شناسهٔ خبر: 108670 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

شورای موازی فناوری اطلاعات باید منحل شود

شورای فضای مجازی43 در حالیکه مقام معظم رهبری حکم به انحلال شوراهای عالی موازی با شورای عالی فضای مجازی داده‌اند اما وزیر ارتباطات "احتمال" انحلال شورای عالی فناوری اطلاعات را می‌دهد.

به گزارش «نماینده»، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ابتدای هفته جاری طی حکمی اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی را برای یک دوره چهارساله منصوب کردند.

ایشان با اشاره به اهمیت جایگاه شورای عالی فضای مجازی در «مواجهه هوشمندانه و مقتدرانه با تحولات این عرصه» و همچنین وظیفه اصلی این تشکیلات یعنی «سیاست‌گذاری، مدیریت کلان و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های لازم و به هنگام و نظارت و رصد کارآمد و روزآمد در فضای مجازی»، ۱۰ محور مهم وظایف و مأموریت‌های شورای عالی فضای مجازی را ابلاغ کردند.

یکی از مهم‌ترین محورها که در دوره قبلی شورای عالی فضای مجازی به آن توجه نشد و حتی اعضای دولتی برای شانه خالی کردن از آن حاضر به تشکیل جلسات این شورا نشدند، انحلال شوراهای موازی بود.

برخلاف تمامی تأکیدات حکم تشکیل شورای عالی فضای مجازی مبنی بر انحلال شوراهای عالی مصوب در گذشته که موازی شورای عالی فضای مجازی هستند اما در نهایت علاوه بر دولت، نمایندگان مجلس هم سال گذشته به ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات رأی ندادند و آن را از یک فوریت هم خارج کردند.

در حالیکه برخی نمایندگان مخالف این ادغام و حامی وزارت ارتباطات معتقد بودند که شورای عالی فناوری اطلاعات در مرحله ای مورد بی‌مهری قرار گرفته و برخی‌ها کمر به انحلال آن بسته‌اند اما امروز شاهد تأکید صریح‌تری بر انحلال آن هستیم.

مقام معظم رهبری در حکم دو روز گذشته برای معرفی اعضای حقوقی و حقیقی شورای عالی فضای مجازی و در بخش تبیین وظایف و مأموریت‌های شورای حاکمیتی فضای مجازی، به صراحت در اولین بند عنوان کردند:

" انحلال شوراهای عالی مصوب در گذشته که موازی این شورا هستند، بمنظور تحکیم جایگاه فراقوه‌ای و موقعیت‌محوری و کانونی شورای عالی و نیز انتقال وظایف آن شوراها به شورای عالی فضای مجازی. "

این دستور قاطعانه باید فصل‌الخطاب مخالفان انحلال و ادغام شوراهای عالی موازی باشد.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که نقش کلیدی در تصمیم‌سازی‌های، انتخاب دبیر و ابلاغ مصوبات شورای عالی فناوری اطلاعات دارد روز گذشته در جمع خبرنگاران درباره انحلال شورای عالی فناوری اطلاعات طبق دستور مقام معظم رهبری که تأکید کردند شوراهای عالی وازی با شورای عالی فضای مجازی حذف شود، گفت: جلسه‌ای می‌گذاریم و در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کنیم، احتمال انحلال شورای عالی فناوری اطلاعات وجود دارد.

در حالیکه حکم رهبری کاملا گویا و صریح است و وزیر ارتباطات آن را فصل‌الخطاب برای تمامی ارکان جامعه می‌داند، واژه "احتمال" در اظهارات واعظی چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد زیرا دستور بالادستی حکم بر انحلال داده و ارکان باید به تبعیت از آن رفتار کنند.

حال با توجه به تأکیدات رهبری و فصل‌الخطاب بودن دستورات ایشان باید به زودی شاهد انحلال شوراهای عالی موازی با نهاد حاکمیتی شورای عالی فضای مجازی باشیم.

نظر شما