شناسهٔ خبر: 110091 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

موضع گیری انتخاباتی اصلاح طلبان از زبان فائزه هاشمی

فایزه هاشمی عضو شورای مرکزی حزب کارگزارن گفت: اصلاح طلبان بنا دارند پس از احراز صلاحیت کاندیداها از ظرفیت همفکران خود استفاده کنند چون قرار نیست از هم اکنون افراد خود را بسوزانیم.

به گزارش «نماینده» فائزه هاشمی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی عصر امروز (سه شنبه) در نشست تخصصی روز جهانی صلح که به همت کمیته آموزش حزب اراده ملت ایران برگزار شده بود، اظهار داشت: احزاب ما باید کارکرد واقعی داشته باشند تا بتوانند در مسیر توسعه و ساخت کشور موثر باشند.

وی به جنگ‌ها و ناآرامی‌های چند قرن اخیر اشاره و خاطرنشان کرد آمار نشان میدهد بخش عمده ای از اتفاقات جنگی جهان توسط مردان صورت گرفته است و زن‌ها یا در آن نقشی نداشته اند و یا نقش آنان بسیار کمرنگ بوده است.

وی با بیان اینکه جنگ همیشه یک تصور مردانه را تداعی می‌کند، یادآور شد: اگر زن‌ها در تصمیم سازی‌ها و مدیریت ها حضور داشته باشند دنیا به سمت صلح پیش خواهند رفت. بنابراین ایجاد صلح در دنیا نیازمند حضور فعال زنان در عرصه‌های مختلف است.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران به مقوله اعتدال و برابری زن و مرد از نگاه قرآن کریم پرداخت و خاطرنشان کرد: قرآن کریم در آیه‌های خود زن و مرد را با هم آورده است و این یعنی بین آن‌ها تبعیضی قائل نبوده بنابراین این اعتدال ربانی باید در جامعه نیز محقق شود تا بتواند جامعه را به اعتدال برساند.

فائزه هاشمی معتقد است که زنان در دنیا بیشتر نقش پیاده نظام را دارند و مردان خود را ژنرال جهان می‌بینند. بنابراین این قاعده باید تغییر کند و زنان نیز در کسوت ژنرالی به مدیریت و در عرصه تصمیم گیری‌ها فعال شوند.

وی به سمت و سوی حزب مطبوع خود (کارگزاران سازندگی) در جهت میدان دادن به بانوان اشاره و تصریح کرد: ما پس از ترمیم و بازسازی حزب بسیاری از خانم‌ها را در شورای مرکزی عضویت داده‌ایم.

«متاسفانه در مورد حذف زنان اصلاح طلب و اصولگرا نیز وجود ندارد زمانی که آقای خاتمی در روی کار آمد ما امیدوار شدیم و گفتیم که لااقل چند زن را وزیر می کنند اما من دیدم علیرغم معرفی اسامی، چند نفر از آقایان مشهور اصلاح طلب گفتند این ها را چه به وزارت. این ها توانایی ندارند. بنابراین در جناح‌های سیاسی نیز این تفکر در مورد زنان وجود دارد.»

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در مورد حضور بانوان در استادیوم‌ها نیز گفت: مردها و پسرها در استادیوم‌ها شلوغ می‌کنند و حرفهای ناپسند می‌زنند و می‌گویند زن‌ها نباید وارد استادیوم بشوند. شما دو نوبت این مردها را از استادیوم بیرون کنید و بگذارید زن‌ها وارد استادیوم‌ها بشوند و آنگاه ببینید آیا چنین برخوردهایی وجود دارد یا خیر.

وی با بیان اینکه حضور ۶۰ درصدی بانوان نسبت به مردها در دانشگاه‌ها باعث افتخار است، گفت: برخی‌ها بانویی که به اجتماع آمده را می‌خواهند به زور به خانه برگردانند. این سیاستی که به سمت بردن زن‌ها به درون خانواده رفته، غلط است.

فائزه هاشمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: پس از پیروزی روحانی و روی کار آمدن او مجموعه‌ای به نام اصلاح طلب لیستی را تهیه کرد تا برخی از پست‌های دولتی را به بانوان واگذار کنند؛ اما برخی‌ها متاسفانه می گفتند این خانم‌ها این کارها را بلد نیستند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران به طرح های حمایتی احمدی نژاد در مورد زنان نیز اشاره کرد و یادآور شد: اشتغال نیمه وقت، مرخصی ۹ ماهه و دور کاری زنان گرچه به ظاهر طرحی تشویقی برای بانوان بود اما چون الزامات کار فراهم نشده بود در عمل آسیب بزرگی را به وجود آورد چرا که طبق آمار خانم مولاوردی، ۴۶ هزار نفر از خانم هایی که به دلایلی به مرخصی رفته بودند پس از اتمام مرخصی از کار بیکار شدند.

وی تاکید کرد: بانوان نیز باید به دنبال شرایط برابر باشند و فریب یکسری از امتیازات فریبنده را نخورند و اگر این امتیازات را برای دفاع از حقوق بانوان اختصاص می‌دهند باید الزامات کار نیز دیده شود.

فائزه هاشمی گفت: اگر در دولتی ۱۰ وزیر آقا هم روی کار آمد و عوض شد کسی به آن وزرا ایراد نمی‌گیرد که مثلا مردها ناکارآمد هستند اما اگر یک بانو به وزارت رسید و بعد به دلایلی از کار برکنار شد همین مردان فریاد بر می‌آورند که دیدید گفتیم زن‌ها نمی‌توانند امور را اداره کنند.

وی به روزنامه توقیف شده زن که مدیرمسئولی‌ آنرا  را برعهده داشت اشاره و اظهار داشت: رسانه‌ها در بحث بانوان مهمترین نقش را دارند چرا که رسانه‌ای نیست که صدای زنان باشد و ما برای ایجاد فرهنگسازی آنرا تاسیس کردیم.

وی در مورد انتخابات آتی نیز گفت: ما برای حضور ۳۰ درصدی بانوان در لیست های انتخابی اصلاح طلبان به توافق رسیده‌ایم و این درصد را عادلانه می‌دانیم.

وی تاکید کرد: برخی از زنان براساس علای قو انگیزه‌های خود در استانها فعال شدند اما احزاب اصلاح طلب بعد از اعلام رسمی اسامی و تائید صلاحیت‌ها از ظرفیت نیروهای خود در حوزه‌های مختلف استفاده خواهند کرد. چرا که اگر الان نفرات خود را اعلام کنیم امکان دارد که با رد صلاحیت شورای نگهبان مواجه شویم بنابراین قرار نیست الان افراد خود را بسوزانیم.

نظر شما