شناسهٔ خبر: 110028 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فردا

شرکت‌بن‌لادن، صاحب جرثقیل سقوط کرده

کعبه در محاصره جرثقیل ها ۱۱سپتامبر سال ۲۰۱۵، ساعت ۶ عصر به وقت محلي، شبه جزيره عربستان شهر مكه، مركز شهر، مسجد الحرام. كشته شدن ناگهاني حدود ۱۱۰ نفر .

به گزارش «نماینده»، محمد ملايی: ۱۱سپتامبر سال ۲۰۱۵، ساعت ۶ عصر به وقت محلي، شبه جزيره عربستان شهر مكه، مركز شهر، مسجد الحرام. كشته شدن ناگهاني حدود ۱۱۰ نفر.
اين ها جملاتي بود كه به ناگاه در روزيكه همه منتظر خبر هاي آرشيوي و تكراري در رسانه هاي دنيا بودند اتفاق افتاد. خبر هاي آرشيوي كه مربوط به  حمله سال۲۰۰۰ به برج هاي دو قولي آمريكا بود. حادثه اي كه به يكباره دنيا را تكان داد و خبر آن تا سال ها رسانه هاي دنيا را به خود مشغول كرد. اتفاقي كه بعد ها دليل حمله به افغانستان و عراق شد و توجيهي براي حضور نظامي و حتي مداخله سياسي در منطقه شد.
در حوادث دنيا گاها مرور زمان و سرنخ هاي اطلاعاتي پشت پرده ماجرا را برملا مي كند. حادثه ۱۱ سپتامبر نیز به عنوان یکی از بحث‌انگیزترین اتفاقات  دو دهه اخیر، از این قاعده مستثنی نبوده است. ادعاهای اولیه دولت آمریکا درباره این حادثه به مرور زمان و در سایه مستندات جدید رنگ باخت، تا آنجاکه امروز ۱۱ سال پس از این واقعه، حقایق بسیاری از این ماجرا آشکار شده‌ است.
 اما امسال پس از ۱۵ سال از ان اتفاق ناگوار كه جان هزارن نفر در آن گرفته شد به راحتي مي توان اثبات كرد كه اين فاجعه يك اتفاق از پيش تعيين شده و حساب شده براي توجيه مبارزه به اصطلاح با تروريست و حضور در منطقه خاورميانه بود. حادثه اي كه نقش سردمداران آمريكايي در آن به خوبي روشن است.
 حادثه مكه
اتفاقي كه در مسجد الحرام افتاد آنقدر دردناك بود كه ابتداي اين فاجعه ذهن ها فقط در تكاپوي خبر هاي كشته ها و مصدومين بود اما امروز پس از گذشت چند روز از اين ماجرا مي توان با تامل بيشتري به ابعاد آن توجه كرد. شايد براي قضاوت نهايي در باره اين حادثه خيلي زود باش باشد اما مهمترين نكته در فضاي بين المللي براي بررسي ابعاد جنايي و قضايي اين حادثه مطالبه است كه بايد در افكار عمومي دنيا ايجاد شود تا بتوان بر اساس آن يك قضاوت صحيح و يا احيانا واكنش مناسب را اتخاذ كرد. به همين منظور در اين گزارش به نكته هايي به صورت خلاصه توجه مي كنيم كه اولا مشكوك هستند و ثانيا شايد به واسطه آن بتوان به سر نخ هايي دست پيدا كرد
۱)    اين حادثه دقيقا روز ۱۱ سپتامبر رخ داده است. روزي كه دنيا منتظر شنيدن تحيلي هايي از حمله به برج هاي دوقلوي سازمان تجارت جهاني در نيويورك بودند به ناگاه اتفاقي تلخ در كشور عربستان كه درگير مشكلات داخلي و خارجي است توجه همه را به خود جلب مي كند.
