شناسهٔ خبر: 109940 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

خرید نفت کره از ایران کم شد؛ ۱۳۰هزار بشکه در یک‌ماه

گاز و نفت43 واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه اوت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۷ درصد کاهش یافت و به ۱۳۰ هزار و ۶۸۹ بشکه در روز رسید.

به گزارش «نماینده»، واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه اوت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۷ درصد کاهش یافت. خرید نفت این کشور از ایران در ۸ ماهه نخست ۲۰۱۵ نیز ۱۰.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت.
سازمان ملل متحد در ماه جولای توافق هسته ای گروه ۱+۵ با ایران را تایید کرد تا تحریم های چند ساله اقتصادی علیه این کشور پایان پذیرد، اما بعید است این تحریم ها تا سال آینده میلادی برداشته شود.
آمارهای اولیه وارداتی که روز سه شنبه از سوی اداره گمرک کره جنوبی منتشر شد نشان می دهد، سئول در ماه گذشته میلادی ۵۵۲ هزار و ۷۱۰ تن، معادل ۱۳۰ هزار و ۶۸۹ بشکه در روز نفت خام از ایران خریداری کرده، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل، ۵۶۷ هزار و ۹۱۳ تن، معادل ۱۳۴ هزار و ۲۸۴ بشکه در روز بوده است.
پنجمین وارد کننده بزرگ نفت جهان در فاصله ماه های ژانویه تا اوت، ۳.۷ میلیون تن، معادل ۱۱۴ هزار و ۱۳۸ بشکه در روزنفت از ایران خریداری کرد در حالی که این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۱۴، ۴.۲۴ میلیون تن، معادل ۱۲۷ هزار و ۹۴۴ بشکه در روز بود.
واردات نفت کره جنوبی از ایران در سال ۲۰۱۴، ۶.۲ میلیون تن، معادل ۱۲۴ هزار و ۴۹۷ بشکه در روز بود که ۷.۱ درصد نسبت به متوسط سال ۲۰۱۳، (۱۳۴ هزار بشکه در روز) کاهش داشت.
از بین ۴ پالایشکاه کره ای، تنها  اس کی انرژی و هیوندای اویل بانک از ایران نفت وارد می کنند. واردات نفت این دو شرکت از ایران معمولا هر ماه نسبت به ماه قبل متفاوت است.
ایران اوایل ماه جاری میلادی قیمت نفت سه ماهه خود را کاهش داد و به پایین ترین رقم در ۳ سال گذشته رساند تا مشتریان آسیایی اش از جمله کره جنوبی را تشویق به خرید بیشتر نفت در سال آینده نماید.
این کاهش قیمت تنها یکی از اقدامات ایران برای افزایش تولید و بازپس گیری سهم از دست رفته اش از بازار نفت است. تحریم های غرب موجب شده تا صادرات نفت ایران به کمتر از نصف کاهش یابد.
در همین حال، بر اساس آمارهای گمرکی کره جنوبی، ماه گذشته ۳۴ هزار و ۸۳۳ تن میعانات از آمریکا وارد کرده است.
آمارهای نهایی در مورد واردات ماه اوت با جزئیات بیشتر قرار است اواخر ماه جاری توسط شرکت ملی نفت کره منتشر شود.

نظر شما