شناسهٔ خبر: 109989 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نقض تحریم ایران متهم شد

تحریم یکی از نامزدهای حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که حامی حفظ تحریم ها علیه ایران و مخالف تواق هسته ای است متهم شد در زمان مدیریت خود در شرکت اچ پی صدها میلیون دلار پرینتر و دیگر محصولات رایانه ای به ایران فروخته است.

به گزارش «نماینده»، کارلی فیورینا، یکی از نامزدهای حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در رقابت های انتخاباتی همواره حامی حفظ تحریم های فلج کننده بر روی ایران بوده، اما شرکت تحت مدیریت وی، یعنی هویولت پاکار (اچ پی) صدها میلیون دلار از محصولات خود را از طریق یک شرکت تابعه خارجی به ایران صادر کرده است.
 فیورینا که در فاصله سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ مدیرعامل شرکت هیولت پاکارد بوده، همواره از توافق هسته ای دولت اوباما با ایران انتقاد می کند.
وی در ماه جولای اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توافق هسته ای با ایران را بر هم خواهد زد و اقدام به مذاکره مجدد خواهد نمود. وی هشدار داده که کشورهای اروپایی و روسیه و چین در حال هجوم بردن برای «گشودن اقتصاد ایران» هستند. وی ایران را به دور زدن تحریم ها متهم کرده است.
اما فیورینا هرگز به این موضوع اشاره نکرده که زمانی که خود مدیریت شرکت معروف اچ پی را بر عهده داشته، این شرکت از یک شرکت تابعه اروپایی و یک توزیع کننده خاورمیانه ای برای فروش صدها میلیون دلار  پرینتر و دیگر محصولات رایانه ای به ایران استفاده کرده است.
حضور گسترده شرکت اچ پی در بازار ایران اولین بار در سال ۲۰۰۸ توسط روزنامه بوستون گلوب گزارش شد. این شرکت آمریکایی در سال ۱۹۹۷ با همکاری یک شرکت جدید هندی، شرکتی به نام ردینگتون گالف در دوبی راه اندازی کرده بود. این همکاری آنچنان در توزیع محصولات خود در ایران موفقیت آمیز بود که پرینترهای شرکت اچ پی به سرعت در ایران گسترش پیدا کردند و تا سال ۲۰۰۷، ۴۱ درصد سهم بازار ایران را تصاحب نمودند.
در سال ۱۹۹۵ یعنی زمانی که بیل کلینتون، رئیس جمهوری آمریکا ۲ دستور اجرایی در مورد تشدید تحریم های ایران صادر کرد، تمام شرکت های آمریکایی از صادرات به ایران منع شدند. اگر مدیرعامل شرکت اچ پی می دانسته که این شرکت توزیع کننده مستقر در دوبی مشغول چه کاری بوده است، در آن صورت آنها قوانین آمریکا را نقض کرده اند.
زمانی که فیورینا در سال ۲۰۱۰ نامزد انتخابات سنا از ایالت کالیفرنیا بود، ستاد انتخاباتی وی هرگونه اطلاع وی از همکاری شرکت اچ پی با ایران را تکذیب کرد. بت میلر، سخنگوی وی گفت: «همکاری شرکت های آمریکایی با ایران ممنوع است... تا جایی که وی اطلاع داشته، در طول دوران مدیریتش اچ پی هرگز با ایران همکاری تجاری نداشته و به طول کامل از تمام تحریم ها و قوانین آمریکا تبعیت می کرده است.»
ستاد انتخاباتی کارلی فیورینا در طی هفته گذشته و هفته جاری به درخواست های متعدد برای اظهار نظر پاسخی نداده است

نظر شما