۲)     شركت عمراني كه تصدي مسئوليت توسعه مسجد الحرام را در مكه بر عهده دارد، شركتي است به نام شركت گروهي " بن لادن" نام تجاري عربي آن " مجموعة بن لادن السعودية: است. اين شركت از آن پدر اسامه بن لادن عامل حمله به برج هاي دو قلوي سازمان تجارت جهاني در نيويورك است. شرکت سعودی بن‌لادن در سال ۱۹۳۱ توسط محمد بن لادن تاسیس شد. وی به جهت روابط نزدیکی که با ملک عبدالعزیز بنیانگذار عربستان سعودی داشت، در سالهای نخست فعالیتش پروژه‌های ساختمانی مهمی را با دولت سعودی به امضا رساند، که از جمله آنها می‌توان به نوسازی مسجدهای مکه و مدینه اشاره کرد. محمد بن لادن در طول حیاتش ۲۲ همسر اختیار نمود و ۵۴ فرزند داشت، که اسامه بن لادن یکی از فرزندان وی می‌باشد.
۳)    حمله چند روز بعد به مسجد الاقصي توسط صهيونيست ها: غوغاي رسانه اي كه ميان كشور هاي عرب بر اثر حادثه  مسجد الحرام باعث شد كه از اتفاق بسيار مهم ديگري غفلت شود. تا حدي كه هنوز مقامات بلند پايه دولت جمهوري اسلامي ايران  هم آن اتفاق را محكوم نكرده¬اند. نظامیان رژیم صهیونیستی روز یکشنبه به فرماندهی «اوری آریئل» وزیر کشاورزی تندوری این رژیم به مسجد الاقصی حمله کردند و از بمب‌های صوتی و گلوله‌های مشقی علیه نمازگزاران فلسطینی استفاده کردند. اين مهمترينر حمله اسراييلي ها در دهه اخير به اين مسجد محسوب مي شود.
۴)    بررسی گزارش های آب و هوایی مکه مکرمه در ساعت وقوع حادثه نشان می دهد که سرعت باد در این شهر در ۱۱ سپتامبر هیچگاه به بیش از ۲۲ کیلومتر بر ساعت نرسیده است. اما ادعای سعودی ها این است که سرعت باد در لحظه وقوع حادثه ۶۵ کیلومتر بر ساعت بوده است. در حالي كه شبکه خبری cnn عربی پا را فراتر از این گذاشت و با رکورد شکنی خبری، سرعت باد را در لحظه حادثه ۹۵ کیلومتر بر ساعت گزارش داد و اعلام کرد که این سرعت باد ۳۷ سال گذشته خاورمیانه بی سابقه است.
۵)    جهت وزش باد در مکه به سمت شمال غرب بوده که در جهتی غیر از مسیر سقوط جرثقیل (جنوب غرب) می باشد.
۶)    اين حادثه در جايي اتفاق مي افتد كه مهمترين مركز تجمع حجاج است. يعني پشت مقام ابراهيم كه حاجي ها به دنبال نماز خواندن در آن مقام هستند.
۷)      دوربين هايي كه اين اتفاق را ضبط كرده اند دقيقا در محل هايي نصب شده اند كه بتواند افتادن اين جرثقيل را طبيعي جلوه دهند. ضمن اينكه دوربين ها از قبل آماده فيلم برداري بوده اند.
۸)    احمد حاتمی، دانشمند ارشد علوم فضایی و استاد دانشگاه، در میان هشت ایرانی است که در اثر سقوط جرثقیل در مسجدالحرام در مکه عربستان کشته شده اند. مفقود مانده سه زن ايراني را نيز مي توان به اين عامل اضافه كرد.
۹)    كشور عربستان حدود ۶ ماه است كه با يمن مظلوم در جنوب خود در حال جنگ است. شايد بتوان در آينده نيز ارتباطي بين اين دو اتفاق برقرارساخت. لازم به ذكر است كه عربستاني ها در چند ماه اخير به ناحق خيلي از اتفاقات منطقه و حتي داخل خاك خود را به پاي يمني ها نوشتند و از زير بار آن شانه خالي كردند.
اين نوشتار در مقام قضاوت نيست و آيندگان و مرور زمان است كه مي تواند به روشن شدن ابعاد ماجرا كمك كند.          

نظر شما