شناسهٔ خبر: 109738 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

همه از خوش خلقی آیت الله انواری می­‌گویند

آیت الله انواری در پی اعدام انقلابی حسنعلی منصور؛ توسط مأمورین اطلاعات شهربانی دستگیر و روانه بازداشتگاه گردید و دادگاه، وی را به اتهام برهم زدن اساس حکومت، قتل نخست‌وزیر به پانزده سال حبس محکوم کرد

به گزارش «نماینده»، یازدهمین نشست ستار­گان محراب با محوریت مرحوم آیت الله محمد باقر محی الدین انواری همزمان با سومین سالگرد ارتحال این عالم ملکوتی، بهانه ­ای شد برای نگارش این گزارش. در این گزارش ضمن اشاره­ای مختصر به زندگی نامه آیت الله انواری، به ارائه نقطه نظرات شخصیت­های وارسته نظام، در خصوص این عالم ربانی دنیای تشیع خواهیم پرداخت.

 آیت الله انواری در سال ١٣٠٥ در شهر قم دیده به جهان گشود و در سال ١٣١٠ در پی مأموریت پدر به همدان جهت تبلیغ و نشر معارف اسلامی به همراه خانواده عازم آنجا شد. وی ابتدا به سبک قدیم در مکتب‌خانه و پس از چندی در مدرسه شرافت به تحصیل مشغول گردید و همزمان ادبیات عرب، منطق و کتاب اصولی معالم را نزد پدر فرا گرفت ولی به صورت رسمی فراگیری و آموختن علوم اسلامی را از حوزه علمیه آخوند در همدان آغاز نمود، سپس سال ١٣٢٢ راهی حوزه علمیه قم شد و پس از دو سال به تهران آمد و در حوزه علمیه مروی اقامت گزید و مهم‌ترین سالهای دوران تحصیلی را در تهران سپری کرد و طی این مدت در محضر اساتید و بزرگان متعددی زانوی تلمذ زده به درجه اجتهاد نایل گردید.

این عضو جامعه روحانیت مبارز در جریان مبارزات پیش از انقلاب از سالهای ١٣٤٠ به بعد فعالانه شرکت داشت و در جلسات دینی هفتگی، مردم را در جهت قیام علیه حکومت ستم‌شاهی تشویق می‌کرد. در جریان قیام پانزده خرداد و دستگیری حضرت امام که بسیاری از علمای طراز اول حوزه‌های علمیه قم، مشهد و سایر شهرستانها در اعتراض به اقدامات رژیم به تهران مهاجرت کرده رسماً خواستار آزادی بی‌قید و شرط امام شدند، آیت‌الله انواری از جمله علمایی بود که در تهران سکونت داشت و دوشادوش علمای مهاجر در فعالیتهای مختلف آنان نظیر انتشار اعلامیه و... شرکت می‌کرد.

آیت الله انواری در پی اعدام انقلابی حسنعلی منصور؛ توسط مأمورین اطلاعات شهربانی دستگیر و روانه بازداشتگاه گردید و دادگاه، وی را به اتهام برهم زدن اساس حکومت، قتل نخست‌وزیر و ... به پانزده سال حبس با اعمال شاقه محکوم نمود. وی در کمیته استقبال از امام مسئول نظارت بر انتظامات ٦٠ هزار نفری این کمیته بود و در اسفند ٥٧ جهت تنظیم امور اصناف از طرف امام در کمیته امور صنفی مسؤلیت یافت و تا سال ١٣٥٨ در این سمت انجام وظیفه کرد، علاوه بر آن از سوی امام در تاریخ ٢٣ اسفند ١٣٥٧ به امامت جماعت مسجد جامع نارمک منصوب گردید. آیت الله انواری در سال ١٣٥٨ به عنوان نماینده امام و سرپرست حجاج ایرانی در مراسم حج حضور و تلاش چشمگیری داشت و نمایندگی امام در ژاندارمری کل کشور طی حکمی در سال ٥٩ به وی داده شد.

گفتنی است در انتخابات اولین و دومین دوره مجلس شورای اسلامی آیت الله انواری به نمایندگی از سوی مردم شهرستان رزن و همدان انتخاب شد و در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نقش بسزایی ایفا نمود. وی در دوره اول و دوم مجلس خبرگان نیز حضوری فعال داشت و با تأسیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ریاست این مرکز بنا به دستور مقام رهبری به عهده ایشان گذارده شد.

آیت الله انواری در آینه افکار؛ در این قسمت به سخنان شخصیت­های مهم نظام در خصوص آیت الله انواری خواهیم پرداخت.

رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله العظمی سيد علی خامنه ای (مدظله العالی)

این عالم بزرگوار در شمار نقش آفرینان روحانیت مبارز در دوران طاغوت بوده و سال‌های دراز، رنج زندان‌های آن رژیم ستمگر را تحمل کرده بودند و در دوران جمهوری اسلامی همواره منشأ خدمات در بخش‌های گوناگون بودند. روحیه‌ی خیرخواه و خدوم و سرشار از صفا و نجابت، شخصیتی محبوب از این روحانی بزرگوار ساخته بود. رحمة الله علیه.

آیت الله هاشمی رفسنجانی

این عالم مبارز جلیل‌القدر، در طول مبارزه و زندگی پربرکت خود، یکی از طولانی‌ترین دوران زندان‌های ستم‌شاهی را تحمل نمود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز علاوه بر تبلیغ و نشر معارف اسلامی، افتخار نمایندگی  امام(ره) در ژاندارمری و نمایندگی دوره‌های مختلف مردم همدان و تهران در مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را به عهده داشت.

دکتر محمود احمدی نژاد

حضرت آیت‌الله شیخ محی‌الدین انواری که عمر پربرکت و گرانمایه خود را در مسیر مبارزه با طاغوت و اعتلای ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران صرف نمود، مایه تاسف و تالم گردید. این عالم مجاهد که از روحانیت مبارز در دوران طاغوت بود، در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دیگر سنگرها نیز همواره منشا خدمات و برکات بسیاری در بخش‌های گوناگون بودند.

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه

این عالم جلیل القدر عمر شریف خود را در راه دفاع شجاعانه از آرمان های انقلاب اسلامی در قبل از انقلاب با تحمل دوران سخت زندان های رژیم ستم شاهی و بعد از انقلاب هم با حضور چشمگیر در عرصه های مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و حمایت از امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری صرف کردند.

آیت الله نوری همدانی

آیت‌الله انواری عمر پر برکت خود را در راه تعلم و تعلیم علوم اسلامی و ارشاد و تبلیغ معارف دینی و مجاهدت و تحمل مشقت‌ها در مراحل اولیه انقلاب اسلامی به ویژه تحمل یکی از طولانی‌ترین زندان دوره طاغوت و پس از پیروزی انقلاب نیز تصدی پست‌های مهم سپری کردند و منشأ خدمات گردیدند

جامعه مدرسین قم

آن مرحوم از مبارزان و مجاهدانی بود که برای مقابله با فساد ستم شاهی بیش از یک دهه از عمر خود را در زندانهای رژیم ستم شاهی به سر برده و برای به ثمر نشستن انقلاب اسلامی تلاش های فراوانی کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به عنوان نماینده مجلس خبرگان رهبری و همچنین مجلس شورای اسلامی خدمات شایانی داشت.

آیت الله محمدی، نماینده محترم ولی فقیه  و امام جمعه همدان

این شخصیت برجسته و مبارز انقلابی همواره برای جوانان و شاگردان خود ارزش و اهمیت زیادی قائل بود آیت اله انواری با این برخوردهای گرم و مناسب خود موجب نشاط و انگیزه در بین دیگران بود و با توجه به شرایط و سختی مبارزات در دوران پیش از انقلاب این عالم هیچ گاه ناامید نشد و در دوران پس از انقلاب نیز اقدامات موثر و ماندگاری انجام داد.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی

آن بزرگوار چه در دوران سخت زندان و چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره از منادیان امام عظیم الشأن راحل بود و در این راه کارنامه ای از مجاهدت را با خویش همراه دارد.

دکتر محسن رضایی

این عالم جلیل القدر از چهره‌های درخشانی بود که از نخستین روزهای شکل گیری نهضت امام خمینی (ره)، دعوت ایشان را لبیک گفت و تا پایان عمر با برکتش از هیچ تلاشی در جهت تقویت نظام اسلامی مضایقه نکرد.

مهندس زریبافان

آن بزرگوار در طلیعه ی انقلاب اسلامی و به دنبال تبعید امام راحل (رحمة الله علیه) توسط شاه معدوم، به جرم دفاع از حریم ولایت امر و به دلیل مشارکت در هلاکت سرسپرده رژیم آمریکایی
پهلوی حسنعلی منصور، دستگیر و بیش از ۱۲ سال از عمر شریف خود را در زندان های طاغوت سپری کرد. مجاهدت های ایشان و همرزمانش که با خیزش عمومی مردم در سال ۱۳۵۷ با برپایی جمهوری اسلامی به بار نشست، همواره در حافظه ی تاریخی ایران اسلامی و مردم مسلمان ایران باقی خواهد ماند

حاجی بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش

آیت الله انوار بیش از یك دهه عمر گرانقدر خویش را در راه مبارزه با رژیم ستمشاهی در زندان گذراند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز منشا خدمات و بركات فراوانی برای كشور  و جمهوری اسلامی ایران بودند و تا پایان عمر گرانقدر و پر بركت خویش برای تحقق اهداف ارزشمند اسلامی تلاشی وافر داشتند.

نظر شما