شناسهٔ خبر: 108314 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

حقوق یک نماینده ماهی ۵ میلیون است/ ضدانقلاب برای حذف ارزشی‌‌ها آویزان احزاب می‌شود

باقر عبادی/* من پرداختی رئیس کمیسیون‎ها را نمی دانم اما حقوق نمایندگان در دوره جدید از چهار میلیون پانصد هزار تا پنج میلیون تومان شده است.

به گزارش «نماینده» مصاحبه تفصیلی حجت الاسلام سید محمد باقر عبادی نماینده بیرجند و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی را در زیر بخوانید:

وی در سال ۱۳۴۹ شمسی در خانواده ای اصیل دیده به جهان گشود و پس از پشت سر گذاشتن تحصیلات ابتدایی و راهنمایی به منظور بهره مندی از محضر عموی بزرگوارش آیت ا… سید مهدی عبادی و نیز آیت ا… کرباسی پا به حوزه علمیه زاهدان نهاد. وی تحصیلات دانشگاهی را با تحصیل در رشته الهیات دانشگاه رضوی مشهد آغاز و سر انجام با اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته الهیات از دانشگاه تربیت مدرس تهران به پایان برد.

عبادی عضویت در گروه های دوستی پارلمانی ایران و لهستان، سوئد و نروژ را در کارنامه نمایندگی خود دارد.

گفتگوی تفصیلی و صریح «خبرگزاری دانشجو» با حجت الاسلام سید محمد باقر عبادی به شرح زیر است.

***آقای عبادی خودتان را کوتاه معرفی کنید؟

سید محمد باقر عبادی در سال  ۱۳۴۹  در بیرجند متولد شدم.

****ابتدایی و راهنمایی را در کدام مدرسه و استان کشور گذرانده اید؟

ابتدایی خود را در مدرسه شهید سندروس که در قبل از انقلاب این مدرسه به مدرسه منصف معروف بود در محله خیر آباد بیرجند که این محله نسبتا محله فقیری بود گذراندم و سپس مقطع راهنمایی را در مدرسه شهید مطهری واقع در خیابان اسدی بیرجند ادامه دادم.

تحصیلات حوزوی را از زاهدان آغاز کردم

از چه زمانی وارد حوزه علمیه شدید؟

پس از پایان دوره تحصیلات راهنمایی تحصیلات حوزوی خود را در زاهدان آغاز کردم و بعد از زاهدان به مشهد برای ادامه تحصیل در مقاطع حوزوی رفتم و همزمان در مشهد با تحصیلات حوزوی به تحصیلات دانشگاهی پرداختم و مقطع کارشناسی خود را از دانشگاه رضوی  گرفتم و پس از اتمام دوره کارشناسی بلافاصله در مقطع کارشناسی ارشد شرکت کردم و در دانشگاه تربیت مدرس تهران قبول شدم.

برای تحصیل در مسیر  قم _تهران در رفت و آمد بودم

****آیا در زمان ادامه تحصیل در دانشگاه تربیت مدرس در تهران ساکن بودید؟

خیر! در آن زمان استان قم را برای زندگی انتخاب کردم و همواره برای تحصیل در رفت و آمد بودم و در قم نیز در کلاس های درس اساتید و علمای بزرگی همچون آیت الله مکارم و سبحانی و آیت الله فاضل و بعضی بزرگان دیگر شرکت می کردم.

عضو هیئت علمی  دانشگاه بیرجند هستم

*****بعد از قم به کدام شهر و استان کشور نقل مکان کردید؟

بعد از مشهد و قم به بیرجند برگشتم در این شهر مشغول تدریس در حوزه و دانشگاه و سخنرانی شدم واکنون از اعضای هیئت علمی دانشگاه بیرجند می‎باشم.

همه خانواده من روحانی هستند/ روضه خوانی امام حسین (ع) افتخارم است

***چرا برای تحصیل حوزه علمیه را انتخاب کردید؟  

خانواده ما همه روحانی هستند  پدر بزرگ و تمام عموهای من روحانی بودند حتی آیت الله عبادی که عموی ( خدا رحمتش کند) امام جمعه مشهد بود، پدرم نیز روحانی هستند و  دو دوره نماینده مجلس بودند عموی دیگری دارم که ایشان نیز روحانی هستند، حتی شوهر عمه های من هم روحانی هستند با خنده (پدر بزرگ من آنقدر به روحانیت علاقه داشت دو دختر را به روحانی داد) مجموعا خانواده ما یک خانواده روحانی است و از آنجایی که من به امام حسین (ع) خیلی علاقه داشتم و آرزو داشتم که همیشه روزه خوان امام حسین (ع)  باشم و معتقد بودم هر عنوان هر پستی که به دست آورم تنها چیزی که در آخرت به درد من می خورد همان روضه خوانی امام حسین (ع) است و افتخاری بالاتر از این تا الان به دست نیاورده ام من نیز لباس روحانیت بر تن کردم.

