شناسهٔ خبر: 111258 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز

همه وزرایی که از مجلس کارت زرد و اخطار گرفتند/طیب نیا در صدر کارت زردها

مجلس 43 تا کنون هشت وزیر دولت روحانی ۱۴ کارت زرد یا همان اخطار از مجلس گرفتند که وزیر اقتصاد در صدر کارت زردها قرار دارد. البته برخی از وزرا چند بار در معرض کارت زرد قرار گرفتند اما با پاسخ های قانع کننده خود، از آن عبور کردند.

به گزارش «نماینده»، در این جلسه سؤال ملی فاطمه آلیا نماینده تهران از علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه مبنی بر علت عدم اجرای قانون جامعه حمایت از حقوق معلولان و بی توجهی به مشکلات اساسی آنها و استفاده از سازمان بهزیستی به عنوان حیاط خلوت هزینه‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی، مطرح شد.
پاسخهای وزیر برای این نماینده قانع کننده نبود و پس از رای گیری در صحن مجلس، از ۱۹۷ نماینده حاضر ۹۴ رأی موافق، ۷۸ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع داده شد که بدین ترتیب وزیر که قبلا هم یک بار از مجلس کارت زرد گرفته بود، امروز دومین کارت زرد خود را از نمایندگان دریافت کرد و وزرای دولت که قبلا ۱۳ کارت زرد دریافت کرده بودند، امروز ۱۴ کارته شدند.
روند دادن کارت زرد در مجلس
هنگامی که یک نماینده سوالی ملی و نه منطقه ای از وزرا داشته باشد این سوال در کمیسیون مربوطه ارجاع و با حضور وزیر بررسی می شود.
اگر نماینده از پاسخ های وزیر قانع نشود سوال جهت بررسی بیشتر به صحن مجلس ارجاع و در دستور کار مجلس قرار می گیرد.
بعد از طرح سوال در صحن مجلس و پاسخ های وزیر و اعلام نمایندگان سوال کننده مبنی بر قانع کننده نبودن توضیحات وزیر، از صحن مجلس در خصوص قانع کننده بودن و یا نبودن این توضیحات رای گیری می شود و اگر نصف بعلاوه یک نمایندگان حاضر در صحن مجلس به قانع کننده بودن توضیحات رای بدهند، وزیر کارتی دریافت نمی کند در غیر این صورت نمایندگات کارت زرد به وی خواهند داد.
طبق آیین‌نامه داخلی مجلس کارت زرد در مجلس به معنای اخطار به یک وزیر است.
در صورتی که در یک دوره مجلس، وزیری سه بار در صحن مجلس پاسخ قانع کننده به سؤال نمایندگان ندهد و سه کارت زرد دریافت کند، خود به خود در معرض استیضاح قرار خواهد گرفت.
علی طیب نیا وزیر اقتصاد تا کنون سه بار از مجلس کارت زرد گرفت و حتی طرح استیضاح وی هم در مجلس تهیه شد.
تا کنون هشت وزیر دولت روحانی ۱۴ کارت زرد یا همان اخطار از مجلس گرفتند که وزیر اقتصاد با سه کارت، در صدر کارت زردها قرار دارد. البته برخی از وزرا چند بار در معرض کارت زرد قرار گرفتند اما با پاسخ های قانع کننده خود، از آن عبور کردند.
به عنوان مثال در جلسه امروز مجلس علاوه بر سوال آلیا از وزیر تعاون، سوال مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران از عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در باره دلیل عدم برخورد قاطع پلیس با تخلفات موتورسواران و صلب آرامش روانی و سلامتی مردم توسط آنان در سطح شهرهای کشور مطرح شد که با پاسخ های وزیر این نماینده قانع شد و وزیر کارتی از مجلس دریافت نکرد.
اسامی وزرایی که تا کنون از مجلس کارت زرد گرفتند:
۱-علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی ۳ کارت
۲-علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ۲ کارت
۳-علی‌‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش ۲ کارت
۴-علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲ کارت
۵-محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجات ۲ کارت
۶-عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور یک کارت
۷-محمود واعظی وزیر ارتباطات یک کارت
۸-رضا فرجی‌دانا وزیر سابق علوم یک کارت

نظر شما