شناسهٔ خبر: 108374 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

سود بانکی فعلی رونق تولید را از بین می‌برد/ موسسه میزان سبب بی اعتمادی مردم نسبت به سیستم بانکی شد

حجت الاسلام عبادی43 نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در نشست با اعضای کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی افزود: سودهای بالای بانکی هرگز کمکی به رونق اقتصادی نمی‌کند و باید کاهش یابد البته این مهم در برنامه است اما در این زمینه موسسات و برخی جاهای دیگر برای بانک‌ها چالش هستند.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام محمد باقر عبادی امروز (۱۴ شهریور) در دیدار با اعضای شورای هماهنگی بانکها و موسسات مالی و اعتباری استان به مناسبت روز بانکداری اسلامی اظهار کرد: قانون عملیات بانکی بدون ربا در ۱۳۶۲ تصویب شد و از ۱۰ شهریور ۱۳۶۲ به تایید شورای نگهبان رسید و چنین روزی، روز بانکداری اسلامی نامگذاری شد.

وی با بیان اینکه قانون بانکداری اسلامی بیش از ۳۰ سال است که در کشور اجرا می‌شود، افزود: اما با این حال به دلیل ایراداتی نیاز به اصلاح دارد که مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص بررسی و اقداماتی انجام داده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی از مشکلاتی اقتصادی فعلی کشور مربوط به سیستم بانکی است، بیان کرد: مهمترین کسانیکه می‌توانند تحول را در سیستم بانکی کشور ایجاد کنند مدیران بانک‌ها هستند.

وی ادامه داد: اصل سیستم بانکی کشور تقلید از کشورهای اروپایی و غربی است و ساختارهای اولیه آن متناسب با اقتصاد اسلامی نیست.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید اصلاحات ساختاری در نظام بانکی کشور شکل بگیرد و برنامه‌ریزی نیز در این حوزه بر اسلام عقود اسلامی و منویات اسلام باشد که در آن خیر بشر دیده شده است.

امام جمعه موقت بیرجند در خصوص بانکداری اسلامی و بدون ربا نیز گفت: نباید عقودی که بسته می‌شود صوری و فقط کلاه شرعی باشد باید عملکرد قوانین بانک به گونه‌ای باشد که این عقود به صورت ملموس و تمام احکام مربوط بر آن جاری شود اما در حال حاضر چنین چیزی در بین مردم نیست که عقود اسلامی است.

وی با بیان اینکه نرخ بالای تسهیلات بانکی یکی از دغدغه‌های مردم و سرمایه‌گذاری است، اظهارکرد: اگر دنبال رونق و رشد اقتصادی هستیم، می‌بایست شیوه فعلی در بانک‌ها باید تغییر کرده و بانک‌ها، به‌دنبال حمایت از سرمایه‌گذار و تولید کننده باشند، نه بنگاه داری.

حجت‌الاسلام عبادی در ادامه یکی از معضلات مهم استان را اشتغال دانست و تصریح کرد: ااگر حمایت واقعی از سرمایه‌گذاری صورت بگیرد مشکل اشتغال جامعه حل می‌شود چرا که نبود اشتغال، معضلات امنیتی و فرهنگی و روحی روانی برای جامعه ایجاد می‌کند اما با حل این مشکل و ایجاد اشتغال در جامعه ثروت و رفاه و و آرامش روحی حاکم می‌شود.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر رونق تولید و اقتصاد با سود بالای تسهیلات بانکی کار بسیار سختی است، افزود: ما مشکلات بانک ها را درک می‌کنیم اما با این سود بالای بانکی صنعت و تولید کننده نمی تواند کاری انجام دهد.

وی با بیان اینکه شرایط موجود به گونه‌ای نیست که صنعتگر و تولیدکننده از سرمایه گذاری در کشور استقبال کند، گفت: سرمایه‌گذار با این سود بالای بانکی ترجیح می‌دهد پول خود را در بانک بگذارد تا بدون دغدغه و آرامش زندگی کند.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی افزود: سودهای بالای بانکی هرگز کمکی به رونق اقتصادی نمی‌کند و باید کاهش یابد البته این مهم در برنامه است اما در این زمینه موسسات و برخی جاهای دیگر برای بانک‌ها چالش هستند.

حجت الاسلام عبادی درخواست کرد تا بانک‌ها با واحدهای تولید که بدهی معوقه دارند و در اثر شرایط اقتصادی نتوانستند به تعهدات خود به شبکه بانکی عمل کنند، کمال مماشات را داشته باشند چون اگر بانک واحد تولیدی را مصادره کند خیری برای بانک ندارد و افراد زیادی بیکار می‌شوند و تسهیلات بسیاری باید برای به خط تولید رسیدن دوباره این کارگاه‌ها هزینه شود.

وی با اشاره به اینکه باید مدیران بانک های استان با همفکری و همراهی منشاء تحول اقتصادی در خراسان جنوبی باشند، افزود: باید الگو باشید تا سرمایه‌گذاران بزرگ رغبت سرمایه‌گذاری در استان را پیدا کنند و عملکرد سیستم بانکی استان برای تحقق این مهم بسیار تاثیرگذار است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی به تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک‌ها اشاره کرد و گفت: امیدواریم دولت همراهی و کمکی به بانک‌ها داشته باشد تا سقف وام ازدواج افزایش یابد چرا که این دغدغه است و یک جوان اکنون با این وام نمی‌تواند ازدواج کند و بخشی از آمار طلاق به دلیل عدم تامین حداقل های زندگی است.

حجت الاسلام عبادی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه به دلیل عدم نظارت بانک مرکزی موسسات مالی و اعتباری مانند میزان مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده اند، عنوان کرد: در حال حاضر ناامنی و روحی و روانی زیادی برای سپرده گذاران ایجاد شده و این بسیار بیشتر از آسیبهای اقتصادی است چرا که موجب سلب اعتماد سپرده گذاران از حاکمیت است.

به گفته وی عدم اطمینان نسبت به سیستم بانکی و موسسات اعتباری که با تابلو تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت می‌کنند خسارت جبران‌ناپذیر سلب اعتماد مردم به حاکمیت را به دنبال داشته که امیدواریم در این خصوص همه دستگاه‌ها و بانک مرکزی تدبیری بیاندیشد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت برای رفع مشکلات سپرده گذارانی که در موسسه میزان دچار مشکل شده‌اند همراهی نمی‌کند و اینگونه عملکرد نگران کننده است چرا که در آینده مردم اعتماد نخواهند کرد در معتبرترین بانک‌های کشور هم سرمایه‌گذاری کنند.

حجت الاسلام عبادی متذکر شد: اعتماد مردم نعمت بزرگی است که نباید آن را از دست بدهیم.

عضو مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس خانه ملت با اشاره به اینکه بانک‌ها باید از سرمایه‌گذاران واقعی و صنعتگران حمایت کنند تا مشکل اشتغال حل شود، گفت: باید از منابع صندوق توسعه ملی نیز برای حمایت از سرمایه‌گذاران استفاده شود.

وی تأکید کرد: در سال گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته تمامی شهرستان‌های استان خراسان جنوبی در شاخص‌های صندوق توسعه ملی غیربرخودار محسوب شدند که این سبب کاهش نرخ تسهیلات و توجه ویژه دولت به این منطقه را به همراه خواهد داشت.

نظر شما