شب های قدر مبنر می روم

***فرصت می کنید منبر بروید؟

با شغله کاریم منبر هم می رم مخصوصا شب های قدر ولی هر زمان که  فرصت شود منبر می روم منتهی بامشغله های کاریم کمتر منبر برم معتقدم منبر خوبی های برای افرادی پای منبر می نشیندد دارد.

منبر نرفتن خاطرم را مکدر کرده است

*** چه فوایدی دارد؟

فردی که پای منبر می نشیند با آیات و روایتها آشنا می شوند اما فوایدی برای خود انسانی که بر منبر رفته هم دارد چراکه آیات نورانی قرآن و روایات بروی انسان تاثیر دارد می تواند برای گوینده نیز مفید باشد و من از این جهت ناراحتم، چون کمتر فرصت می شود که بر منبر روم  و از این که فاصله ای ایجاد شده گاهی مکدرم ولی چاره ای نیست.

در سن ۲۱ سالگی ازدواج کردم

***در زمان ازدواج چندسال داشتید و چند فرزند دارید ؟

در سن ۲۱ سالگی ازدواج کردم و ثمره ازداجم سه فرزند دو دختر و یک پسر است.

بار اول خواستگاری رفتم؛ مرا قبول نکردند

****چند بار خواستگاری رفتید؟

با خنده دو بار

***قبل از ازدواج با هسرتان آیا جای دیگری نیز خواستگاری رفته بودید؟

بله رفتم اما قبولم نکردند.

***حاج خانم مطلع هستند از این که یک بار دیگر هم خواستگاری رفته اید؟

بله مطلع هستند.

همسرم را به من معرفی کردند/ مدیون فداکاری های همسرم هستم

***خودتون انتخاب کردید یا معرفی شد به شما؟

تقریبا معرفی شد البته به اصطلاح ما آشنایی با هم داشتیم و از زندگیمون خیلی راضیم یعنی یک علاقه خاصی به خانواده دارم و دقیقا وقتی که از خانواده دور می شم در حال حاضر که نماینده هستم دوری از خانواده بیشتر اتفاق می افتد خیلی دوست دارم سریع به کانون خانواده و کنار بچه ها برگردم معتقدم همسرم مدیر و مدبر هستند و خیلی دقیق مسائل را با هوش بالایی که دارند بررسی و واکاوی می کنند همسر من درزمان تحصیلشان دانش آموز تیزهوش و نخبه ای بود اما زود ازدواج کردیم و نتوانستند ادامه تحصیل دهند و گرنه همچون هم کلاسیهایش که متخصص پزشکی هستند او نیز به این درجه از علم دست می یافتند در واقع باید بگویم که همسر من زندگیش را فدای من کرده و خیلی مدیون ایشان هستم.

فرزندانم محصل هستند

****فرزندانتون الان تحصیل می کنند؟

بله تحصیل می کنند اما تحصیلات دانشگاهی ندارند بلکه هنوز دانش آموزهستند.

***یعنی سال ۷۰ ازدواج کرده اید؟

من ۲۱ سالگی که ازدواج کردم سه سال بعد از عقدمان مراسم عروسی گرفتیم و بعد از دو سه سال از ازدواجمان خدا فرزندی به ما عطا کرد و در حال حاضر فرزندانم دانش آموز هستند.

اصولگرا هستم

****جبهه نمایندگی شما چیه؟ اصلاح طلبید یا اصولگرا یا مستقل؟

یقینا من به اصول انقلابی معتقد هستم هیچ گاه دست از آن اصول برنمی دارم و این موضوع در کارهایم مشخص است، ولی عضو هیچ جبهه و حزب و گروه نیستم.

عضو هیچ یک از گروهها نیستم/ مستقل نیستم

*** پس مستقل هستید؟

مستقل نیستم اما عضو هیچ گروه و جبهه و حزبی نیستم.

