شناسهٔ خبر: 111293 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ریاست جمهوری

در گفتگوی تلفنی با سلطان عمان مطرح شد؛

ابراز تاسف روحانی از عملکرد جامعه بین المللی درباره یمن

رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به پیوندهای مشترک دینی ، تاریخی و همسایگی دو ملت ایران و عمان ، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در خصوص توسعه و تحکیم همکاریها، اولویت ویژه ای برای همسایگان خود بویژه عمان قائل است.

به گزارش «نماینده»، حسن روحانی روز سه شنبه در گفتگوی تلفنی با "قابوس بن سعید" سلطان کشور پادشاهی عمان، ضمن تبریک عید سعید قربان، به جایگاه ممتاز عمان در عرصه همکاریهای منطقه ای اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقه مند است بویژه در دوره پساتحریم، روابط خود را با کشور دوست و برادر عمان در بخش های مختلف به ویژه تجاری و اقتصادی تحکیم بخشد.

رییس جمهوری با قدردانی از نقش سازنده عمان در منطقه، تقویت همکاریهای منطقه ای جهت پایان دادن به بحران های منطقه  را ضروری خواند و اظهارداشت:همکاریهای منطقه ای تهران – مسقط بویژه برای بازگشت صلح و ثبات به منطقه بسیار موثر و مهم است.

تقدیر از مواضع منطقه ای عمان بویژه در خصوص بحران یمن

دکتر روحانی همچنین  با تقدیر از مواضع منطقه ای عمان بویژه در خصوص بحران یمن و ارسال کمکهای انساندوستانه برای مردم این کشور اظهار امیدواری کرد با کمک عمان صلح و ثبات بار دیگر به یمن بازگردد و مردم این کشور بتوانند در آرامش زندگی کنند.

رییس جمهوری همچنین با انتقاد شدید از حمله هوایی نیروهای مهاجم به مردم بیگناه و زیربناهای یمن بویژه  اماکن دیپلماتیک افزود: از اینکه نیروهای مهاجم به یمن به هیچ یک از مقررات و عرف بین المللی توجه ندارند نگران هستیم و این اقدامات بویژه حمله به اماکن دیپلماتیک به عنوان اقدامی ناصحیح و غیرانسانی باید شدیدا محکوم شود.

دکتر روحانی ابراز امیدواری کرد که با تلاش های عمان و بویژه شخص سلطان قابوس و سایر کشورهای صلح دوست، به مناسبت عید سعید قربان هر چه سریعتر آتش بس در یمن با هدف کمک رسانی به مردم مظلوم این کشور برقرار شود چراکه وضعیت انسانی در یمن از سطح فاجعه معمولی بالاتر رفته است و ما بسیار متاسف هستیم که جامعه بین المللی نسبت به آتش بس در این کشور و اقدامات انساندوستانه اقدام جدی به عمل نمی آورد.

قابوس بن سعید، سلطان کشور پادشاهی عمان نیز در تماس تلفنی خود با تبریک عید سعید قربان و موفقیت مذاکرات هسته ای گفت: عمان امیدوار است که در دوران پسا تحریم سطح همکاریهای خود را با جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش گسترش دهد.

تاکید بر تداوم رایزنی ها برای برقراری صلح و ثبات در یمن 

سلطان عمان در ادامه با تاکید بر تداوم رایزنی های کشورش برای برقراری صلح و ثبات در یمن تصریح کرد: دیپلماسی پیوسته بهترین راه برای حل مشکلات بویژه در منطقه است و ما به کمکهای انساندوستانه خود به مردم یمن ادامه می دهیم و معتقدیم مشکل یمن باید از طریق میز مذاکره و با حضور گروههای یمنی حل شود.

وی به حمله هوایی نیروهای مهاجم به اماکن دیپلماتیک در یمن اشاره کرد و گفت: مسقط این حملات را به شدت محکوم می کند و خواهان توقف سریع این گونه رفتارها است.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۷-۰۱ ۰۷:۴۵حسن 0 0

    تاسفهای اصلی در راه است. خدا به دادمان برسد.
                                

نظر شما