شناسهٔ خبر: 111139 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

طبق اصل ۸۵ قانون اساسی

رسیدگی به لایحه شوراهای حل اختلاف در دستور کمیسیون قضایی قرار گرفت

ملکشاهی43 نمایندگان مجلس با بررسی لایحه شوراهای حل اختلاف مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس موافقت کردند.

به گزارش «نماینده» نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان تقاضای بررسی لایحه شوراهای حل اختلاف مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی را مورد بررسی قرار دادند.

در نشست علنی امروز اللهیار ملک‌شاهی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تقاضای تغییر دستور کار صحن علنی مجلس و بررسی با اولویت لایحه شوراهای حل اختلاف و رسیدگی آن بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی را مطرح کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از دعاوی در دادگستری‌ها توسط شوراهای حل اختلاف بررسی می‌شود و حدوداً در سال به چهار میلیون موضوع رسیدگی می‌کنند که درصد بالایی هم با مصالحه انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه به پایان مجلس نزدیک می‌شویم و این لایحه دارای مواد بسیاری است اگر بخواهد به صورت عادی در دستور کار قرار بگیرد زمان زیادی برای تصویب آن صرف می‌شود. لذا درخواست رسیدگی اصل ۸۵ قانون اساسی برای این موضوع را داریم تا کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ضمن امانتداری با دقت لازم به آن رسیدگی کند.

بهارستان‌نشینان در ابتدا با تغییر دستور کار صحن مجلس و بررسی با اولویت لایحه مذکور با ۱۱۳ رأی موافق، ۲۶ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در صحن مجلس موافقت کردند.

پس از آن نیز بررسی لایحه شوراهای حل اختلاف طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون قضایی به رأی گذاشته شد که با ۱۱۴ رأی موافق، ۲۴ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر به تصویب مجلس رسید.

رسیدگی به طرح‌ها و لوایحی که زمان زیادی از صحن علنی مجلس می‌گیرد، می‌تواند طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون مربوطه رسیدگی شود.

نظر شما