تفاوت های فراکسیون رهروان و اصولگرا مشخص نیست

****با عضو نبودن خود می خواهید بگویید با تحزب مخالف هستید؟

نه مخالف نیستم اتفاقا تحزب را خوب می دانم ولی با این تحزبی که در کشور ما است مخالفم من در مجلس نیز عضو هیچ کدام از فراکسیون های سیاسی مجلس نیستم مجلس دو فراکسیون عمده دارد رهروان و اصولگرایان که من عضو هیچ کدام نیستم اما  زیاد اصرار کردند که عضو این فراکسیون ها شوم و من نیز از آنها سوال کرده ام که تفاوت شما در فراکسیون در چیست؟ ولی هنوز تفاوت ها برای من مشخص نشده است.

احزاب برای حل مشکلات مردم برنامه ندارند

 تحزب خیلی خوب است ما می توانیم به تبع وجود احزاب قوی نهادهای مدنی قوی و خوبی نیز داشته باشیم واگر احزاب از جایگاه والایی برخوردار باشند خیلی می توانند به کشور کمک کنند منتهی مشکل ما الان این است که درکشور ما یک مرتبه گروهی به میدان می آیند و یک چیزی را اعلام می کنند حزب و جبهه و تیم حال هر اسمی که می خواهند بر روی خو می گذارند اما وقتی از آنها سوال می کنید که برنامه های اقتصادیتان برای آینده چیست؟ هیچ برنامه اقتصادی ندارند که ارائه دهند و اهدافتون برای آینده چیست؟ اهدافی را بر زبان ذکر می کنند ولی این اهدافشان مکتوب و ثبت نشده نیست که وقتی می خواهم عضو این حزب یا گروه یا تیم و جبهه بشم بتوانم بررسی کنم که کجا می خواهم بروم و معتقدم با این گونه تشکل ها بی برنامه  چگونه می خواهیم گره از کار مردم باز کنیم.

احزاب منسجم در کشور نداریم/ کار و مسئولیت نماینده ها را خسته کرده است

 امروز با مشکلی که در کشور با آن روبرو هستیم این است که احزاب خوبی نداریم و احزاب خوب به این معنا است که دقیقا باید حساب شده باشند اما شاهد هستیم که  تمام بار روی گردن نماینده ها افتاده و این همه کار و مسئولیت نماینده ها را خسته کرده است نمایندگان فراوانی می بینم گریزان از نمایندگی هستند چرا که نمایندگی آنها را خسته کرده است و دلیلش این است که حزب قوی نداریم.

اگر احزاب قوی و خوبی در کشور داشته باشیم که دارای برنامه و ایده و اهداف مشخص و  پژوهش و این ها باشد خیلی از مشکلات ما نماینده ها را هم حل می کند خیلی چیزهایی که ما باید کار کنیم خود حزب این ها را انجام می دهند اما احزاب موجود این شاخصه ها را ندارند که باری از دوش مردم و نمایندگان مردم کم کنند لذا اصلا انگیزه ای پیدا نکردم که عضو حزب و گروه و دسته و این ها باشم ولی بروی اجرا و احترام به اصول انقلاب را بسیار تاکید کرده و می کنم.

داشتن ولایت فقیه آرزوی مردم کشورهای جهان است

 و بر آرمان های امام و مقام معظم رهبری بسیار تاکید دارم حتما بایستی دقت کنیم در اجرای آرمان ها و اهداف امام (ره) و مقام معظم رهبری و باید بحث ولایت فقیه را که در گرانبهایی است که بسیاری از کشورها امروز آرزویشان این است که یک همچین رهبری داشته باشند و ولایت فقیه ثبات بخش است وحدت امنیت را برای مردمان کشورها ایجاد می کند و جلوی بازی کسانی که بازیگران استعمار هستند را در کشور ها می گیرد.

برخی افراد منافع ملی فدای احزاب می کنند

اگر ولایت فقیه را از میان مردم ایران برداریم همه افراد قابل نفوذ می شوند و هر فردی با هر نوع  و شکلی به بازی گرفته می‌شود، متاسفانه بسیاری از افراد منافع ملی را گاهی فدای حزب و گروه خودشان می کنند و این گونه رفتار باعث خواهد شد تا اعتماد مردم به گروهها و احزاب سلب گردد مثلا در بحث بورسیه ها و موسسه میزان چون منافع گروه و احزابشان در انجام این گونه رفتار ها و کارها است این کونه اقدامات را انجام می دهند.

کشور با تک باندی و جناحی اداره نمی شود

در مجموع باید بگویم اصولگرا هستم کار با اصلاحات ندارم ولی آرزوی من این است که احزابی داشته باشیم حساب شده باشند و معتقدم که کشور را نمی توان با یک باند یا حزب اداره کرد و قابل اداره نیست حتما بایستی دو سه تا احزاب در کشور فعال باشند.

