شناسهٔ خبر: 111424 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

هفته «دفاع مقدس» در پایتخت چه می‌گذرد؟

ورود پیکر ۸۰ شهید دفاع مقدس از مرز شلمچه با فرا رسیدن هفته دفاع مقدس ویژه برنامه هایی در فرهنگسراها ، کتابخانه ها و... در شهر تهران برگزار می شود.

به گزارش «نماینده»، با فرا رسیدن هفته دفاع مقدس"پایتخت" برنامه های متنوعی را برگزار می کند که به صورت اجمالی به شرح این برنامه ها پرداخته ایم.
جشنواره «شهر عاشقی» در برج میلاد
جشنواره تابستانی «شهر عاشقی» همزمان با دهه ولایت، هفته دفاع مقدس و هفته گردشگری از اول تا ۱۰ مهرماه با هدف گرامیداشت یاد شهدا و جانبازان دفاع مقدس، اشاعه روحیه جهادی برگزار خواهد شد.
از جمله برنامه‌های این جشنواره، اجرای مارش حماسی و نظامی برای گردشگران و بازدیدکنندگان در گذرگاه برج میلاد تهران خواهد بود. برپایی نمایشگاه صوتی و تصویری مرتبط با موضوعات دفاع مقدس، زنان در دفاع مقدس، شهدای غواص، مراحل برپایی نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی مرتبط با هشت سال جنگ تحمیلی با شعار «جهاد ادامه دارد» از دیگر بخش‌های جشنواره «شهر عاشقی»» است.
همچنین همزمان با برپایی جشنواره شهر عاشقی هنرمندان تئاتر هر شب از ساعت ۱۸ تا ۲۳ پرفورمنس هایی را با موضوعات اعیاد قربان تا غدیر، ایثار، شهادت و تاریخ هشت سال دفاع مقدس اجرا خواهند کرد. همزمانی برپایی جشنواره شهر عاشقی با هفته گردشگری نیز منجر به اجرای ویژه برنامه‌هایی با هدف توسعه گردشگری پایتخت شد.
افتتاح ۱۱ کتابخانه در ۶ استان کشور در هفته دفاع مقدس
همچنین محمد اله‌یاری فومنی معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌ها با اشاره به فرارسیدن هفته دفاع‌مقدس، اظهار داشت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تقویم سال جاری خود، بزرگداشت مقام شامخ شهدا و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس را از برنامه‌های اصلی خود قرار داد. لذا با برنامه‌ریزی منسجم دو ماهه با حضور نمایندگان معاونت‌ها و ادارات کل مختلف ستادی و همراهی ادارات استانی برنامه‌های مختلفی را برنامه‌ریزی کرده است.
اله‌یاری در تشریح برنامه‌های نهاد در طول این هفته، با اشاره به افتتاح کتابخانه در نقاط مختلف کشور، گفت: در طول هفته دفاع‌مقدس ۱۱ کتابخانه در ۶ استان کشور (آذربایجا‌ شرقی، اصفهان، کردستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان‌شمالی و خراسان‌رضوی) به بهره‌برداری می‌رسند که از این تعداد ۲ کتابخانه به نام شهیدان معاذی و مرادی در کردستان و یک کتابخانه به نام شهدای سادات در چهارمحال و بختیاری افتتاح می‌شوند. همچنین ۲ کتابخانه نیز با عنوان شهدای غواص در شهر بیدک خراسان شمالی و جندان اصفهان نامگذاری می‌شوند.
تجلیل از همسران جانبازان هشت سال دفاع مقدس با عنوان «همسران ماه»
با نزدیک شدن به هفته دفاع مقدس و آغاز برنامه‌های سازمان‌ها و نهادها، شهرداری تهران ویژه برنامه‌هایی را در سطح شهر تهران تدارک دیده است.
برپایی نمایشگاه فاتحان نور با آثاری از هنرمندانی چون محمود عبدالحسینی، حسین حیدری، رضا برجی و سید عباس میرهاشمی که در منطقه یک تهران برگزار خواهد شد.
همچنین مراسم تجلیل از همسران جانبازان مناطق شهر تهران با عنوان "همسران ماه"، برگزاری همایش تجلیل از ایثارگران و جانبازان و خانواده‌های شهدا در اکثر مناطق تهران، تجلیل از خانواده شهدای سادات در باغ موزه دفاع مقدس و فرهنگسراها همزمان با عید غدیر، تجلیل از ایثارگران و خانواده‌های شهدای ادیان توحیدی و تجلیل از بانوان پزشک و پرستاری که در خدمت به ایثارگران تلاش علمی و عملی برجسته‌ای داشته‌اند از دیگر برنامه این هفته است.
