شناسهٔ خبر: 108767 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

بحران آوارگان چهره اروپا را مخدوش کرده است

وزیرخارجه اسپانیا وزیر خارجه اسپانیا با بیان اینکه مادرید برای حل بحران پناهندگان سوری تلاش می کند گفت: بحران آوارگان جنگی در پی برخی نظرات غیر انسانی چهره اتحادیه اروپا را مخدوش کرده است.

به گزارش «نماینده»، خوزه مانوئل گارسیا وزیر خارجه اسپانیا در نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه امروز شاهد حضور یک هیات بلند پایه از اسپانیا برای گسترش روابط با ایران پس از توافق هسته ای هستیم اظهار کرد: امروز راه برای همکاری های بین المللی با ایران باز شده است.

وی افزود: ما در ۲۶ اکتبر نشستی را داریم تا بتوانیم مقرراتی را جهت همکاری با ایران پس از حصول توافق هسته ای منعقد کنیم.

گارسیا تاکید کرد: در مذاکرات امروز موافقت کردیم که هر دو کشور تبادل هیات ها را داشته باشند تا بتوانیم تفاهم نامه هایی براساس یک چارچوب سیاسی منعقد کنیم و سپس راه های مختلف همکاری را مورد بررسی قرار دهیم.

وزیر خارجه اسپانیا با اشاره به بحران های منطقه ای و آوارگان جنگ در سوریه اظهار کرد: یکی از اهداف من در سفر به تهران علاوه بر گسترش روابط دو کشور بررسی مسائل منطقه ای، بحران آوارگان جنگی و پناهندگانی است.

وی افزود: متاسفانه فاجعه انسانی که به دنبال خطرات منطقه ای و تهدید گروه های تروریستی در منطقه ایجاد شده است یکی از مسائل مهم جهان محسوب می شود که امیدواریم برای حل این معضل بتوانیم قدم هایی را برداریم.

گارسیا گفت: چهره اتحادیه اروپا در طی بحران آوارگان جنگی خدشه دار شده است. این مسئله به دلیل برخی نظرات نامناسب و غیر انسانی و حضور تروریست ها به وجود آمده است.

وزیر خارجه اسپانیا تاکید کرد: ما با همه پناهندگان اعلام همدردی می کنیم و امیدواریم اقدامات مشترکی را در این زمینه با ایران برداریم.

وی با بیان اینکه متاسفانه آوارگان سوری در طی این جنگ در مناطق افراد تقسیم شدند و ما شاهد یک فاجعه و بحران انسانی هستیم خاطرنشان کرد: متاسفانه حرکت های تروریستی به مردم آسیب رسانده است که ارقام مربوط به فاجعه دیدگان تکان دهنده و بالاست.

گارسیا تاکید کرد: امروز مردم سوریه نیازمند کمک هستند و ما به دنبال این هستیم که برای حل بحران سوریه از طریق مسالمت آمیز راه حلی پیدا کنیم.

وزیر خارجه اسپانیا تصریح کرد: هر طرح و نقشه سیاسی که برای سوریه مدنظر باشد باید با توجه به این مسئله محقق شود که بتواند به این فاجعه پایان دهد. زیرا امروز حقوق انسان ها پایمال می شود و اتحادیه اروپا باید براساس اصول اولیه اهتمام بیشتری نسبت به این مسئله داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که اسپانیا چه سهمی در ارتباط با پذیرش آوارگان جنگی می تواند داشته باشد گفت: اسپانیا سهمیه زیادی در ارتباط با آوارگان جنگ سوریه دارد. البته ما شاهد مهاجرت هایی از یمن و کشورهای آفریقایی نیز هستیم. همچنین قصد داریم موضع اخلاقی و انسانی در این ارتباط از خود بروز دهیم.

گارسیا در ادامه با اشاره به همکاری های ایران و اسپانیا خاطرنشان کرد: ما در مذاکرات امروز در ارتباط با تنظیم و تاریخ قراردادها صحبت کردیم. اسپانیا براساس قطعنامه ۱۷۳۷ قرار است کمیته ای را تشکیل دهد تا از این طریق بتواند همکاری ها با ایران را بیشتر کند. ما امیدواریم هر چه سریعتر بتوانیم تحریم ها علیه ایران را لغو کنیم.

