شناسهٔ خبر: 111196 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

انتظار رفع فوری تحریم‌ها را نداریم

تحریم 43 رئیس هیأت مدیره اتاق تعاون ایران با بیان اینکه اگر برجام منجر به مصرفی کردن بازار ایران شود،‌ همان بهتر که نباشد، گفت: با توافق حاصل شده انتظار رفع فوری تحریم‌ها نداریم.

به گزارش «نماینده»، ماشاء الله عظیمی با اشاره به اینکه با توافق حاصل شده رفع تحریم‌ها به طور سریع انجام نخواهد شد، اظهار داشت: کشورهای غربی در وضع تحریم‌ها منافع مشترک داشتند که به این دلیل به طور سریع انجام شد، اما از طرف مقابل برداشتن تحریم‌ها مشکلات بسیاری از جمله اختلافات داخلی و خوی استکباری غرب دارد.

وی افزود: غربی‌ها در رفتارهایشان نشان دادند که در مراودات شفاف نیستند. بنابراین آثار برجام در اقتصاد کشور فوری نخواهد بود، اما غربی‌ها بیشتر به توافق با ایران احتیاج دارند و قطعاً‌ نسبت به این موضوع بیشتر خوشبین هستند.

عظیمی با اشاره به سفر هیأت‌های تجاری از کشورهای غربی نظیر ایتالیا، هلند و فرانسه، تصریح کرد: در آینده کشورهای غربی برای مراودات تجاری با ایران از یکدیگر سبقت خواهند گرفت.

دبیر کل اتاق تعاون ایران یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصاد کشور از اتکا به درآمد نفتی و تبدیل دلار نفتی به کالای مصرفی وارداتی، عنوان کرد: اتکا به نفت در کنار رکود همراه با تورم، از مشکلات اقتصاد ایران است که باید به وسیله تأمین مالی خارجی تقویت شود.

مدیر عامل سابق بانک توسعه تعاون همچنین معتقد است که باید خروجی برجام وفاق ملی و رسیدن به اهداف توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی با بیان اینکه خروجی برجام تا کنون بجای تأثیر مستقیم بر شاخص‌های اقتصادی فضای مثبت روانی ایجاد کرده است، گفت: تا کنون هیچ اتفاقی در شاخص‌های اقتصادی رخ نداده و تنها فضای روانی در برخی اقشار جامعه مثبت شده است.

عظیمی در واکنش به این سؤال که چرا کشورهای غربی به جای  سرمایه‌گذاری مستقیم به دنبال فروش محصولات خود در ایران هستند و ایران را به عنوان یک بازار کالایی صادراتی خود می دانند گفت: اگر برجام منجر به ورود بی‌رویه کالاهای غربی به بازار ایران شود، همان بهتر که نباشد.

وی افزود: ایران کشوری دارای ثروت و دارای تولید ملی است و از برجام این انتظار که تأمین مالی پروژه‌ها انجام شود وجود دارد و از طرفی نقل و انتقال ارز (سوئیفت) نباید محدودیت داشته باشد.

دبیر کل اتاق تعاون ایران با تأکید بر اینکه دارایی‌های بلوکه شده ایران باید آزاد شود، گفت: اگر ایران به کشورهای دیگر بدهی داشته باشد، قطعا خسارت می‌پردازد، اما دارایی‌های ایران بدون هیچ‌گونه دریافت سود یا خسارتی بلوکه می‌شود.

عظیمی افزود: از نگاه کارشناسی برداشتن تحریم‌ها به صورت فوری پس از برجام امکان پذیر نیست و از طرفی شرکت‌ها و نهادهای بسیاری در ایران دارای پرونده تحریم هستند که باید برداشته شود.

رئیس هیأت مدیره اتاق تعاون ایران با تأکید بر اینکه از برجام باید منافع بسیاری حاصل ایران شود، گفت: برجام باید فرصتی شود تا تولید داخلی تقویت و پروژه‌های ملی تأمین مالی شود.

وی گفت: در شرایطی که ریزش‌های زیادی در بازار سرمایه رخ داده، هم‌اکنون بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران است و مهم‌ترین نیاز فعلی تأمین مالی در این بخش از اقتصاد خواهد بود.

نظر شما