شناسهٔ خبر: 110294 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مهمترین اتفاق‌های موسیقایی در هفته‌ای که گذشت

از واکنش وزیر ارشاد به دوشغله بودن معاونش تا کنسرت خواننده معروف

کیهان کلهر مقابل دوربین کارگردان اسکاری، واکنش وزیر ارشاد به دوشغله بودن معاونش، تبرئه مجید درخشانی و چرایی دو شغله بودن معاون هنری ارشاد از مهمترین اخبار گروه موسیقی فارس طی هفته گذشته هستند.

به گزارش «نماینده» طی یک هفته گذشته دنیای موسیقی از دیگر هنرها جا نماند و برخی از اخبارش خبرساز شد. از تبرئه شدن مجید درخشانی تا واکنش وزیر ارشاد به دوشغله بودن معاونش؛ از همکاری دوباره همایون شجریان و سهراب پورناظری تا کنسرت «زمستان» شهرام ناظری از جمله اتفاق‌های مهم موسیقایی این هفته بودند.

 

کیهان کلهر مقابل دوربین کارگردان اسکاری

«موسیقی غریبه‌ها» عنوان فیلمی از مورگان نویل فیلم‌ساز دارنده جایزه اسکار در مورد گروه «جاده ابریشم» به سرپرستی ویلنسل‌نواز شهیر یویوما و با حضور کیهان کلهر است. این گروه به سرپرستی یویوما نوازنده بین‌المللی ویلنسل اتحادی از موسیقی‌دان‌هایی با فرهنگ‌های مختلف از بیش از 20 کشور است. مخاطبان جشنواره امسال تورنتو این شانس را داشتند که امسال از گروه «جاده ابریشم» دیدن کنند که به واسطه تولید فیلمی از مورگان نویل کارگردان مشهور و اسکار گرفته شرکت کننده در این جشنواره صورت می‌گیرد. این فیلم نتیجه چندین سال همراهی و مستند‌سازی مورگان نویل و خلق فیلمی با عنوان «موسیقی غریبه‌ها» در رابطه با این گروه است که تاثیراتی عمیق برجای گذاشته و مخاطبان زیادی در سراسر دنیا به خود جذب کرده‌اند. یکی از اصلی‌ترین نوازندگان گروه «جاده ابریشم» کیهان کلهر نوازنده نامدار کمانچه از ایران است. وی را در حال حاضر می‌توان معروف‌ترین موسیقی‌دان ایرانی نزد غربی‌ها قلمداد کرد که با این گروه در سرتاسر جهان اجراهایی به یاد ماندنی داشته است. نوازندگی وی در اغلب قطعات این گروه نقش محوری داشته است.

تبرئه مجید درخشانی

مجید درخشانی که سرپرستی گروه «ماه» را بر عهده دارد، از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تبرئه شد. همچنین برای اعضای این گروه از جمله مهدیه محمدخانی، شاهو عندلیبی، کوشان یغمایی، جمشید اصغر زاده، نسیم اربابی، شیوا احمدی، سحر کمالوند، سارا مهرافشا و زهرا رنج‌پور قرار منع تعقیب صادر شده و اتهامات وارده به این گروه رفع شده است. بر همین اساس مجید درخشانی در کنسرت گروه «سروآزاد» به سرپرستی سید علی مصطفوی و خوانندگی مجتبی عسگری حضور خواهد داشت. این کنسرت در تاریخ پنج‌شنبه 2 مهر ماه در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود. همچنین چندی پیش اثر جدید مجید درخشانی تحت عنوان «حریر شبنم» با صدای رحیم عدنانی، که مدتی زمان انتشار آن به تعویق افتاده بود، توسط حوزه هنری منتشر و روانه بازار موسیقی شد. اعضای گروه موسیقی «ماه» به سرپرستی «مجید درخشانی» ٢٥ خردادماه به دادگاه احضار شدند تا به دلیلِ «استفاده از تکخوان زن»، توضیحاتی را ارایه دهند. «مجید درخشانی» و دیگر اعضای این گروه، طی این مدت ممنوع الخروج بوده‌اند. 

ارکستر ملی ایران کنسرت «جاودانه‌ها» را برگزار می‌کند

دومین شب فستیوال موسیقی تهران به کنسرت «جاودانه‌ها» با اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی و خوانندگی رشید وطن دوست، حمیدرضا نوربخش و محمد معتمدی در سالن همایش های برج میلاد اختصاص خواهد داشت. در این برنامه قرار است آثا رجاودانی از  روح الله خالقی، علی تجویدی، همایون خرم، پرویز یاحقی، علی نقی وزیری، حبیب الله بدیعی، فرهاد فخرالدینی، مرتضی حنانه، جواد لشکری، علی اکبر قربانی، شهرام توکلی، مازیار حیدری و چهار قطعه از آهنگسازان آذربایجانی اجرا شود.همزمان با شانزدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی ایران، دومین فستیوال موسیقی تهران از 12 تا 15 مهرماه با اجرای چهار گروه موسیقی در سبک‌های مختلف در سالن همایش های برج میلاد روی صحنه خواهد رفت. بر اساس این گزارش، مراسم اختتامیه جشن خانه موسیقی با معرفی آلبوم برتر سال و تجلیل از چهره های پیشکسوت هنری 16 مهرماه در برج میلاد برگزار خواهد شد.