وزیر خارجه اسپانیا با بیان اینکه ایران کشور دوست ما محسوب می شود گفت: اسپانیا یکی از کشورهای نزدیک به ایران از لحاظ تاریخی است. کشور ما چهارمین اقتصاد اروپا را دارد و از نفوذ قابل توجهی در کشورهای آفریقایی برخوردار است. این مسئله می تواند باعث این شود که شریک خوبی به لحاظ اقتصادی برای ایران باشد.

وی با تاکید بر اینکه ایران نقش مهمی در صلح و ثبات در منطقه دارد گفت: جایگاه ایران بر کسی پوشیده نیست. ایران سومین کشور جهان به لحاظ ذخایر انرژی است و از تولید ناخالص ملی بالایی برخوردار است.

گارسیا گفت: ما در این سفر دور جدید روابط را شروع می کنیم و امیدواریم سطح این روابط را روز به روز افزایش دهیم.

وزیر خارجه اسپانیا با بیان اینکه اسپانیا ۱۴ درصد از انرژی خود را از ایران وارد می کرد، افزود: ما به دلیل برخی تصمیمات بین المللی مجبور شدیم سطح روابط خود را با ایران کم کنیم. من امروز خوشحالم که براساس توافق هسته ای راه باز شده است و ما آمده ایم تا در ایران سرمایه گذاری کنیم.

وی ادامه داد: ایران امروز یک برنامه بلند پروازانه اقتصادی دارد و ما نیز به دنبال این هستیم که راه های مشترک همکاری با ایران را ادامه دهیم.

گارسیا تصریح کرد: فضای سیاسی ایجاد شده نشانگر ارائه دو طرف برای همکاری های هر چه بیشتر است.

وزیر خارجه اسپانیا در ادامه با اشاره به بحران پناهندگان با آوارگان جنگی منطقه و نقش اسپانیا در حل این مسئله  گفت: ما تلاش می کنیم تا بیشترین آوارگان جنگی را پناه دهیم. در این زمینه کمیسیونی در مادرید با حضور هفت وزیر اقتصادی اسپانیا تشکیل شده است تا از این طریق بتوانیم تسهیلاتی اعم از خدمات اجتماعی، بهداشتی و درمانی به آوارگان جنگی ارائه کنیم.

وی افزود: با توجه به وضعیت بحرانی موجود اسپانیا مصمم است که حداکثر سهمیه برای پذیرش پناهندگان را اختصاص دهد. البته من نمی توانم اعداد و ارقام ارائه دهم اما اعلام می کنم که ما بیشترین تلاش را برای پناه دادن به آوارگان جنگی انجام می دهیم.

گارسیا تصریح کرد: اسپانیا باید به سرعت در این زمینه وارد عمل شود و بیشترین سرویس های خدماتی را به آوارگان ارائه کند البته این مسئله نیاز به هماهنگی های بین المللی و اروپایی دارد.

وزیر خارجه اسپانیا تاکید کرد: از روزی که دولت جدید اسپانیا قدرت را به دست گرفته است طرفدار تعامل و گفتگو بوده است تا بتواند راه حلی برای بحران سوریه طی کند. برای ما از سر گیری گفتگوهای بین المللی برای حل مسئله سوریه از طریق منطقی و سیاسی اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه ما طرفدار همه پرسی سراسری در سوریه هستیم گفت: از این طریق می توان حق را به حق دار واگذار کرد البته این طور نیست که حاکمیت سوریه و تمامیت ارضی آن مورد خدشه قرار بگیرد. امروز سوریه از فرقه گرایی رنج می برد و ما به دنبال یک دولت وحدت ملی در این کشور هستیم.

گارسیا در پایان گفت: به اعتقاد ما در اولین قدم باید آتش بس، آشتی ملی و انتخابات در سوریه انجام شود.

نظر شما