شناسهٔ خبر: 109924 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

پیوست برجام پیشرفت کشور را هدف قرار داده/دولت بدون قانون نمی‌تواند برای ۶ دولت آینده تصمیم‌گیری کند

سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه دولت بدون قانون و به تنهایی نمی‌تواند برای ۶ دولت آینده تصمیم‌گیری کند، گفت: تقدیم لایحه برجام به مجلس به مصلحت نظام، انقلاب و مطابق با مطالبات رهبر انقلاب است.

به گزارش «نماینده» محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تصویب برجام در مجلس اظهار داشت: طبق اصول ۷۷ و  ۱۲۵ قانون اساسی کاملاً روشن، شفاف و مشخص شده که توافق هسته‌ای باید در مجلس بررسی و تصویب شود.

*ایران در برجام تعهدات بسیار سنگین و گسترده‌ای را به بیگانگان داده است

وی افزود: ایران در برجام تعهدات بسیار سنگین، گسترده و همه‌جانبه‌ای را به بیگانگان داده است، به عنوان مثال در توافق هسته‌ای ۸۴ صفحه در مورد تجهیزاتی که کاربرد دوگانه دارند مطالبی مطرح شده است، از جمله اینکه جمهوری اسلامی ایران باید از همان کارگروه خریدی که در برجام پیش‌بینی شده، اجازه بگیرد، اگر هر استاد دانشگاه و صاحب‌نظری این تعهد را نگاه کند، بلافاصله متوجه می‌شود که غرب پیشرفت ایران را با برجام تحت‌تأثیر قرار داده است، اگر چیزی که در پیوست برجام وجود دارد، اجرایی شود، راه ما را برای پیشرفت در حوزه مهندسی پزشکی، مکانیک، متالوژی، پلیمرها و فیزیک کاملاً می‌بندد و سد می‌کند و در واقع موانع اساسی در این مسیر به وجود می‌آورد و ورود ایران به تکنولوژی‌های بالا را دچار می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: یکی از مسائل مهمی که تا الآن هم به آن پرداخته نشده، این موضوع است که اگر این ۸۴ صفحه در اختیار دانشمندان ما در ایران قرار گیرد، همین کافی است که همه بگویند که باید لایحه برجام به مجلس ارائه شود تا کار کارشناسی دقیقی روی آن انجام شود.

*دولت به تنهایی و بدون نظر «مجلس» نمی‌تواند برای ۶ دولت آینده تصمیم‌گیری کند

وی ادامه داد: نکته دیگری که لازم است به آن توجه شود تعهدات طولانی مدتی است که ایران در برجام بر عهده گرفته، تعهداتی در برجام برای ۲۵ سال آینده در نظر گرفته شده و بعضی هم مادام‌العمر است، اگر ۲۵ سال را هم در نظر بگیریم یعنی ۶ دولت دیگر با این برجام درگیر خواهند بود، نمی‌شود گفت فقط دولت فعلی که دو سال دیگر عمرش به پایان می‌رسد و مسئولیتش تمام می‌شود با برجام سر و کار دارد، آیا این دولت به تنهایی می‌تواند برای ۶ دولت آینده هم تصمیم‌گیری کند؟!

*بررسی قانونی برجام در «مجلس» تکلیف دولت‌های آینده را روشن می‌کند

سلیمانی عنوان کرد: از آنجایی که تعهدات ایران در برجام طولانی‌مدت است، لذا اگر یک مرجع قانونی مانند مجلس وارد بررسی موضوع شود و آن را قانونی کند، تکلیف دولت‌های آینده هم روشن خواهد شد؛ برجام زوایای مختلفی دارد که روی بخش‌های مختلف کشور تأثیرگذار است.