شهرداری تهران در نظر دارد تا با اعزام چند دستگاه اتوبوس مزین شده به علائم دفاع مقدس و با اجرای سرود و مارش در سطح تهران تداعی کننده اعزام رزمنده‌ها در زمان جنگ تحمیلی به سمت مناطق عملیاتی باشد که این برنامه با عنوان "سفر به دیار یاران" برگزار می‌شود.
در این هفته کتاب رزم نامه ایرانیان مشتمل بر ۴۵ هزار بیت شعر که توسط محمد درودیان با نگاهی به سیر تاریخی جنگ ایران و عراق و در ۵ جلد نوشته شده است رونمایی می‌شود.
ویژه برنامه هم عهدی با شهدا و رونمایی از کتاب 
روابط عمومی فرهنگسرای ابن سینا، حامد حریری مدیر فرهنگسرای ابن سینا با اعلام برنامه های این فرهنگسرا به مناسبت هفته دفاع مقدس گفت: تجلیل از خانواده های شهدای محلات منطقه در ویژه برنامه ضیافت آسمانی، برگزاری شب شعر و خاطره، اجرای ویژه برنامه هم عهدی با شهدا در میدان صنعت شهرک قدس و رونمایی از کتاب هایی تازه منتشر شده در حوزه دفاع مقدس از جمله این برنامه هاست.
اجرای طرح هم عهدی با شهدا و ضیافت ستارگان به مناسبت هفته دفاع مقدس
محمود صلاحی اظهارداشت: شهرداری تهران امسال در تمامی ۲۲ منطقه برنامه های متنوعی را به مناسبت هفته دفاع مقدس و گرامی داشت مقام و یاد شهدا به ویژه شهدای گمنام برگزار می کند.
وی با اشاره به اجرای طرح هم عهدی با شهدا و لزوم مشارکت شهروندان و مسوولان در این طرح عنوان کرد: در حال حاضر در تهران ۲۳هزار شهید داریم که بخش قابل توجهی از پدران و مادران این شهدا فوت کرده اند. به همین دلیل ما در قالب اجرای این طرح می خواهیم که مردم و مسوولان را ترغیب کنیم که با نیابت از پدران و مادران به سراغ مزار شهدا بروند و یاد و خاطره این عزیزان را گرامی بدارند.
رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه اگر امروز درکشور آرامش و امنیت برقرار است به برکت خون شهدایی است که در دوران دفاع مقدس جان برکف بودند، افزود: براساس طرح هم عهدی با شهدا قرار است تا هریک ازمسوولان و مردم تعهد کنند تا سالی چندین مرتبه به سراغ مزار یکی از شهدا بروند تا یادآوری شود پایه مسوولیت هر یک از ما در این جامعه خون شهداست.
صلاحی ادامه داد: روش اجرای این طرح به این گونه است که در هفته دفاع مقدس به وِیژه در روز عرفه در تمامی میادین و فرهنگسراها غرفه ای برپا می کنیم و تعدادی پلاک در آن قرار می دهیم. داوطلبان به قید قرعه هر یک صاحب یک پلاک می شوند و در مرحله بعد با آن شهید هم عهد می شوند تا سالی چندین مرتبه به نیابت از پدر و مادر شهید به سراغ مزار آن عزیز بروند.
وی با اشاره به یکی دیگر از طرح های مورد نظر شهرداری تهران درهفته دفاع مقدس اظهارکرد: برنامه ضیافت ستارگان که با محوریت خود مردم درمحلات انجام می شود از دیگر برنامه هایی است که با هدف گرامی داشت یاد و خاطره شهدای گلگون کفن برگزار می شود.
رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ادامه داد: براساس این طرح مردم ساکن در کوچه هایی که به نام شهدا مزین است می توانند با همکاری هیات امنا، بسیج محلات و سایر سازمان های فرهنگی مراسم گرامیداشتی را برای شهید برگزار می کنند. در این مورد سازمان فرهنگی وهنری نیز کمک های لازم را به اجرای این طرح ارایه می دهد.
صلاحی با تاکید بر اینکه شهرداری درصدد است تا نام و یاد شهدا را زنده نگه دارد، تصریح کرد: ما تمامی امکانات فرهنگی و اجتماعی را برای برگزاری هر چه باشکوه تر برنامه های هفته دفاع مقدس بسیج کرده ایم.

نظر شما