کنسرت شهرام ناظری در تبریز لغو شد

شهرام ناظری قرار بود در تاریخ 27 شهریور ماه در سالن صداری شهر تبریز روی صحنه برود که این کنسرت بنا به دلایلی نامعلوم برگزار نخواهد شد. این کنسرت قرار بود تا به مناسبت روز شعر و ادب پارسی و بزرگداشت شهریار در این شهر برگزار شود. شهرام ناظری در روز 2 مهر ماه به همراه پسرش حافظ ناظری کنسرت «ناگفته» را در تالار وزارت کشور برگزار خواهند کرد.

چرا علی مرادخانی مشمول قانون دوشغله‌ها نشده است؟

الا 7 سال است که علی مرادخانی مدیریت موزه موسیقی را بر عهده دارد. شهریور ماه 92 علی جنتی او را به عنوان معاون هنری منصوب کرد، همه منتظر بودند تا بر اساس قانون ممنوعیت دوشغله‌بودن، او از مدیریت موزه موسیقی بگذرد و استعفا دهد. اما این اتفاق تا به امروز که بیش از دوسال از وقوع آن می‌گذرد، نیافتاده است و این قانون در خصوص «معاون هنری وزارت ارشاد و رئیس موزه موسیقی شهرداری»  لازم‌الاجرا نشده است! سوال قابل طرح درباره این موضوع این است که چرا قانون و دستگاه قضا برای معاون هنری وزارت ارشاد که همزمان مدیریت موزه موسیقی را نیز به عهده دارد، استثنا قائل شده‌است؟ آیا مقامات اداری مربوطه و نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کشور و سازمان حسابرسی متوجه دو شغله بودن این مدیر نشده‌اند؟ باید منتظر ماند و دید که آیا وزارت ارشاد کماکان به این روند قانون‌گریزی‌اش ادامه می‌دهد و مصوبه مجلس را زیرپا می‌گذارد و به دستگاه قضا دهن‌کجی می‌کند؟ یا شاید هم باید دوباره منتظر ماند و شاهد کرنش قانون در برابر این بی‌قانونی محرز بود. اما اگر قرار باشد قانون در این باره حرف اول و آخر را بزند، با توجه به این تخلف علی مرادخانی، این مدیر باید به مدت 6 ماه تا دو سال از خدمات دولتی منفصل شود.

واکنش وزیر ارشاد به دوشغله بودن معاونش

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره صنعت چاپ در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر دو شغله بودن علی مرادخانی معاون هنری او، گفت: من این چیزها را جواب نمی‌دهم بروید از آقای مرادخانی بپرسید. وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تعطیلی کنسرت شهرام ناظری در تبریز گفت: من هم این خبر را دیده‌ام اما هنوز تحقیق نکرده‌ام و علت آن را نمی‌دانم.

کنسرت رضا صادقی در کرمان لغو شد

کنسرت رضا صادقی در شهر کرمان که قرار بود در روز ۲۱ شهریور در مجموعه گردشگری پدیده کویر برگزار شود، لغو شده است. رضا صادقی با اعلام خبر لغو کنسرت کرمان، در صفحه شخصی‌اش نوشته است: «متاسفانه به دلایل همیشه مجهول، کنسرت کرمان کنسل شد. خیلی مشتاق بودم برای دیدن تک تک یارانم اما حیف... شاید بعد از مرگ که لقب‌های متفاوت به آدم وصل می‌شه، رازهای سر به مهر هم فاش بشه. به هر روی از تمام جانانم عذرخواهی می‌کنم»کنسرت رضا صادقی در روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ شهریور در تالار حافظ شهر شیراز برگزار شد.

آلبوم مستقل خواننده گروه آریان

پیام صالحی بعد از انحلال گروه آریان، با آلبومی مستقل به دنیای موسیقی بازگشت و «برمی‌گردم» را روانه بازار موسیقی کرد. آلبوم «برمی‌گردم» 14 قطعه دارد و ترانه‌های آن را یاحا کاشانی، شراره فرنژاد و مهرزاد امیرخانی، ترانه سرا و دوست مرتضی پاشایی سروده‌اند. آهنگ‌های این آلبوم را آهنگسازانی چون مازیار فلاحی، بابک جهانبخش، ماهان بهرام‌خان، میلاد ترابی، شراره فرنژاد، یاحا کاشانی، انوشیروان تقوی، پیام هوشمند، پیام صالحی و سینا شعبان خانی ساخته‌اند و تنظیم قطعات را شهاب اکبری، حامد برادران، انوشیروان تقوی، پیام هوشمند، کوشان حداد و میلاد ترابی بر عهده داشته‌اند.