افراد ضد انقلاب جهت فعالیت آویزان جناح ها می شوند

 "جناح" در عربی به معنای بال است چون دو جناح در کشور وجود داشته باشد است می توان پرواز کرد به شرطی که دو جناح با یکدیگر هماهنگ باشند اما اشکال ما این است که گاهی جناحی در کشور شکل می گیرد و عده ای خودشان را به جناح شکل آویزان می کنند ضد انقلاب تمام عیار هستند و به اصطلاح اصول انقلاب را قبول دارند اما در اجرا کار دیگری  می کنندانجام می دهندکه باعث بروز مشکلات زیادی می شوند اگر این چنین جناح هایی در کشور داشته باشیم  از ظرفیت آنها نمی توانیم به درستی بهره مند شویم و با وجود چنین جناح هایی در کشور چارچوب انقلاب با چالش مواجه می شود.

جناح هایی که به ضد انقلاب ها  وصل هستند با نظام مشکل دارند

جناح هایی که ضد انقلاب ها از در و دیوارش آویزان است مشکلات سیاسی اساسی با نظام دارند و وظیفه احزاب است که این جناح ها را از خود دور کنند و حتی ضرورت دارد برای عدم سلب اعتماد مردم از حزب و جناح و احزاب مفسد اقتصادی را دور کنند این گونه حزب هایی که مفسد اقتصادی و ضد انقلاب در جمع آنها وجود ندارد ضرر کمتری می زنند و بعد از دور کردن افراد و عوامل منفی حتما برای احزاب خود برنامه داشته باشند تا بتوانند در جامعه راحت‌تر کار کنند و در این صورت نیاز به این در جامعه پیدا نمی کنند که برای شناساندن و قبولاندن خود به جامعه احزاب دیگر را تخریب کنند.

ضد انقلاب ها جهت حذف نیروهای انقلابی آویزان احزاب می شوند

و ازآنجایی که ضد انقلاب هایی که خود را به احزاب و جناح ها آویزان می کنند در جناح هاو احزاب در تلاش هستند تا نیروهای ارزشی را حذف کنند و اینگونه حذف ها باعث می شود تا ظریفت و انرژی از احزاب و جناح ها گرفته شود و ظرفیت و انرژی که بایستی برای حرکت به جلوی انقلاب بکار گرفته شود با این نفوذی ها هدر می رود و خودمان، خودمان را هدر می دهیم.

به شدت ضد رانتی هستم/ به هیچ کس اجازه استفاده از موقعیتم را نمی دهم

**** با توجه به این که بیان کردید که دارای سه فرزند هستید و سنشان به آن اندازه نرسیده است که وارد بازار کار بشوند آیا فرزندان شما آقازاده محسوب می شوند؟ آیا از رانت شما استفاده برای ارتقای جایگاهاشون و رسیدن به موقعیت های اقتصادی بهتر کرده اند؟

فرزندان من در این حد نبودن که از رانت استفاده کنند ولی اگر سن و سالشان هم به حدی بود که می توانستند از رانت و موقعیت من استفاده کنند بنده به هیچ وجه در هیچ جا حتی برای خودمم از موقعیتم استفاده نکردم که بخواهم به آنها اجازه دهم و من به شدت ضد رانتی هستم.

چرا روزنامه ها عکس مادران نگران روستا زاده را انتشار نمی دهند؟/ اجرای حکم، نیاز به احساسی کردن فضا ندارد

***اگر خدای ناکرده یکی از وابستگان شما به هر دلیلی یک حکمی در دادگاه جمهوری اسلامی برایشان ابلاغ و اعلام شود و محکوم بشود و بنا باشد که مجازات شوند شما چه کار می کنید تمکین می کنید بیانیه می دهید یا فیلم وداع می سازید؟

طبیعتا حکم مرجع قضایی را می پذیریم چه فرقی می کند فرقی بین آقازاده، گدازاده و روستازاده نیست هیچ فرقی با هم ندارند تمام افرادی که محکوم به حبس می شوند و به زندان می روند خانواده هایشان نگران هستند و هیچ کس علاقه ندارد فرزندش زندان برود ،نیاز به فیلم سازی ندارد زندان می رود تخلف کرده بنا نیست به زندانی رفتن فرزند به زندان  احساسات به خرج بدیم و فضا را احساسی کنیم از بعضی روزنامه هایی که فیلم عکس های صفحه اول روزنامه شان این بود که فلان آقازاده رفته به زندان سوال می کنم آیا اگر یک روستازاده می خواست برود زندان صفحه اول عکس آن روستا زاده را هم چاپ می کردید.

