شناسهٔ خبر: 108663 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نصف واگذاری‌ها به بخش خصوصی رسید

بورس43 بالغ بر ۵۶.۶ درصد سهام واگذاری شده از سال ۸۰ تاکنون در قالب عرضه و فروش سهام یا دارایی به عموم متقاضیان به فروش رسیده است.

به گزارش «نماینده»، از ابتدای تاسیس سازمان خصوصی سازی در سال ۸۰ تاکنون ۱۳۶۳ هزار و ۸۰۴ میلیارد ریال سهم دولتی به روش های گوناگون واگذار شده که از این میزان، ۷۷۱ هزار و ۵۲۴ میلیارد ریال معادل ۵۶.۶ درصد عرضه و فروش سهام یا دارایی به عموم متقاضیان بوده است.

از سوی دیگر از میان واگذاری به عموم متقاضیان، بورس اوراق بهادار با ۵۰۸ هزار و ۵۱۸ میلیارد ریال رتبه اول روش واگذاریها را با ۶۵.۹ درصد به خود اختصاص داده است و رتبه دوم واگذاریها به بخش خصوصی نیز در این مدت به فرابورس با واگذاری ۱۳۵ هزار و ۴۰۴ میلیارد ریال معادل ۱۷.۶ درصد و پس از آن مزایده با ۱۲۵ هزار و ۷۳۴ میلیارد ریال معادل ۱۶.۳ درصد و مذاکره با ۱۸۶۸ میلیارد ریال معادل ۰.۲ درصد تعلق دارد.

همچنین بررسی عملکرد سازمان خصوصی سازی نشان می دهد از میان ۷۷۱ هزار و ۵۲۴ میلیارد ریال سهم دولتی واگذار شده به بخش خصوصی در ۱۵ سال گذشته به تفکیک حجم واگذاری، ۹۲.۳ درصد شامل ۷۱۱ هزار و ۹۷۳ میلیارد ریال سهم به صورت بلوکی، ۴۴ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال سهم دولتی معادل ۵.۸ درصد به صورت تدریجی و ۱۵ هزار و ۱۷۱ میلیارد ریال معادل ۲ درصد به صورت ترجیحی فروخته شده است.

افزون بر این؛ بالغ بر ۲۴۴ هزار و ۶۶۹ میلیارد ریال از سهام واگذار شده معادل ۳۱.۷ درصد مربوط به شرکتهای گروه یک ماده دو قانون اصل ۴۴ و ۵۲۶ هزار و ۸۵۶ میلیارد ریال معادل ۶۸.۳ درصد مربوط به شرکتهای گروه دو ماده دو این قانون است که از سال ۸۰ تاکنون توسط بخش خصوصی خریداری شده است.

این گزارش می افزاید: همچنین از میان ۱۳۶۳ هزار و ۸۰۴ میلیارد ریال سهم دولتی واگذار شده از سال ۸۰ تاکنون، ۲۹۱ هزار و ۴۷۶ میلیارد ریال معادل ۲۱.۴ درصد واگذاری سهام یا دارایی به شیوه انتقال مستقیم به اشخاص حقیقی و حقوقی طلبکار دولت(رددیون) و ۳۰۰ هزار و ۸۰۴ میلیارد ریال معادل ۲۲.۱ درصد انتقال مستقیم سهام یا دارایی بابت سهام عدالت بوده است

نظر شما