*دیکتاتوری حاکم بر دولت اجازه اظهارنظر به بدنه دولت قوه مجریه درباره برجام را نمی‌دهد

وی همچنین یادآور شد: وزرای مختلف باید با حضور در جلسات کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون ویژه برجام نظراتشان را راجع به برجام بگویند اما متأسفانه نوعی دیکتاتوری در دولت حاکم شده که اجازه نمی‌دهند بدنه دولت نظراتشان را راجع به برجام اعلام کنند، همانطور که رئیس دولت همه منتقدان را تهدید می‌کند، دیگر باید حدیث مفصل از این مجمل‌ خواند.

*هیچ مدیری جرأت اظهارنظر کارشناسی درباره برجام را ندارد

وی با بیان اینکه هیچ مدیری جرأت نمی‌کند نظر کارشناسی خودش را راجع به برجام اعلام کند، تأکید کرد: از آنجایی که وزارتخانه‌ها در برابر مجلس باید پاسخگو باشند، لذا وزرا مجبورند نظر کارشناسی خودشان را به مجلس ارائه دهند.

*یکی از اهداف برجام محدودیت ایران برای تحقیقات در علم فضایی است

سلیمانی همچنین تصریح کرد: وزارت دفاع دقیقاً باید روشن کند که آیا برجام در زمینه تحقیق، توسعه و عملیات فضایی کشور تأثیرگذار است یا نه، به نظر می‌رسد که یکی از اهداف برجام این است که تحقیقات فضایی ایران محدود شود و غرب در برجام سعی کرده ما را از ورود بیشتر به علم فضایی محروم کند، بدنه کارشناسی دولت باید به مجلس بیایند و بحث کنند و نظر دهند.

*آقایان نمی‌گذارند رئیس بانک مرکزی درباره نحوه لغو تحریم‌ها در برجام صحبت کند

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه رئیس بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت باید در مجلس به طور دقیق و شفاف بگویند که آیا تحریم‌ها در برجام لغو می‌شوند یا تعلیق و اگر لغو می‌شوند چگونه قرار است لغو تحریم‌ها اتفاق بیفتد، عنوان کرد: آقایان نمی‌گذارند رئیس بانک مرکزی در این زمینه صحبت کند اما وقتی مجلس از رئیس بانک مرکزی دعوت کند، او باید به مجلس بیاید و نظر کارشناسی و متعهدانه و مسئولانه خودش را مطرح می‌کند، وزیر اقتصاد نیز بایستی درباره تحریم‌های مالی و بانکی نظر کارشناسی خودش را مطرح کند.

*مسئولان اقتصادی دولت علیرغم ابهامات زیاد درباره تحریم‌ها در برجام سکوت کردند

وی همچنین با یادآوری اینکه وزیر اقتصاد یا رئیس کل بانک مرکزی هیچ صحبت یا نظری راجع به برجام مطرح نکردند، توضیح داد: علیرغم ابهامات زیادی که درباره نحوه لغو تحریم‌ها در برجام وجود دارد اما مسئولان اقتصادی کشور سکوت می‌کنند چون اگر جمله‌ای بگویند تحت فشار هستند، شفاف و روشن باید در حوزه‌های مختلف برجام صحبت کنند که آیا واقعاً تحریم‌ها علیه صنعت ما در برجام برداشته می‌شوند یا خیر؟

*تقدیم لایحه برجام به مجلس به مصلحت کشور، نظام و کاملاً مطابق با قانون و مطالبات رهبر انقلاب است

سلیمانی در پایان خاطرنشان کرد: کمیسیون ویژه بررسی برجام به همه مسئولان این فرصت را داده که با حضورشان در پارلمان نظراتشان را درباره زوایای مختلف توافق هسته‌ای مطرح کنند، از هر زاویه‌ای به موضوع نگاه کنیم، به مصلحت کشور، نظام و کاملاً مطابق با قانون و مطالبات مردم و رهبر انقلاب است که لایحه برجام برای بررسی تقدیم مجلس شورای اسلامی شود تا به طور دقیق مورد رسیدگی قرار گیرد.

نظر شما