برخی از رسانه ها و روزنامه ها در مورد پسر هاشمی چه برخوردی کردند در مورد رحیمی معاون اول رئیس جمهور هم که رفت زندان همه روزنامه ها عکس او را زدند چی نوشتند یک بام و دو هوا شد مردم این گونه نگاهها و مطالب را درک و خیلی دقیق بررسی می کنند.

قوه قضاییه در محاکمه کردن به اسامی توجه نکرده است

در برخورد دستگاه قضایی با مهدی هاشمی یا معاونان رئیس جمهور سابق از کمال تشکر را دارم که با مفسدین اقتصادی چپ، راست خوب برخورد می کند به اسم ها توجه نمی کند فلانی معاون اول بوده یا فلان آقازاده هست.

آقازاده ها افرادی هستند به دنبال رانت سیاسی می روند/ فرزندان من، بنده زاده هستند

*** تعریف خاصی از آقازاده داریم؟

معتقدم در ادبیات سیاسی ما تعبیر به هر فرزند یک مقام سیاسی که دارای  شخصیتی است آقازاده اطلاق نمی شود بلکه آقا زاده در اصطلاح سیاسی به آن فرزندی یا افراد منصوب به یک مسئولی گفته می شود که دنبال رانت سیاسی هستند خودشون را یک تافته جدا بافته ای از مردم می دانند این‌ها آقازاده است و الا که مقام معظم رهبری هم فرزند دارند من آنها را آقازاده، اطلاق نمی کنم چون اصلا اسامی فرزندان مقام معظم رهبری را به مردم بگویید گاهی نمی دانند تا اینکه چه برسد به این که یک فعالیت سیاسی داشته باشند قذافی بچه هایش هر کدام مسئولیتی داشتند همه کاره کشور لیبی بودند همه آنها را می شناختند.

 آقازاده در ادبیات سیاسی ما به فرزندانی اطلاق می شود که دنبال رانت هستند به جرات می گویم بچه های من آقازاده نیستند بنده زاده هستند.

قبل از این که نماینده مجلس بشوم بیرجند بودم پدرم دو دوره نماینده بودنبرادر خانمم خواست استخدام بشود در یک اداره ای آزمون استخدام داد و جزو ۴ نفر برتر آزمون استخدامی آن اداره شد و در مصاحبه شرکت کرد در حالی که مدیر کل اداره از رفقای تمام عیار من بودند اما مصاحبه داد و این را بگویم که مدیر کل برادرزن من را نمی شناخت اما از ۴ نفر   دو نفر دیگر پذیرفته شدند به خودم اجازه ندادم یک زنگی به دوستم بزنم بابت استخدام برادر زنم  و برادر خانمم دو مرتبه آزمون شرکت کردند برای اداره دیگری  باز چهار نفر پذیرفتند که بالاترین نمره آنجا را گرفت و برای بار دوم هم دو نفر دیگر را پذیرفتند جالب این است که مدیر این اداره هم از آشنایان و دوستان من بود و حتی این اتفاق برای بار سوم هم تکرار شد به گونه ای که صدای اعضای خانواده در آمد و گفتند که مشخص است در انتخاب قبول شدگان پارتی بازی شده است باز با این حال تماس نگرفتم که نهایت اداره آخری مجوز گزفتند تا دو نفر دیگر را هم جذب کنند و در نهایت برادر خانم من توانست بر سر کار برود و به هیچ وجه نه بنده نه پدرم نسبت به کارها و برنامه های قوم و خویش دخالت نداشتیم حتی یک نفر را پیدا نمی کنید که قوم و خویش من باشد یک نفر پیدا نمی کنید که از اعضای ستاد من بوده و به هیچ ارگان و اداره ای تماس نگرفته ام که این فرد از اقوام یا ستاد من است آن را بپذیرید.

اگر بخواهیم درست عمل کنیم باید این گونه باشیم و در امور کاری و اداری افراد هیچ مقام مسئولی دخالت نداشته باشد و اما اگر بخواهیم  در همه امور دخالت کنیم و مملکت را اداره کنیم قطعا مملکت را خراب خواهیم کرد.

