شناسهٔ خبر: 111031 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز

گمانه زنی در خصوص نوسانات بازار ارز :

آیا کسری بودجه ، قیمت دلار را افزایش می دهد؟!

دلار43 دامنه نوسان نرخ دلار به حد اعلای خود رسیده است؛ یک روز ۶۰ تومان روی نرخ دلار می‌رود و روز دیگر ۱۰ تومان قیمت آن پایین می‌آید.

به گزارش «نماينده»، در روزهای گذشته نرخ دلار به ۳۵۰۰ تومان هم افزایش پیدا کرد؛ اگرچه این افزایش نرخ دلار در مقطع کوتاهی اتفاق افتاد، اما همین امر اما و اگرهای بسیاری را در پی داشت که چه عاملی موجب نوسان نرخ دلار می‌شود.
اگرچه علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، نوسانات قیمت دلار را نگران کننده نمی‌دانست.
روایت‌ها درباره دلایل نوسانات اخیر ارزی مختلف است. برخی‌ها می‌گویند دولت عمدا دلار را در بازار آزاد گران کرده است تا کسری بودجه ناشی از سقوط آزاد قیمت نفت را جبران کند.
برخی دیگر نیز افزایش قیمت دلار را به واسطه افزایش حجم تقاضا در بازار آزاد در پی افزایش حجم سفر و مبادلات تجاری می‌دانند.
اما در میان روایت‌ها، روایت دیگری نیز شنیده می‌شود که دولت برای دولت کسری بودجه ناشی از پرداخت یارانه‌های نقدی، اقدام به افزایش نرخ دلار کرده است. گفته می‌شود یکی از دلایل ترقی نرخ دلار در روزهای گذشته، این بوده که دولت یک مقدار ارز در بازار فروخته تا بتواند بدهی‌های خود را پرداخت و نیز کسری ناشی از هدفمندی یارانه‌ها را جبران کند.
اگرچه دولتی‌ها این موضوع را به نحوی در صحبت‌های خود رد می‌کنند. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در روزهای گذشته درباره نوسان نرخ ارز گفته است؛ دولت برخلاف آنچه که به صورت شایعه غیررسمی گفته می‌شود که خواهان افزایش نرخ ارز است، ‌ خواهان این مساله نبوده و نیست؛ چراکه زیان دولت در این حالت بیشتر است.
همچنین مدیرکل اداره صادرات بانک مرکزی عنوان کرده است: با توجه به اقدامات انجام شده برای افزایش عرضه ارز و همچنین اجرای کامل مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها، روند صعودی قیمت‌ها متوقف و نرخ ارز به نقطه تعادلی خود برمی‌گردد.

نظر شما