شناسهٔ خبر: 111043 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا

حرف و حدیث در مورد مرگ پسر شاه دبی؛

پسر ولیعهد امارات کشته شد

در حالی که ساعت ها از خبر «یمنی پرس» می گذرد، هنوز منابع اماراتی و حتی خلیجی نسبت به این افشاگری واکنشی نداشته اند! این در حالی است که واکنش ها نسبت به مرگ وی همچنان ادامه دارد!

به گزارش «نماينده»،  شب گذشته به صورت غیرمنتظره ای، خبری منتشر شد که دبی را عزادار و کشور امارات را شوکه کرد: «پسر پادشاه دبی و ولیعهد امارات، کشته شده و همین امشب دفن خواهد شد.» به این ترتیب، فاصله میان اعلام مرگ وی تا تدفین وی کم تر از ۲۴ ساعت بود!

شیخ راشد (پدر شیخ محمد) از مؤسسین امارات عربی متحده و حاکم دبی در جریان اتحاد با ابوظبی و ۵ امارت دیگر برای تأسیس دولت امارات عربی متحده بوده است.

بلافاصله بعد از انتشار این خبر، حکومت محلی دبی در قلمرو خود ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد؛ اما حتی دولت امارات هم گویا "شوکه" شده بود و به زمان برای تصمیمگیری نیاز داشت! دفتر امیر دبی، علت مرگ را «ایست قلبی و سکته» اعلام کرد؛ اما پیش از این حتی یک سطر خبر در مورد بیماری وی منتشر نشده بود!

این عکس طی کم تر از یک روز، بیش از ۱۵هزار بار ریتوئیت شد.

تنها چند ساعت از مرگ نامبرده گذشته بود که پایگاه خبری «یمنی پرس» در رابطه با این مرگ غیرمنتظره اطلاع رسانی کرد. این منبع خبری اعلام کرد: «راشد بن محمد نه تنها سکته نکرده است؛ بلکه حتی در خاک دبی هم کشته نشه است. او در شهر "مأرب" در داخل خاک یمن، در اثر حمله موشکی نیروهای انصار الله کشته شده است.»در صورتی که خبر مرگ وی به دست انصار الله صحت داشته باشد، احتمالا او دومین شاهزاده خلیجی است که طعم آتش انصار الله را می چشد. پیش از این، فرزند نورچشمی دیکتاتور بحرین که همزمان داماد پادشاه سابق عربستان بود نیز در خاک یمن هدف حملات موشکی انصار الله قرار گرفته بود

افشاگری پایگاه غیررسمی انصار الله

این پایگاه خبری وابسته به انصار الله در گزارش خود نوشت: «منابع آگاه نیروهای دفاع ملی و انصار الله اعلام کردند پسر امیر دبی در اثر حمله موشکی شب گذشته نیروهای انصار الله به مقر ائتلاف خلیجی در شهر مأرب کشته شده است. در واقع او نه با سکته، بلکه با کاتیوشا از دنیا رفته است.»

بنا بر این گزارش، جمعه شب در حالی که نیروهای ائتلاف و همپیمانان مزدور یمنی آن ها در جنوب یمن تجمع کرده بودند تا دست به حمله جدیدی بزنند؛ انصار الله و نیروهای دفاع مدنی با استفاده از عوامل نفوذی خود محل دقیق اشغالگران را شناسایی و با موشک کاتیوشا به انان حمله کردند. در اثر این حمله دقیق، تلفات بسیاری به ائتلاف خلیجی وارد شد که در میان آن ها، فرزند امیر دبی نیز قرار داشته است.

در برابر این سئوال مهم که چرا خبر مرگ وی غیرمنتظره بود و کسی از بیماری وی صحبت نکرده بود، رسانه های خلیجی سعی می کنند نشان دهند نگارش این پست بر بیماری راشد بن محمد دلالت می کند!!

در واکنش به این حمله موشکی، هواپیماهای آل سعود به مواضع ارتش یمن در تپه مصریین حمله کرده و نیروهای وفادار به صنعا را بمباران کردند. شبکه العربیه در حالی که سعی کرده خبر حمله با کاتیوشا به جنوب مأرب (محل تجمع ائتلاف خلیجی) را سانسور کند، به در خبر خود در مورد بمباران تپه مصریین نوشت: «شب گذشته از این محل چندین فروند موشک کاتیوشا شلیک شده بود.»

عدم حضور شیخ خلیفه بن زاید، حاکم امارات در این مراسم می تواند معنادار باشد.

