شناسهٔ خبر: 110586 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته‌نامه مثلث

کمیسیون ویژه بررسی برجام؛ چرا ظریف؟ چرا جلیلی؟

امیرابراهیم رسولی/ نگاه منطقی در مدیریت کمیسیون ویژه برجام و اعضای آن می‌طلبد از همۀ ابزار موجود و در دسترس برای بررسی خود استفاده کنند.

«نماینده»؛ امیر ابراهیم رسولی/ روزی که طرح ایجاد کمسیونی ویژه در مجلس شورای اسلامی مورد بحث بود بسیاری موافق و عده‌ای نیز مخالف بودند اما در حالی این طرح به تصویب اکثریت نمایندگان رسید که انتظارات از آن به صورت تدریجی افزایش یافت و سطح توقعات از آن بالا رفت.

یادم می‌آید روزی که این طرح تصویب شد آغاز رقابت بین منتقدین و موافقین برجام بود تا با حضور در این کمسیون ویژه نظرات خود را طرح کنند. مدتی اختلاف بر سر چگونگی انتخاب اعضا ادامه داشت تا با ریش‌سفیدی بزرگان مجلس این مشکل ختم به خیر شد و با یک وفاق و همدلی میان فراکسیونی انتخابات صحن برگزار شد. اگر چه در میانه انتخابات بعضی تلاش در بداخلاقی انتخاباتی داشتند اما در انتخاباتی حیرت‌انگیز اکثریت منتخبین نمایندگان ملت در این کمسیون، منتقدین برجام درآمدند. از همان روز اول گرچه ناداوری‌ها و قضاوتهای عجولانه آغاز شده بود اما به نظر می‌رسید اعضا به چیزی جز مصلحت و منافع کشور نمی‌اندیشند. از جلسات فشرده تا دعوت از تیم مذاکره کننده قدیم و جدید فضا را معنا دار کرد.

گرچه در فضای رسانه‌ای کشور امروز شاهد فضای تلخی میان موافقین و منتقدین هستیم اما باید دید این فضا به نفع کشور است یا به ضرر؟

در نفس تشکیل کمسیون ویژه برجام باید با دیدی مثبت نگریست چرا که توجه به نقش مجلس را بیش از پیش آشکار خواهد ساخت. اما به واقع کمسیون ویژه برجام با آوردن تیم قبلی (جلیلی ـ باقری) در جلسات خود به دنبال اهدافی جناحی است؟ آیا آنطور که بعضی رسانه‌های زنجیره‌ای به فضاسازی علیه این کمسیون ویژه پرداخته‌اند، کارکرد این کمسیون خلاف جهت مصالح نظام است؟

در این مجمل نمی‌توان قضاوتی دربارۀ عملکرد چند وقته این کمسیون داشت اما می‌توان بر اساس عقل و منطق به واکاوی عملکرد آن پرداخت.

این کمسیون در این مدت کوتاه سعی کرده کار خود را در چند محور دنبال کند.

الف) جلسات فشرده کارشناسی

ب) دعوت از تیم مذاکره کننده هسته‌ای (ظریف ـ عراقچی ـ تخت‌روانچی و ...)

ج) بازدید میدانی از مراکز هسته‌ای

د) دعوت از تیم سابق مذاکرات هسته‌ای (جلیلی ـ باقری و ...)

ه) گزارش به مردم و رسانه‌ها

حال باید دید این عملکرد در محورهای یاد شده غلط است؟ کمسیونی که می‌خواهد به بررسی برجام بپردازد حق دارد در گذشته فراکسیون تحقیق و تفحص کند؟

به نظر می‌رسد کمسیون ویژه بررسی برجام راه را درست و منطقی طی می‌کند و اقدامات صورت گرفته قابل دفاع عقلی است.

چرا ظریف؟

چون ظریف به عنوان امین نظام و مسئول اصلی پرونده مذاکرات و نتایج آن شناخته می‌شود طبیعی است که باید در کمسیون حاضر شود تا نظرات و دیدگاه‌ها و همچنین زاویه‌های کور و مبهم برجام را توضیح دهد. اعضا باید بتوانند به راحتی سؤالات را مطرح کنند و قانع شوند.

زبان ظریف باید از چنان استدلال و منطقی برخوردار باشد که بتواند نمایندگان ملت را قانع کند وگرنه چگونه خواهد توانست پاسخ‌گوی امروز و فردای این ملت باشد.

لذا دادن فرصت به بیانات ظریف حق وی و در جهت بررسی اعضای کمسیون لازم و منطقی به نظر می‌رسد.

چرا جلیلی؟

جلیلی امروز در تیم مذاکره کننده جایی ندارد اما عضو شورای عالی امنیت ملی است. عضوی که خود دستی در آتش داشته و می‌تواند زوایای دیگری از برجام را با تجارب خود بیان کند. پس کمسیون برجام باید بتواند از این منبع نیز در بررسی خود استفاده کند. گرچه این استفاده اگر در مسیر درست قرار گیرد و به حاشیه نرود نه تنها اشکالی ندارد بلکه قابل دفاع است.  بنابراین حضور تیم مذاکره کننده سابق نیز ابزاری است در اختیار کمسیون ویژه برجام تا به اهداف خود نزدیک شود.

آسیب‌شناسی وضع موجود

آنچه در این جا می‌توان بر آن اشاره داشت فضای رسانه‌ای در موضوعات مکتوب و اینترنتی است. با نگاهی به تیترهای روزنامه‌ها و چرخی در سایتهای خبری کاسه‌هایی داغ‌تر از آش را می‌بینیم که یا با مأموریت یا از سر جهل بر طبل تفرقه و دو قطبی سازی می‌کوبند چنان که یا ظریف خائن است و یا جلیلی فرشته و بالعکس.

نگاه منطقی در مدیریت کمسیون ویژه برجام و اعضای آن می‌طلبد از همۀ ابزار موجود و در دسترس برای بررسی خود استفاده کنند پس نباید چنین امر عادی و سهلی این چنین بعضی را آشفته سازد. گرچه امروز بعضی مدعی بزرگی هم جوگیر شده و در این فضا غوطه ور می‌شوند اما آنچه مهم است مصلحت و منافع نظام و انقلاب است.

لغو کامل تحریم‌ها خواست نظام، رهبری و ملت است. برداشته شدن فشار از روی کشور مقوله‌ای نیست که کسی با آن مخالف باشد اما باید دید در این تابوت که برای آن ناله و مویه می‌کنند مرده‌ای هست یا نه؟ و این کمسیون ویژه بررسی برجام است که باید با بینش و بررسی خود،و عبور از  فضاسازی ها و جو زدگی‌های رسانه‌ای موجود بتواند با استفاده از همۀ ابزارها و روش‌ها به اهداف عالیه دست یابد. پس نه حضور جلیلی مضر است و ترس دارد آنچنان که بعضی نگرانند نه ایستادگی ظریف.

مجلس باید به تکلیف خود عمل کند و این مهم در حال انجام است.

نظر شما