

وی درباره نگهداری و اعطای مرخصی به سارقین حرفه ای گفت: سارقین حرفه ای و دارای سابقه کیفری به علت حفظ مال و زندگی مردم، شامل اعطای مرخصی نخواهند شد.

دادستان کل کشور افزود: استفاده از ظرفیت نیروهای مردمی و بسیج برای دستگیری سارقین نکته مهمی بود که در جلسه مطرح شد ضمن اینکه همکاری و مساعدت نیروی انتظامی با دستگاه قضا نیز برای جمع آوری ادله  جرم و کمک به قضات نقش مهمی در پیگیری  پرونده های سارقین حرفه ای دارد.

رئیسی گفت: با توجه به قانون آئین دادرسی کیفری جدید از این پس همه نیروهای ضابط مستقر در نیروی انتظامی و دستگاه قضا باید کارت ضابطیت داشته باشند که صدور این کارتها از امروز آغاز شده است. ستاد پیگیری جرائم خاص که هر چند یک بار در دادستانی کل کشور با حضور مسئولان انتظامی و قضایی به بررسی جرائم نرخ دار می پردازد صبح امروز تشکیل جلسه داد.

نظر شما