نخستین تحلیلی که در مورد عدم انتشار علت دقیق مرگ شاهزاده راشد بن محمد بن راشد اعلام شده است، به واکنش منفی ملت امارات برمی گردد. ملت امارات که در طول تاریخ خود سابقه جنگ نداشته است، واکنش بسیار شدیدی به خبر حمله صافر نشان داد و حتی گروهی از شهروندان در یک تجمع اعتراضی - که در تاریخ امارات بی سابقه است - خواهان خروج ارتش این کشور از خاک یمن شدند. در حالی که ساعت ها از خبر «یمنی پرس» می گذرد، هنوز منابع اماراتی و حتی خلیجی نسبت به این افشاگری واکنشی نداشته اند! این در حالی است که واکنش ها نسبت به مرگ وی همچنان ادامه دارد! پایگاه خبری اسکای نیوز که به شاهزادگان اماراتی وابسته است و به صورت ویژه تهاجم به یمن را پوشش می دهد، در فاصله زمانی کوتاه، مکررا آخرین پیام توئیتری شاهزاده راشد را نشان می دهد. او در آخرین توئیت خود، با خدا مناجات کرده؛ اما کم ترین اشاره ای به بیماری نکرده است!

حضور قابل توجه شیعیان در صفوف نمازگزاران و حتی صف اول نماز، از نکات مهمی است که مورد توجه ناظران قرار می گیرد. به راستی چند درصد مقامات امارات و حکومت محلی دبی را شیعیان تشکیل می دهند؟

برادر وی، شیخ حمدان بن محمد بن راشد نیز در صفحه فیس بوک خود با انتشار عکسی از برادرش راشد در آغوش پدر (شیخ محمد) نوشته است: «بزرگ ترین داغ زندگی ام را تجربه می کنم! برادر بزرگ تر و بهترین دوست زندگی ام، همدم تمام لحظات سخت کودکی و نوجوانی ام، شیخ راشد بن محمد بن راشد، از میان ما رخت بسته است. قلب او از تپیدن ایستاد...» تا زمان تنظیم این خبر (عصر یکشنبه) بی تابی شیخ حمدان ادامه دارد و تا این لحظه - طی کم تر از ۲۴ ساعت - ۲۶۰ عکس از برادرش منتشر کرده است!

شیخ محمد، حاکم دبی و ولی عهد ابوظبی نیز پیامی از فرزند کشته شده اش را در توئیتر خود بازنشر داده است که نامبرده ۳ روز قبل از مرگ خود آن را نوشته بود. راشد بن محمد در این پست، یک دوبیتی از شاعر عرب «بدر السعد» را منتشر کرده بود که به مرگ اشاره داشت. او ساعتی بعد از این پست، در یک پست دیگر با خدا مناجات کرده بود. جالب این جاست که کامنت گذاران دو روز اول هر دو پست، کم ترین خبری از بیماری راشد بن محمد نداشته اند و تنها برای ذوق شاهزاده مدح گفته اند!

راشد بن محمد بن راشد که بود؟

شیخ راشد بن محمد بن راشد، بزرگ ترین فرزند پادشاه دبی بود که از همان کودکی تحت تعالیم ویژه ای برای مملکت داری قرار گرفت. او در سال ۱۹۸۱ به دنیا آمد و در حالی که تنها ۱۵ سال سن داشت دخترعموی خود را به عنوان همسر اول خود اختیار کرد! در سال ۱۹۹۸ برای ادامه تحصیل به بریتانیا اعزام شد و در سال ۲۰۰۲ با دریافت مدرک از مرکز آموزش نظامی «ساندهارست» (Royal Military Academy Sandhurst) فارغ التحصیل شد. او در این آکادمی با نزدیک به ۱۰ شاهزاده بلندپایه عرب از کشورهای عربستان، قطر، بحرین، کویت و اردن همدوره بود؛ اما گفته می شود به عنوان شاگرد برتر حوزه خاورمیانه فارغ التحصیل شده بود.

مراسم تدفین بزرگ ترین فرزند حاکم دبی، بدون اطلاع رسانی قبلی و تنها با حضور مقامات و متنفذین ملی و محلی برگزار شد!

بعد از بازگشت به امارات، راشد بن محمد همزمان در دو بخش ورزش و دانشگاه حکومت محلی دبی فعال شد. مرکز ملی حمایت از نخبگان و پشتیبانی از تحقیقات دانشگاهی را تأسیس کرد و مدتی بعد از سوی پدر خود به عنوان مسئول کل امور تربیت بدنی حکومت دبی منصوب شد. گفته می شود او همزمان در میان فرماندهان ارتش نیز نفوذ زیادی داشت؛ اما خبر دقیقی در این مورد منتشر نشده است.

نظر شما