شناسهٔ خبر: 109327 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: نامه

صدای بلند دیپلماسی آرام چهارده سال پس از ۱۱ سپتامبر

عکس‌های دیده نشده از مذاکرات هسته‌ ای وین در چهاردهمین سالگرد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر و بلند شدن صدای جنگ طلبان بر دنیا، امروز دیپلماسی آرام و میز مذاکره در آستانه یک پیروزی بزرگ است.

به گزارش «نماینده»، دوئل دموکرات ها و جمهوری خواهان کنگره آمریکا با پیروزی کاخ سفید به پایان رسید و اجرایی شدن برجام از سوی دولت و کنگره آمریکا حتمی شد تا ۶۰ روز لابی‌گری حامیان جنگ و تروریسم  و مخالفان صلح و امنیت در خاورمیانه و کنگره آمریکا به بن بست برسد.

طرح کفایت بحث و بررسی توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا نتوانست در مجلس سنای این کشور تعداد ۶۰ رای مورد نیاز برای تصویب را به دست آورد و دموکرات ها توانستند با وجود مخالفت افراد شاخص این حزب با توافق، با رساندن تعداد خود به ۴۲ نفر صدای اقلیت حامی توافق را بلند کنند و مانع از مانع تراشی جنگ طلبان شوند.

این در حالی است که لابی پرنفوذ اسرائیل در واشنگتن با همراهی لابی میلیونی عربستان سعودی بیشترین تلاش خود را برای جلوگیری از تصویب برجام در کنگره صورت داده بودند و اوباما امیدوار بود با رسیدن تعداد سناتورهای حامی توافق به حد نصاب مورد نیاز بتواند با استفاده از وتوی خود رای منفی کنگره را بی اثر کند با این حال در اقدامی دور از تصور تعداد حامیان توافق از تعداد ۴۰ نقر گذشت و دموکرات ها توانستند با حمایت ۴۲ نفری ازتوافق ایران مانع از رد آن در کنگره شوند.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نیز این رای را پیروزی برای دموکراسی و امنیت جهان خواند. سناتور هری رید رهبر دموکرات مجلس سنای آمریکا نتایج جلسه رای گیری مجلس سنا را روشن، قاطع و تمام کننده خواند و گفت: دیگر هیچ شکی نیست که کنگره آمریکا تحت هر شرایطی اجرای توافق را مجاز می داند.

با این حال جان بینر رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان ضمن هشدار به شکایت از اوباما در دادگاه، گفت این طرح هنوز نیاز به بررسی های بیشتر دارد و در اصل این شروع کار است. او گفت: نمایندگان جمهوریخواه از تمام ابزارهای خود برای مخالفت با این توافق استفاده خواهند کرد.

میچ مک کانل گفته هفته اینده بار دیگر این طرح را ارائه می دهد. هری رید رهبر اقلیت دمکرات در سنا هم پاسخ داده که آنها بار دیگر راه جمهوریخواهان را سد می کنند. او گفت: این موضوع تمام شده است، وقت آن رسیده که سراغ موضوعی دیگر برویم. شما می توانید باز هم طرح بدهید ولی نتیجه همان خواهد بود.

کاخ سفید گفته مخالفان توافق هسته‌ای با ایران یک هفته دیگر برای تخریب این توافق و اخلال در اجرای آن فرصت دارند، نه بیشتر. سخنگوی کاخ سفید می گوید که مهلت ۶۰ روزه هفته آینده تمام خواهد شد ولی جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت که اوباما متن توافق محرمانه میان ایران و آژانس را به کنگره نداده و بنابراین، مهلت ۶۰ روزه اصلاً شروع نشده که بخواهد تمام شود.

عبور برجام از سد کنگره در رسانه های آمریکایی

نشریه لس آنجلس تایمز در این رابطه نوشت: جمهوریخواهان آمریکایی که هیچ راهبرد دیگری برای جلوگیری از این توافق برخوردار از حمایت بین المللی در دست ندارند، در نهایت تنها به دادن رای های نمادین برای ثبت مخالفت خود متوسل شدند.

نشریه سیاسی پولیتیکوس یواس ای نوشته است: جمهوریخواهان آمریکایی هر اسمی که روی این شکست بگذارند، این حقیقت که نتوانستند لایحه مورد تایید خود را درکنگره ای که تحت کنترل آن هاست به تصویب برسانند، یک شکست ویران کننده برای آنها به حساب می آید.

نشریه هاوایی نیوز شکست جمهوریخواهان در به ثمر رساندن لایحه مخالفت با برجام را یک پیروزی میراث ساز در اولویت های سیاست خارجی اوباما توصیف کرد.

آسوشیتد پرس نوشت: گرچه جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا با دنبال کردن استراتژی های دقیقه ۹۰ خود سعی در ایجاد انحراف در این توافق بین المللی کردند اما نتیجه رای گیری در مجلس سنا نشان داد که این لایحه حتی به پای میز اوباما نیز نخواهد رسید.

نشریه نیویورک تایمز نیز نوشته است: هر احساسی هم که در مورد این توافقنامه داشته باشیم، هر آمریکایی منصفی باید این توافقنامه را یک دستاورد بزرگ برای رییس جمهور آمریکا بداند. شکبه خبری سی ان ان نیز در نهایت به نقل از میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواهان سنای آمریکا نوشته است که این قانونگذار آمریکایی پیش از رای گیری در مورد لایحه مذکور، اینگونه القا کرده بود که در صورت شکست لایحه به ابزارهای خاص سیاسی برای رای گیری دوباره در مورد آن متوسل خواهد شد.

با رد طرح به رای گذاشتن توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در کنگره آمریکا، تهران و غرب یک گام بلند به اجرای برجام نزدیک شدند؛ به باور بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان در چند ماه اخیر، مانع بلند کنگره آمریکا میتوانست برای طرفین مذاکرات مشکل ساز شود اما اکنون خطر کنگره مرتفع شده است و بر جام با دریافت تاییدیه از سوی ایران طی چند هفته آینده می تواند وارد مرحله اجرا شود.

نظر شما