شناسهٔ خبر: 110366 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: وبگاههای شخصی نمایندگان

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس:

اگر برجام داوطلبانه است چرا با عدم اجرای یک ماده پرونده به شورای امنیت می‌رود؟

کارخانه ای 43 رئیس کمیته هسته‌ای مجلس گفت: برخی در دولت می‌گویند اجرای مفاد برجام داوطلبانه است. پس چرا در همین متن تاکید شده هرکشور عضو توافق اگر متن برجام را رعایت نکند، پرونده اش به شورای امنیت کشیده می‌شود؟

به گزارش «نماینده» ابراهیم کارخانه‌ای رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون ویژه بررسی متن برجام امروز در برنامه رادیو گفتگو با تاکید بر اینکه هر نوع قراردادی که بین ایران و سایر کشورها تعهد ایجاد کند، باید بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی به تصویب مجلس برسد، گفت: متن توافقنامه وین یا همان برجام  مصداق بارز توافقنامه‌ای است که تعهدات گسترده‌ای بین ایران و چندین دولت در سطح بین المللی ایجاد کرده است، حال نام آن را هرچه می‌خواهیم، بگذاریم.

وی با بیان اینکه طبق توافق برجام اگر هرکدام از اعضا متن توافق را نقض کنند، باید به شورای امنیت سازمان ملل پاسخگو باشند، تصریح کرد: برخی در دولت می‌گویند که اجرای مفاد برجام داوطلبانه است.  اگر این چنین است پس در صورتی که ماده ای از این متن را اجرا نکنیم، نباید مشکلی پیش بیاید پس چرا در همین متن تاکید شده که هر کشور عضو توافق اگر متن برجام را رعایت نکند، پرونده اش به شورای امنیت کشیده می‌شود؟

نماینده مردم همدان در مجلس به سخنان مقام‌معظم‌رهبری در جمع اعضای خبرگان رهبری اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری به صراحت گفتند که نباید مجلس، از فرایند بررسی برجام کنار گذاشته شود و باید در فرایند بررسی آن نقش داشته باشد، این در حالی بود که برخی پیش از این اعتقاد داشتند، لازم نیست این متن در مجلس تصویب شود.

کارخانه‌ای با بیان اینکه عده‌ای می‌خواهند جمع بندی مذاکرات به همین شکل کنونی اجرا شود، خاطرنشان کرد: آنها از این موضوع  نگران هستند که برجام در مجلس بررسی شود و ممکن است که در مجلس تصویب نشود و نمایندگان پیشنهادات دیگری را مطرح کنند.

وی در پایان اضافه کرد: برخی معتقد هستند اگر این متن در مجلس تصویب شود، برای کشور تعهداتی ایجاد می‌کند و اگر تصویب نشود، الزام‌آور نیست این در حالی است که در متن برجام تصریح شده است هرنوع عدم پایبندی کشوری به متون برجام تخلف است و پرونده آن کشور به شورای امنیت سازمان ملل کشیده می‌شود.

نظر شما