شناسهٔ خبر: 110813 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ظریف در نشست خبری با همتای هلندی:

آمریکا بعد ازبرجام بی اعتمادی ملت ودولت ایران راجبران نکرد

ظریف// وزیر خارجه با بیان اینکه اظهارات مقامات آمریکایی برای منتقدان داخلی کمکی به بازگرداندن اعتماد مردم ایران نمی‌کند، خطاب به اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا توجه کند که اجرای درست برجام، بهترین ضمانت برای ادامه حیات آن است.

به گزارش «نماینده»، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز (یکشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با «برت کوئنداس» همتای هلندی خود در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوها پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

ظریف با بیان اینکه خوشحالم که وزیر خارجه هلند پس از ۱۴ سال که به عنوان عضو پارلمان به ایران سفر کرده بود، به ایران آمده است، اظهار داشت: هلند ۶ ماه اول سال آینده ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده دارد و به عنوان ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا مسئولیت اطمینان از حسن تعهدات متقابل در برجام را داشته و می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

وزیر امور خارجه به روابط طولانی دو کشور اشاره کرد و افزود: ارتباطات گسترده سیاسی و اقتصادی داشتیم که متاسفانه به دلایلی طی چند سال گذشته کاهش داشته و این امکان وجود دارد که روابط ما به گذشته بازگردد.

ظریف ادامه داد:‌ علاوه بر نفت و گاز و انرژی که حوزه سنتی روابط ما بوده در زمینه صنایع و کشاورزی که هلند پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در آنها داشته، روابط ما مفید خواهد بود.

وی ادامه داد: در حوزه پارلمانی، مبارزه با مواد مخدر، حقوق بشر و همین طور موضوعات منطقه‌ای بحث و تبادل نظر خواهیم کرد و با توجه به مشکلاتی که جامعه بین‌المللی با آن مواجه است، گفت‌وگوهای خود را دنبال می‌کنیم.

ظریف در پاسخ به سؤالی در خصوص خطوط قرمز مذاکرات هسته‌ای که از سوی مقام معظم رهبری عنوان شده، یادآور شد: روابط ما با هلند و سایر کشورهای اروپایی تاریخی است که در برهه‌هایی دچار معضلاتی شد که برخی با فشار آمریکا و تحریم‌های فرامرزی آن که غیرقانونی و ناعادلانه بوده، ‌ شکل گرفت.

وی تصریح کرد: مشکل ما با آمریکا عدم اعتماد مردم به دولتمردان این کشور است.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه آنچه طی ماه‌های گذشته توسط مقامات آمریکایی برای منتقدین داخلی عنوان شده کمکی به بازگرداندن اعتماد نمی‌کند، ابراز امیدواری کرد که با اجرای توافق، آمریکا، با جدیت تعهدات خود را دنبال کند و مقداری از عدم اطمینانی که طی دهه‌های گذشته شکل گرفته را جبران کند.

ظریف با اشاره به موضوعات مختلف تعامل با اتحادیه اروپا اظهار داشت: آمادگی داریم با شرکایمان در اتحادیه اروپا و هلند در حوزه‌های مختلف تعامل داشته باشیم و معضلات منطقه‌ای را با یکدیگر مورد بحث و تبادل نظر قرار دهیم.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی زمینه برای همکاری بین ایران، هلند، فرانسه و سایر کشورهای اتحادیه اروپا فراهم است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص نتایج برجام نیز گفت: برجام هنوز اجرایی نشده، اما پیش از اجرایی شدن آن شاهد حضور گسترده بنگاه‌های اقتصادی در ایران بوده‌ایم. برجام باعث جلوگیری از گسترده شدن تحریم‌هایی شد که تا سال ۹۲ به صورت غیرقانونی علیه ایران اعمال می‌شد. بعد از اجرایی شدن توافق نیز باید منتظر آثار مثبت آن باشیم که به تدریج خود را نشان می‌دهد.

وزیر خارجه کشورمان خاطرنشان کرد:‌ اتحادیه اروپا توجه کند که اجرای درست توافق، بهترین ضمانت برای جدی بودن و ادامه حیات آن است. باید به عنوان دستاورد دیپلماسی به این موضوع نگاه شود و نه معامله، که اگر به عنوان دستاورد به آن توجه شود باید اقدامات جدی، ‌ مثبت و رو به جلو برای آن در نظر گرفته شود تا زمینه برای اجرای آن فراهم شود.

نظر شما