شناسهٔ خبر: 108830 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

افزایش حقوق ۶۰۰ هزار تومانی شامل کدام معلمان می شود

معلمان 43 تصویب احکام رتبه بندی توسط هیئت دولت تنها خبر کامل از رتبه بندی فرهنگیان در هفت ماه گذشته بوده است که هنوز هم شاخص های آن مشخص نشده و معلمان بلاتکلیف مانده اند.

به گزارش «نماینده»، افزایش حقوق معلمان در سال‌های گذشته از مهمترین دغدغه‌های قشر فرهنگی کشور بوده است. تازه‌ترین وعده در این باره حکایت از افزایش حقوقِ فرهنگیان از ۱۶۰ تا ۶۰۰ هزار تومان دارد. این موضوع به پرسشی در ذهن بسیاری از معلمان تبدیل شده که حقوقشان کی و چگونه افزایش می‌یابد. شاخص‌های رتبه‌بندی برای افزایش حقوق معلمان چگونه است و شامل حال چه کسانی می‌شود. بسیاری از معلمان رقم ۶۰۰ هزار تومان افزایش را برای حقوق خود در نظر گرفته‌اند؛ چرا که بسیاری از معلمان معتقدند که آنان هم کارشان به اندازه‌ی پرستاران حساس و تاثیرگذار است و باید حقوقشان به مانند پرستاران افزایش داشته باشد.

اما واقعیت چیز دیگری است. تصویب احکام رتبه بندی توسط هیئت دولت تنها خبر کامل از رتبه بندی فرهنگیان در هفت ماه گذشته بوده است. طبق مصوبه هیئت دولت در تاریخ ۲۷ اسفند سال ۱۳۹۳ مشمولان طرح رتبه‌بندی معلمان شامل آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان امور تربیتی، مشاوران، مراقبان سلامت، مدیران و معاونان مدارس و مجتمع‌های آموزشی و تربیتی می‌شود. این درحالی است که ظوابط و شاخص‌های این رتبه‌بندی تاکنون منتشر نشده است.

روز دوشنبه ۹ شهریور ۹۴، علی اصغر فانی در حاشیه آیین تجلیل از برگزیدگان الگوهای بر‌تر تدریس درس تفکر و سبک زندگی که در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، ضمن اعلام این خبر که امروز طرح رتبه بندی معلمان و شاخص‌های مربوط به آن در شورای توسعه مدیریت به تصویب رسید، درباره میزان افزایش حقوق معلمان با توجه به این طرح بیان کرد: احکام تا قبل از مهرماه صادر می‌شود اما اجازه دهید در این باره در زمان صدور احکام صحبت کنیم زیرا شرایط و افراد متفاوت هستند.

در فروردین ۹۴ وزیر آموزش و پرورش گفته بود؛ بر اساس احکام جدید مطابق رتبه‌بندی، حقوق دریافتی معلمان از ۱۶۰ تا۶۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت و ۱۴ درصد افزایش حقوق کارکنان در سال ۱۳۹۴ نیز به آن اضافه می‌شود. شاخص‌های رتبه‌بندی معلمان را تا شهریور مشخص می‌کنیم و به تصویب دولت می‌رسانیم و این لایحه در مهرماه سال ۱۳۹۴ عملیاتی می‌شود.

پس از آن نیز فانی در ۲۰ فروردین ۹۴ در جمع فرهنگیان نطنز اعلام کرد: این مصوبه که در آن حقوق فرهنگیان از ۱۷۵ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان اضافه خواهد شد باید برای آن شاخص‌هایی را تعیین کنیم و به استناد این شاخص‌ها معلمان به ۵ رتبه مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی تقسیم می‌شوند.

همچنین مشاور معاون توسعه و مدیریت پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در سی‌و‌دومین اجلاس روسا و مدیران آموزش وپرورش گفته بود ۶۵ درصد فرهنگیان جزو رتبه عالی و خبره قرار می‌گیرند و افزایش حقوق بین ۳۳۰ تا ۵۴۰ هزار تومان خواهند داشت. افرادی که جزو رتبه ارشد قرار می‌گیرند، حدود ۱۵۰ هزار نفر هستند که مبلغ ۱۸۰ تا ۲۴۰ هزار تومان افزایش حقوق خواهند داشت و افرادی که در رتبه پایه قرار می‌گیرند، از ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

محمد فاضل مشاور وزیر آموزش و پرورش در باره‌ی شاخص‌های رتبه بندی اظهار کرد: احکام رتبه بندی معلمان در جلسه شورای توسعه مدیران به تصویب رسیده است و پیش از مهرماه اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: به مرور جزییات رتبه بندی معلمان به مناطق و مدارس ابلاغ می‌شود تا احکام معلمان زده شود. افراد باید کف امتیاز را برای رتبه بندی دریافت کنند که فرهنگیانِ با کمتر از ۵ سال سابقه‌ی کاری امتیاز را دریافت نمی‌کنند. کسی که جدید استخدام می‌شود از بدو ورود که نباید از تمام امتیازات استفاده کند.

اما در خبری جدید مدیر کل دفتر وزارتی آموزش و پرورش بیان کرد افرادی که کمتر از ۶ سال سابقه در آموزش و پرورش داشته باشند شامل طرح نمی‌شوند و باید حداقل امتیاز را کسب کنند.

اکنون که در نیمه دوم شهریور هستیم و خبر از تصویب شاخص‌های رتبه بندی به گوش می‌رسد، همچنان جزئیات شاخص‌ها اعلام نشده است و وزیر آموزش و پرورش نیز از افزایش حقوق نیز سخنی به میان نمی‌آورد. این تعلل و تناقض گویی‌ها شاید به این دلیل است که هنوز تکلیف شاخص‌ها در وزارت آموزش وپرورش مشخص نیست و کمتر معلمی شامل رتبه عالی و افزایش حقوق ۶۰۰ هزار تومانی می‌شود.

این در حالی است که معلمان اواخر سال گذشته و در ماه‌های اخیر نسبت به وضعیت معیشتی و جایگاه خود با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی اعتراضاتی را انجام دادند و هر بار وزارت آموزش و پرورش وعده اجرای رتبه بندی معلمان را داده است که شرایط بهتر می‌شود.

ناگفته نماند سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور نیز در این تعلل و بلاتکلیف گذاشتن معلمان سهم اندکی ندارد چرا که بسیاری از مصوبات همچون استخدامی و رتبه بندی معلمان توسط این سازمان باید تایید شود.

نظر شما