کریستف رضاعی آواز می‌خواند

آنسامبل «کارگاه موسیقی باروک» در کنسرتی با عنوان «باغ‌های وِرسای» قطعاتی از موسیقی باروک فرانسوی در عصر وِرسای را به روی صحنه خواهد برد. در این برنامه کریستف رضاعی (آواز تنور)، رضا عسگرزاده - فرهود بیگلربیگی (ریکوردر)، پویان فرزین (فلوت)، پوریا کیانی و امیرحسین نوروز ناصری (ویلن) و آیدین منعم (هارپسیکورد) قطعاتی از مَره، هوتِتِر، بوآمورتیه، لامبر و مونته‌کِلِر اجرا خواهند کرد.کارگاه موسیقی باروک سعی دارد با رعایت ویژگی‌های زیبایی‌شناختی و تکنیکی دوره باروک، اجرایی سبک‌شناسانه از موسیقی این دوره ارائه دهد. این کنسرت در روزهای پنج‌شنبه و جمعه 9 و 10 مهر در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار می‌شود. قیمت بلیت‌های این کنسرت 60 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

شهرام ناظری کنسرت «زمستان» را روی صحنه می‌برد

کنسرت شهرام ناظری با عنوان «زمستان» ۱۲ مهرماه، آغازگر دومین فستیوال موسیقی تهران در سالن همایش‌های برج میلاد خواهد بود. شهرام ناظری به همراه گروه مولوی در نخستین شب دومین فستیوال موسیقی تهران کنسرت «زمستان» با اجرای قطعات ماندگار را با استفاده از اشعار مولانا، حافظ و اخوان ثالث روی صحنه خواهند برد. همزمان با شانزدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی ایران، دومین فستیوال موسیقی تهران از 12 تا 15 مهرماه با اجرای چهار گروه موسیقی در سبک‌های مختلف در سالن همایش های برج میلاد بروی صحنه خواهد رفت.

همکاری دوباره همایون شجریان و سهراب پورناظری

آلبوم «خداوندان اسرار» اولین سی‌دی از پروژه‌ی «آیینه‌ها» با آواز «همایون شجریان» و آهنگسازی «سهراب پورناظری» در کمتر از یک ماه دیگر به انتشار درخواهد آمد. در این اثر علاوه بر ساخته‌های «سهراب پورناظری»، قطعه‌ای از ساخته‌های «کیخسرو پورناظری» با نام «یاوران» آمده است که پیش از این در آلبوم «حیرانی» منتشر شده بود و حال«سهراب پورناظری» با نگاهی متفاوت آن را تنظیم و «همایون شجریان» اجرا کرده است. «خداوندان اسرار» شامل دو بخش است. در بخش اول آن «ساز و آواز»ی بداهه در مقام اصفهان با اشعاری از مولوی اجرا شده و بخش دوم شامل روایتی با نام «رهایی» در سه پرده‌ی «مهتاب، خداوندان اسرار، جانی و صد آه» بر روی اشعاری از خیام، مولوی و حافظ است.

حمایت موسسه «راوی» از برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان

موسسه تهیه، تولید و انتشار آثارشنیداری «راوی آذرکیمیا» که برگزیدگان جشنواره‌ موسیقی فجر را در صورت تمایل مبادرت به نشرآثارشان می‌کرد، هم اکنون در نظر دارد این فرصت را به طورگسترده برای برندگان جشنواره موسیقی جوان تدارک ببیند. رضا مهدوی مدیر عامل موسسه «راوی آذرکیمیا» انگیزه اصلی را تجدید آرزوهای عهد جوانی و نیز پیرو سیاست‌های پیشین در مدیریت هنرستان موسیقی سوره و دانشگاه سوره و مرکز موسیقی می‌داند که آثار نخبه از جوانان مستعد را به طور رسمی منتشر می‌کرد و پایگاهی برای آلبوم اولی‌ها بود تا انگیزه بعدی برای راه یافت و پیشرفت در عرصه فراگیر هنر موسیقی باشند. مهدوی در این باره می‌گوید: تشویق استعدادها در شرایطی است که دولت‌ها صرفا به فکر برگزاری جشنواره‌ها هستند و به عاقبت خروجی‌های منتخب فکر اساسی نمی‌کنند و شاید هم مکانیزم و شرایط لازم برای فراهم آوری امکانات را ندارند لذا بخش خصوصی به همراه حامیان دولتی و تجاری آزاد می‌توانند راهکار مناسبی باشد برای استعدادهایی که ثبت شوند و ماندگار بمانند.

نظر شما