شناسهٔ خبر: 109339 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فردا

گزارش از حادثه در مسجد الحرام:

آمار ضد و نقیص سعودی‌ها از کشته و زخمی‌ها

 لحظه سقوط بالابر در مسجدالحرام سکوت مقامات عالی آل سعود در قبال این فاجعه، انتقادات بسیاری را در شبکه های اجتماعی در پی داشته است و به نظر می رسد همین انتقادات، مقامات آل سعود را وادار کند با موضع گیری های ظاهری به عیادت مجروحان بروند و وانمود کنند که قصد دلجویی از مجروحان را دارند.

به گزارش «نماینده»، بیش از ۱۰۰ زائر بیت الله الحرام، شب گذشته در اثر سقوط یک جرثقیل در مسجد الحرام جان باختند، در حالی که نزدیک به ۲۵۰ نفر هم زخمی شده اند. به گفته مقامات آل سعود، تا کنون ۱۰۷ نفر کشته و ۲۳۸ نفر مجروح در بیمارستان ها در حال درمان هستند.

سازمان برگزار کننده مراسم حج (الدفاع المدنی) در گزارشی رسمی علت سقوط جرثقیل را «رعد و برق شدید» عنوان کرده است! این رعد و برق، از عصر روز جمعه در آسمان مکه ظاهر شده بود. سازمان الدفاع المدنی ادعا کرده ۱۵ گروه برای امداد به حجاج فرستاده است که هر گروه شامل نیروهای اورژانس و امدادگر بوده اند. جالب این جاست که مقامات آل سعود با انتشار آمارهای ضد و نقیض، سعی در کوچک جلوه دادن ابعاد این فاجعه هستند. شبکه العربیه در نخستین گزارش خود از عبارت "بیش از چهل نفر" برای قربانیان این فاجعه یاد کرد؛ اما سخنگوی تولیت مسجد الحرام اعلام کرد ۸۷ نفر در اثر این فاجعه جان باخته اند. در فاصله کم تر از دو ساعت، سازمان دفاع مدنی با انتشار بیانیه ای رسمی اعلام کرد ۱۰۷ نفر کشته و ۲۳۸ نفر مجروح شده اند. هنوز معلوم نیست بر یان آمار افزوده خواهد شد یا آل سعود این بار آمار دقیق منتشر کرده است!؟

به گزارش خبرگزاری رسمی دولت آل سعود در ریاض، بخش شرقی حرم شاهد رعد و برق شدیدی بود به طوری که کم تر زائری حاضر بود در صحن اصلی طواف کند! (طبق حکم سنتی شیعه، حجاج باید در فاصله میان خانه کعبه و مقام ابراهیم طواف کنند) به نوشته این خبرگزاری، آسمان مکه بعد از نماز عصر به شدت دگرگون شد و باران شدید همراه با طوفان و رعد و برق کم سابقه ای کل مراسم حج را تحت الشعاع قرار داد.

خبرنگار الجزیره در مکه مکرمه، در گزارشی مدعی شد طوفانی که همراه با باران می وزید، شن های بسیاری را در هوا معلق کرده و در اثر آن محدوده دید بسیار کوتاه شده بود. در نتیجه بیش تر حاضران در مسجد الحرام، بعد از سقوط جرثقیل و فریاد وحشت زده زوار متوجه وقوع فاجعه شدند. در این شرایط معلوم نیست چرا جرثقیل به منطقه امنی منتقل نشده بود؟

به گزارش روزنامه النهار، این جرثقیل به شرکت «مجموعه بن لادن سعودی» که طرف قرارداد پروژه توسعه حرم مسجد الحرام از طرف شرقی است، این جرثقیل را در آن مکان خطرناک قرار داده بود. هنوز این شرکت در مورد این فاجعه واکنشی نداشته است. اما دو تن از شیوخ سلفی مشهور آل سعود با صدور بیانیه هایی، قربانیان این فاجعه را «شهید» نامیده اند.

در همین حال مقامات آل سعود به سرعت تلاش کردند دامن خود را از خون حجاج در بیت الله الحرام پاک کنند! شاهزاده خالد الفیصل، والی شهر مکه و از نزدیکان شاهزاده محمد بن نایف (ولی عهد آل سعود) دستور به تشکیل «کمیته حقیقت یاب برای بررسی علل سقوط جرثقیل» داده است!

با وجود دستور ظاهری برای تشکیل کمیته و فرار از مسئولیت، این شاهزاده آل سعود حاضر به عذرخواهی از مسلمانان و آسیب دیدگان نشده است! در میان مقامات عالی دربار آل سعود نیز تا این لحظه کسی به عیادت از مجروحان این فاجعه نرفته است.  سکوت مقامات عالی آل سعود در قبال این فاجعه، انتقادات بسیاری را در شبکه های اجتماعی در پی داشته است و به نظر می رسد همین انتقادات، مقامات آل سعود را وادار کند با موضع گیری های ظاهری به عیادت مجروحان بروند و وانمود کنند که قصد دلجویی از مجروحان را دارند.

نظر شما