سیاست آدم را پیر می کند/ درد سرهایم  با نمایندگی بیشتر شد

****چند دوره است که نماینده مجلس هستید؟

دور اول است که نماینده شده ام و معتقدم سیاست آدم را پیر می کند از زمانی که نماینده مجلس شدم دردسرهای من نیز آغاز شد و امروز وقت کمتری برای خانواده خودم می گذارم و چاره ای جز این نیز ندارم.

۴۳ میلیون هزینه انتخاباتم شده است/ با کمک های مردمی تبلیغات کردم

 **** برای تبلیغات انتخاباتی جهت نمایندگی چه میزان هزینه کرده اید؟

هرگز من خودم یک قرآن در انتخابات خرج نکردم من خودم نمی خواستم در انتخابات حضور اشته باشم و با اصرار فراوان دوستان وارد صحنه انتخابات شدم و حتی بیان هم کردم من پولی برای تبلغات ندارم و خرجی هم در این زمینه نمی کنم  بنابراین خود مردم باید پرداخت می کردند در یک زمانی اعضا ستاد مطرح کردند که کارخانه دار متمول و ثروتمندی هست و می تواند شانس رأی را بالا ببرد و حتی چکی را برای تبلغات ارائه کرده بود که من به اعضای ستاد گفتم من هیچ پولی از آدمهای ثروتمند نمی خواهم و آن پول ها را قبول ندارم و تأکید کردم که نمی خواهم مدیون هیچ کس باشم

اعضای ستاد من در بیرجند مخصوصا مسئول امور مالی از دست من که نه پولی برای تلبیغات داشتم و حتی موارد کمک افراد ثروتمند را به دلیل شائبه داشتن کمک هایشان و همواره مطرح می کردم که اگر طیف کارمند متوسط که می توانند کمک کنند به هر میزانی یاری بجویید  مستاصل شده بودند.

من همواره به مسئولان ستاد خود می گفتم اگر مردم کمک کردند ازپوستر و بنر استفاده کنید و گرنه متنی در بالای ستاد ما بنویسید که به دلیل نبودن پوستر معذوریم نهایت این است از حضور در مجلس باز می مانم.

اعضای ستاد انتخابیه من جهت تبلیغات انتخاباتیم از هیچ جای دیگری غیر از مردم حتی از  تشکل اصولگرایی یک قران پول نگرفته اند.

*****کمک های مردمی به شما چه قدر بوده است؟

جهت انتخابات نمایندگی من نزدیک به ۴۳ میلیون هزینه شد.

برای تبلیغات ۷ میلیون قرض و پرداخت کرده ام

**** از آنجای مطرح کردید که افراد متوسط جامعه به ستاد انتخابیه شما در زمان انتخابات کمک کرده اند آیا پول آنها را برگردانیده اید؟

به افرادی که کمک کردند هیچ پولی برگشت داده نشد و تنها هفت میلیون از فردی قرض شده بود که آن را پرداخت کرده ام.

اسامی کمک کنندگان به ستاد انتخابیه ام را نمی دانم/ از بازی های سیاسی خوشم نمی‎آید

من حتی اسامی افرادی که به ستاد انتخاباتی من یاری رسانده بودند را نمی دانستم و من خود را مدیون هیچ فردی نمی دانم و ندانسته ام و وام دار هیچ گروه، حزبی نیستم و تنها بروی تشخیص خودم عمل کردم و در جریان های سیاسی سعی کرده ام کمتر در بازی های سیاسی ظاهر شوم دلیلش هم این است من از بازی های سیاسی خوشم نمی آید.

بازی سیاسی به معنای زدن حرف های ناحق است

معتقدم کار سیاسی غیر از بازی سیاسی است بازی سیاسی یعنی حرف ناحقی را بزنیم تا در فضای رسانه ای جریانی به نفع وهدف خود برسد و من این رفتارها را نمی پسندم.

شنیده ام برخی همکاران برای انتخابات میلیاردی هزینه کرده اند

**** چرا بعضی از نماینده هایی که می خواهند وارد مجلس بشوند میلیونی و میلیاردی هزینه می کنند؟

واقعیت مطلب این است که نمایندگی چیزی ندارد که کسی بخواهد میلیون و یک میلیاردی در انتخابات هزینه کنند بایداین موضوع را از خود این افراد که در انتخابات هزینه میلیاردی می کنند پاسخش را پرسید.

 **** آیاشما اطلاع دارید که کداوم یک همکارتان هزینه انتخاباتشان میلیونی بوده است؟

من هم شنیده ام منتهی ریز نشده ام که آقایان چه گونه هزینه کرده اند.

