شناسهٔ خبر: 108744 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

هجرت امام رضا(ع) به مرو باعث تجدید حیات اسلام شد

حرم رضوی در شب میلاد امام رضا(ع) آیت الله موسوی بجنوردی گفت: امام حسین و امام رضا علیهم السلام با حرکت خود باعث حفظ اصل دین و تجدید حیات اسلام شدند.

به گزارش «نماینده»، آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی، استاد حوزه و دانشگاه در خصوص علت حرکت و هجرت امام رضا(ع) به سمت مرو اظهار داشت: از صدر اسلام تاکنون دو مشکل پیش آمد که ممکن بود دین را به طور کامل نابود کند و امام حسین و امام رضا (ع) با حرکت خود باعث تجدید حیات اسلام شدند.

وی با ارائه مدارکی در خصوص مسیحی بودن یزید تاکید کرد: اولین مشکلی که اصل دین را تهدید می کرد به خلافت رسیدن یزید به عنوان یک مسیحی با انحرافات اخلاقی چون زناکاری، شرابخواری و غماربازی بر مسلمین بود که به اعتقاد بنده اگر قیام امام حسین (ع) نبود، یزید اعلام مسیحیت می‌کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص مسیحی بودن یزید توضیح داد: دختر بجدل کلبی به نام میسون از قبیله ای مسیحی بود که در شعر و شاعری تبحر داشت و بسیار زیبا رو بود به طوریکه وقتی شهرت زیبایی او به گوش معاویه رسید، ندیده عاشق وی شد تا اینکه روزی میسون شعری در وصف معاویه سرود و در این شعر بزهای نر قبیله اش را از معاویه برتر دانست که در نتیجه معاویه به شدت عصبانی شد و میسون را که یزید را حامله بود نزد قبیله پدریش فرستاد و یزید در آن محل متولد شد.  

وی با بیان اینکه «تاریخ نویسان نوشته اند بیشتر مربیان و استادان یزید مسیحى بودند» تصریح کرد: یزید در آن محیط مسیحى بزرگ شد و تحت تاثیر این تربیت، یزید بعدها مسیحیان را ازمسلمان ها به خود نزدیک تر مى دانست به طوریکه حتى تربیت فرزندش، «خالد» را به یک مسیحى سپرد.

چهره ماندگار رشته فقه و حقوق کشور افزود: در دوره مامون فتوحات بسیاری صورت گرفته و حتی تا نزدیکی فرانسه به تصرف حکومت او رسیده بود و در نتیجه بسیاری از علمای سایر ادیان از جمله مسیحیت که به اصول کلامی آشنا بودند از داخل زندان القا شبهه می کردند.

وی ادامه داد: در اثر این شبهات اصل دین به خطر افتاده بود و اگر فردی چون حضرت امام رضا(ع) به این شبهات پاسخ نمی داد، ممکن بود دین از اساس نابود شود.

آیت الله موسوی بجنوردی در پایان خاطر نشان کرد: امام رضا(ع) برای ولایت عهدی مامون به مرو نیامد و با این حرکت بزرگترین خدمت را به اسلام پس از قیام عاشورا انجام داد

نظر شما