شناسهٔ خبر: 110616 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

گزارش «نماینده» از وضعیت انتخاباتی شیراز:

چهره های شاخص از شیراز می آیند؟/ اصولگرایان پیشتاز وحدت، احمدی نژادی ها در حاشیه/ نیروهای سفید، کاندیداهای اصلاح طلبان خواهند شد

انتخابات-شیراز در حالی که اصولگرایان بر وحدت و همگرایی تاکید می کنند، کاندیدای احمدی نژادی ها در حاشیه قرار گرفته و در عین حال از دو چهره شاخص به عنوان گزینه اصولگرایان نام برده می شود.

گروه سیاست «نماینده» - انتخابات مجلس شورای اسلامی براساس اعلام شورای نگهبان، هفتم اسفند ماه برگزار می شود، احزاب و تشکل های سیاسی مدت ها است خود را برای حضور در این آوردگاه مهم آماده کرده اند به همین جهت نشست احزاب و تشکل های همسو در اردوگاه اصولگرایان با محوریت و شیخوخیت سازمان روحانیت درحال برگزاری است. در جریان اصلاحات نیز احزاب و فعالان سیاسی با تشکیل گعده ها و محافل چندگانه خود را برای نقش آفرینی در این دوره از انتخابات آماده می کنند بخصوص اینکه اصلاح طلبان چشم انداز  ویژه ای نسبت به استانها  و مناطق تک‌ نماینده ترسیم کرده اند پس از هم اکنون می توان رقابت دو جریان حاکم و تاثیرگذار را در عرصه انتخابات پیش رو پیش بینی کرد.

علاوه بر فعالیت اصولگرایان و اصلاح طلبان باید اشاره ای هم به نقش آفرینی نیروهای مستقل در انتخابات داشته باشیم، بعد از پیروزی شیخ دیپلمات در انتخابات سال ۹۲ امیدی تازه ای به جریان اعتدال تزریق شد چرا که قبل از این، اعتدال گرایان در متن سپهر سیاست حضوری پررنگ نداشتند امااز خرداد ۹۲ تا به امروز نام اعتدال گرایان در کنار احزاب شاخص در دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا قرار گرفته است بنابراین یاران رئیس جمهور هم در تکمیل پازل رقابت های انتخاباتی تاثیرگذار هستند.

با توجه به مقدمه ذکر شده، سه جریان(اصولگرایان، اصلاح طلبان و اعتدال گرایان) به عنوان بازیگران اصلی به میدان رقابت ورود پیدا خواهند کرد و می خواهند کاندیداهای مورد حمایتشان را  راهی بهارستان کنند. کنش و واکنش سه جریان در استان فارس نیز به خوبی مشهود است ضمن اینکه احمدی نژادی ها و گزینه احتمالی آنها فعلا در حاشیه قرار گرفته و در مرکز استان، اصولگرایان با تاکید بر وحدت و دست یابی به فهرست واحد، همگرایی خود را ادامه می دهند.

**ترکیب کنونی شیراز در خانه ملت

۱۸ کرسی سبز بهارستان در اختیار نمایندگان مردم شیراز قرار دارد البته در این دوره از انتخابات یک نماینده به مرکز استان اضافه می شود. این خبر را جمشید جعفر پور"نماینده مردم لارستان" به «نماینده» داد و گفت: در شیراز که مرکز استان فارس است یک نماینده اضافه شده است و شیراز امسال پنج نماینده در مجلس شورای اسلامی خواهد داشت.

پنج نماینده استان عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هستند، "سید حسین ذوالانور، ضرغام صادقی، جعفر قادری، جمشید جعفرپور و سید موسی موسوی" پس از پیروزی در انتخابات مجلس نهم در ترکیب فراکسیون اصولگرایان قرار گرفتند. نمایندگان دیگر استان ترجیح دادند با فراکسیون رهروان همکاری تشکیلاتی داشته باشند.

** اصولگرایان پیشتاز وحدت در استان

نمایندگان کنونی شیراز گزینه های احتمالی انتخابات هستند البته علاوه بر آنان گزینه های دیگری نیز به صورت رسمی یا غیر رسمی تمایلشان را برای کاندیداتوری در انتخابات اعلام کرده اند.

از جعفر قادری نماینده کنونی شیراز به عنوان  گزینه اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم نام برده می شود از این رو احتمال حضور او در فهرست اصولگرایان نسبت به گزینه های دیگر بیشتر است.

سید حسین ذوالانوار نماینده کنونی مردم شیراز و عضو کمسیون صنایع مجلس نیز از جمله اشخاصی است که به احتمال فراوان باردیگر در عرصه انتخابات حاضر خواهد شد و در لیست نهایی اصولگرایان قرار خواهد گرفت.

علاوه بر نمایندگان اصولگرای مجلس، یکی از اعضای حزب موتلفه در استان هم قصد کاندیداتوری در انتخابات را دارد، حسین روزی طلب مدیرکل سابق آموزش و پرورش و دبیر اسبق حزب موتلفه استان فارس از سوی رسانه ها، گزینه احتمالی اصولگرایان در انتخابات معرفی شده است که در صورت کاندیداتوری می تواند مورد توجه اصولگرایان قرار گیرد.