شورای نگهبان از برکات نظام انقلاب اسلامی است/ آیت الله جنتی با هیچ فردی در تأیید صلاحیت رودربایستی ندارد

 یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی وجود شورای نگهبان است و از شخص جنتی تجلیل می کنم شاید برخی از صحبت های وی به نظر ما خوب نباشد ولی ایشان با هیچ جریان سیاسی و هیچ کس رودربایستی ندارد و این بسیار ارزشمند است مخصوصا در مباحث اقتصادی وقتی بزرگان اصولگرایی که مشکلی در این زمینه داشتند رد صلاحیت کردند.

آیت الله جنتی راسخ ایستاده است بعضی دستگاه ها داریم که آدم‎های خوبی  در آن نهادها و سازمان ها وجود دارند ولی از آنجایی که با افراد رودربایستی دارندبا خلاف ها مقابله نمی کنند اما آیت الله جنتی با هیچ کس کار ندارد و حتی هیئت رئیسه مجلس اصولگرا را رد صلاحیت می کند و می گوید فلانی خبط کرده است و در نظام جمهوری اسلامی ایران باید از این افراد که داری چنین روحیه ای بیشتر باشد.

صدور حکم مقتدرانه در جهت برخورد با مفسدین؛ درخواست نمایندگان است

امیدوارم که لاریجانی با مفسدین مقابله کند و حکم مقتضی را علیه آنها صادر کند و متاسفانه در انقلاب از این آدمها کم داشته ایم و مهمترین اشکال ما همین بوده است.

دستگاه قضایی نگران رفتار گروه های چپ و راست نباشد/ افراد رد صلاحیت شده انگ سیاسی به شورای نگهبان می زدند

دستگاه قضایی باید در محاکمه افراد مفسد با شجاعت گام بردارد و نگران رفتار گروه های چپ و راست نباشد و با قدرت با متخلفان برخورد کند.

معمولا کسایی که رد صلاحیت می شوند انگ سیاسی کاری را به شورای نگهبان می زنند.

فتنه کودتا بود/ افراد مخالف نظام رد صلاحیت شدگان شورای نگهبان هستند

***شما معتقد هستید که ممکن است که خیلی از این افراد که به شورای نگهبان انگ سیاسی می زنند با مشکلات مالی مواجه هستند؟

حرف من این است که آیت الله جنتی  از چپ و راست افرادی که با نظام و یا مشکلات مالی دارند را  رد صلاحیت می کند و این خوب است که فردی با هیچ فرد دیگری رودربایستی نداشته باشد.

جریان فتنه که یک کودتا بود برخی افراد شرکت کرده بودند و با هماهنگی نخست وزیر اسرائیل، انگلیس و رئیس جمهور آمریکا ورود پیدا کرده و قصد براندازی نظام را داشته را رد صلاحیت کرده است.

طرفداران فتنه طرفدارن تحریم ایران هم هستند

**** شما وارد بحث فتنه شدید یک چند وقتی است که بحث کاسبان تحریم مطرح است چند روز پیش یک صحبتی از مایکل لدن از استراتژیست های آمریکایی مطرح شد که سران فتنه نامه ای به آمریکا نوشته اند و خواستار تحریم ایران شده بودند برای این که نظام را مجبور کنند از مواضعش در مقابل آمریکا کوتاه بیاید ، به خاطر اینکه فتنه به نتیجه برسد و مردم را ناراضی کنند این اظهارات در روزنامه ها خیلی سر و صدا کرد در یک هفته اخیر بعد از انتشارش و قبل از آن هم یک سری اسنادی در اینترنت منتشر شد که همین آزادی هاشمی که الان زندان هستند اونجا خیلی تلاش می کردند که تحریم ها علیه ایران اعمال بشه شما این لفظ کاسبان تحریم را با این وقایعی که اتفاق افتاده و این اسنادی که به دست آمده چه جوری تحلیل می کنید واقعا کاسبان واقعی تحریم چه کسانی بودند؟

شک نکنید کسی که در جریان فتنه حضور می یابد و می بیند که استعمارگران دارند از فتنه گران حمایت می کند و در همان مسیر مشاهده می کند رهبر معظم انقلاب هشدار می دهد ولی باز هم برنمی گردد این مسیر را پیش می برد می بیند که به نظام آسیب می رسد شک نکنید او از تحریم بدش نمی آید چه گونه می خواهد ثابت کند تحریم چون به نظام آسیب می رساند بدش نمی‎آید.

