شناسهٔ خبر: 111591 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

آمانو:

مطمئن‌ام نمونه‌های پارچین تقلبی نیستند/ نمونه‌گیری زیر نظر آژانس بود

آمانو// مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعای غربی‌ها مبنی بر آزاد بودن دانشمندان ایرانی در نمونه‌برداری از پارچین را رد کرده و گفته که این عملیات تحت نظارت دقیق آژانس انجام شده است.

به گزارش «نماینده»، پس از آنکه هجمه رسانه‌ای غرب بر حضور بازرسان غربی به پارچین متمرکز شد و ایرانی‌ها هم این مسئله را قویاً رد کردند، حالا رئیس آژانس به سخن آمده ولی باز هم صحبت سریحی در خصوص حضور یا عدم حضور خارجی‌ها در پارچین نکرده است.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، «یوکیو آمانو» مدیرکل آژانی بین المللی انرژی هسته‌ای گفته که از اصالت نمونه‌های اخذ شده از پارچین مطمئن است.

آمانو در خصوص نحوه مطئن شدن از اینکه نمونه‌های برداشت شده متعلق به پارچین باشد و از جای دیگری نیامده باشد گفته که آژانس از طریق نظارت ویدئویی و سیست موقعیت‌یاب ماهواره‌ای از صحت روند نمونه‌گیری از پارچین اطمینان حاصل کرده است؛ آمانو البته نگفته که آیا بازرسان خاجی در حین نمونه‌گیری در پارچین حاضر بوده‌اند یا خیر.

آمانو از نتایجی که تاکنون از بررسی نمونه‌های پارچین به دست آمده هم خبری نداده؛ آقای مدیرکل در تهران به «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفته بود «مایلیم که روند بازرسی‌ها را سرعت بدهیم و کار را تمام کنیم.»

مهر تأیید آژانس بر غیرتسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای ایران یکی از پیش‌شرط های شروع روند کاهش و برداشته شدن تحریم‌های این کشور است.

نظر شما