شناسهٔ خبر: 110990 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

۷۰ درصد منابع حاصل از واگذاری‌های صنعت برق به «توانیر» اختصاص می‌یابد

مجلس 43 مجلس به دولت اجازه داد تا ۷۰ درصد منابع حاصل از واگذاری‌های مرتبط با صنعت برق را جهت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام به شرکت توانیر اختصاص دهد.

به گزارش «نماینده» نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز دوشنبه ۳۰ شهریور به بررسی مواد ارجاعی طرح حمایت از صنعت برق کشور که مجدداً مورد تصویب کمیسیون انرژی قرار گرفته بود، پرداختند.

وکلای ملت ماده ۲ طرح مزبور را که عنوان می‌دارد «در راستای اجرای ماده ۲۹ قانون سیاست‌های کلی اجرای فصل ۴۴ قانون اساسی به دولت اجازه داده می‌شود تا ۷۰ درصد منابع حاصل از واگذاری‌های مرتبط با صنعت برق را در بودجه سنواتی پیش‌بینی و جهت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام صنعت برق - موضوع بند ۶ ماده فوق‌الذکر - به شرکت توانیر اختصاص دهد» را با ۱۱۰ رأی موافق، ۳۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۷ رأی به تصویب رساندند. همچنین نمایندگان به حذف ماده ۴ طرح حمایت از صنعت برق کشور که «وزارت نیرو را موظف می‌کرد جدول هزینه برقراری انشعاب برق را به تفکیک مناطق مختلف کشور و در کلانشهرها به تفکیک مناطق شهرداری به گونه‌ای تعیین و ابلاغ کند که میانگین آن از هزینه تمام شده بیشتر نشود» رأی دادند.

در ادامه بررسی این طرح، ماده ۶ درباره پیش‌بینی و اختصاص منابع مالی مورد نیاز جهت توسعه و بهینه‌سازی شبکه‌های انتقال و توزیع برق در مالکیت دولت در بودجه سنواتی به تصویب نمایندگان نرسید و طبق آیین‌نامه مجدداً برای حذف به رأی گذاشته شد که آن نیز حائز حد نصاب نشد لذا با اعلام حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که اداره جلسه را بر عهده داشت به کمیسیون انرژی ارجاع شد. سپس ماده ۹ طرح حمایت از صنعت برق کشور که به نقش شورای رقابت در تشکیل نهاد تنظیم مقررات برق کشور اشاره داشت پرداخته شد که این ماده نیز به تصویب نرسید و حذف آن نیز با مخالفت اکثریت نمایندگان روبه‌رو شد از این رو مجدداً به کمیسیون انرژی بازگشت داده شد.

نظر شما