در این بین باید به گزینه احمدی نژادی ها در استان هم اشاره کرد، ابراهیم عزیزی، فرماندار سابق شیراز، یکی دیگر از کاندیداهای احتمالی مجلس دهم در حوزه فارس است. با توجه به نزدیکی فکری او با تیم احمدی نژاد احتمال پیوستن عزیزی به فهرست اصولگرایان دشوار است.

پیش از این احمدی نژادی ها تحرکاتی در استان فارس انجام دادند، تمدن استاندار تهران در دوره احمدی نژاد و کلهر مشاور او به شیراز رفتند تا در کنار ابراهیم عزیزی در جلسه ای مهم شرکت کنند. ابراهیم عزیزی در دولت قبل سابقه فرمانداری شیراز و استانداری هرمزگان را در کارنامه اجرایی ثبت کرده است.

براساس آخرین اخبار از استان، احتمال حضور سید احمدرضا دستغیب نماینده کنونی مردم شیراز و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در فهرست اصولگرایان زیاد نیست بنابراین احتمال تشکیل ائتلاف های جدید نیز وجود دارد.

یکی دیگر از گزینه های احتمالی و شاخص در استان "وزیر جوان و اصولگرای دولت نهم است". کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بعد از پایان دولت نهم به همفکران خود در جبهه پایداری پیوست و هسو با آنها در انتخابات مجلس نهم مشارکت کرد، وی همچنین در انتخابات سال ۹۲ ثبت نام کرد اما در نهایت به نفع سعید جلیلی انصراف داد.

لنکرانی در صورت کاندیداتوری در انتخابات گزینه اصلی اصولگرایان است.

البته آرایش اصولگرایان در شیراز نهایی نشده و همانطور که غلام مهدی حقدل "سخنگوی سابق ستاد انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان شیراز" اعلام کرده: «لیست نهایی جریانات و گروه های سیاسی اصولگرا در شیراز بهمن ماه اعلام خواهد شد».

** گزینه های اعتدال گرایان در شیراز

در کنار اصولگرایان، نیروهای مستقل نیز فعالیت می کنند و تاکنون رسانه های استان از سه گزینه احتمالی این جریان در انتخابات رونمایی کرده اند.

 علی احمدی نماینده سابق ممسنی، محمد باقر کشفی مدیرکل سابق صدا و سیمای مرکز فارس و سردار سجادیان فرمانده سابق نیروی انتظامی فارس گزینه های مستقلین در استان هستند.

**رقابت یک اصلاح طلب با عضو رهروان در فسا

محمد حسین دوگانی برای سومین دوره متوالی نمایندگی مردم شهرستان فسا در مجلس را برعهده دارد بنابراین در این دوره از انتخابات هم قصد دارد باردیگر بخت خود را برای ورود به قوه مقننه آزمایش کند. تاکنون یکی از چهره های نزدیک به جریان اصلاحات نسبت به کاندیداتوری در انتخابات از این حوزه چراغ سبز نشان داده است.

محمد حسین اجاقی پزشک و چهره نزدیک به اصلاحات است که در صورت کاندیداتوری در فهرست اصلاح طلبان قرار خواهد گرفت و با نماینده کنونی رقابت می کند.

اجاقی تنها رقیب نماینده فعلی فسا در خانه ملت نیست بلکه محمد جواد جمالی پزشک دیگری است که از نظر فکری به میانه روها نزدیکی بیشتری دارد اما در عین حال رابطه خوبی هم با اصلاح طلبان دارد. وی تا چند وقت پیش رئیس بیمارستان فوق تخصصی نجیمه تهران بود اما به دلیل حضور در انتخابات استعفا داد.

گفته می شود، محمد صادقی "نماینده فعلی کازرون" قصد دارد از شیراز کاندیدای انتخابات شود به همین جهت آرایش انتخاباتی در این حوزه تغییر خواهد کرد، نکته قابل توجه حضور اصلاح طلبان و نیروهای همسو با دولت در این حوزه انتخابیه است. البته در این بین نام یک چهره شاخص و صاحب نام نیز برده می شود.

** چهره شاخص ملی در کنار اصلاح طلبان غیرشاخص کازرونی

فریدون عباسی "دانشمند هسته ای و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی" مدتی است از سوی رسانه ها به عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات مجلس معرفی شده است، او تاکنون دراین باره اظهار نظری نکرده اما رسانه های بومی خبر می دهند تلاش هایی صورت گرفته تا وی در این دوره در صورت کاندیدا نشدن محمدصادقی از کازرون نامزد انتخابات شود.

اصلاح طلبان کازرون نیز همسو با حامیان دولت عزم را بر حضور در رقابت های انتخاباتی قرار داده اند، در این راستا می توان به سید علی نقی طبیب لقمانی، محسن مومن زاده، محمود رصافیانی،   حمیدرضا بادآهنگ، مهدی پرویزی، غریب فاضل نیا و ناصر هاشمی اشاره کرد.

ممسنی و رستم و لارستان دو حوزه انتخابیه استان شیراز هستند اما برخلاف حوزه های دیگر فعلا خبر ساز نشده اند و چهره های غیرآشنا درحال فعالیت و رایزنی انتخاباتی هستند.

اسامی کاندیداهای احتمالی براساس آخرین اخبار در گزارش آمده است و پایگاه اطلاع رسانی «نماینده» حق اظهار نظر آنان را محفوظ می داند.

نظرات مخاطبان 3 1

  • ۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۲۱:۵۱محمد 1 1

    ما به مستقلین رای میدهیم
                                

نظر شما