 ۵ میلیون حقوق نماینده است

***** حقوق یک نماینده مجلس چه میزان است و با رئیس کمیسیون چه میزان فاصله دارد؟

بعید است حقوق اعضای کمیسیون با رئیس کمیسیون فرق داشته باشد من پرداختی رئیس کمیسیون‎ها را نمی دانم اما حقوق نمایندگان در دوره جدید از چهار میلیون پانصد هزار تا پنج میلیون تومان شده است.

تمام نمایندگان حقوق مساوی دریافت می کنند/ فیش حقوقی نماینده ها را نگاه نکرده ام

**** حقوق نماینده ها بر چه اساسی انتخاب می شود؟

این موضوعات را باید از سیستم اداری مجلس سوال کرد اما تقریبا حقوق نمایندگان یکسان ممکن است اما یک سری از عوامل بر روی پرداخت حقوق نماینده ها تأثیر دارد ولی به نظرم تقریبا همه حقوق نمایندگان با یکدیگر برابر است.

**** پس زیاد تفاوت ندارد؟

نرفتم فیش های دیگر نمایندگان را نگاه کنم

جذب سرمایه دلیل اصلی پیوستنم به گروه دوستی پارلمانی است

***** عبادی به عنوان نماینده مردم بیجرند عضو کدام یک از هیئت های دوستی پارلمانی هستند؟

گروه دوستی پارلمانی لهستان، سوئد، نروژ.

**** برچه اساسی این کشورها را انتخاب کردید؟

در زمان  انتخاب هیئت دوستی پارلمانی به دنبال کشورهایی بودم که کمتر نمایندگان آنها را انتخاب می کنند و از لحاظ اقتصادی بنیه قوی داشته باشند تا با رایزینی بتوانیم به استان خراسان جنوبی سرمایه گذار جذب کنیم.

 در ابتدای ثبت نام برای عضویت در گروه های دوستی پارلمانی  کشورهای پرطرفدار همچون آلمان و انگلستان در همان روز اول تعداد اعضایش پر شده بودند بعد بررسی کردیم و متوجه شدیم که چه اتفاقاتی ممکن است برای ایجاد شود لذا این قسمت را که طرفدار کمتر داشت و بیشتر می توانست به منطقه ما (خراسان جنوبی) کمک و همراهی کند انتخاب کردیم و بعد تحریم ها پیش آمد و عملا چیزی عاید استان ما نشد.

دفتر وزارت خارجه در بیرجند تاسیس شد

****در حال حاضر که تحریم ها لغو شده آیا توانسته اید کاری برای منطقه خودتان انجام بدید؟

در این مدت توانستم دفتر وزارت خارجه در بیرجند تاسیس کنم که دستور تأسیسش را از ظریف گرفتم  تاسیس این دفتر پل ارتباطی بسیار خوبی است با همه سفارت خانه های کشورهای مختلف که در ایران سفارت خانه دارند.

در دوران مدت نمایندگیم سفیر سوئیس، ژاپن ، افغانستان و دیگر سفرا را برای بازدید از بیرجند و خراسان جنوبی به منطقه حوزه انتخابی خود برده ام تا ازنزدیک کویر و مناطق جاذبه های گردشگری بیرجند و خراسان جنوبی را از نزدیک بازدید کنند.

آرزوی اروپاییان در خراسان جنوبی محقق می‎شود

خراسان جنوبی جاذبه گردشگری خوبی مانند کویر و کویرنوردی دارد از آنجایی که منطقه اروپا سبز است زیاد علاقه ندارند تا ازمناطق شمالی ایران را بازدید کنند لذا علاقه بسیاری به کویر و کویر نوردی دارند که هیچ درختی در آن نیست را از نزدیک ببیند و یک شب در این مناطق زندگی کنند و زندگی در کویر برایشان آرزو است.

از آنجایی که خراسان جنوبی از همسایگان افغانستان است اما از نظر امنیت در بهترین حالت قرار دارند و از امن ترین استان های کشور محسوب می شود و برای اروپایی ها به صرفه است که می خواهند بازار افغانستان را در اختیار بگیرند بخواهند در این استان سرمایه گذاری کنند.

 سرزمین اروپایی ها سبز است یعنی علاقه ندارند بیان شمال ما را ببینند آنها خیلی علاقه دارند طبیعت متفاوتی مثل کویری که هیچ چی در آن رشد نمی‌کند را مشاهده کنند و  یک شب در کویر بمانند و این آرزوی آنها است و می توان از این جاذبه گردشگری بهترین استفاده را جهت جذب توریست و گردشگر کرد.

مأموریت داخلی نمایندگان مأموریت محسوب نمی شود/ نمایندگان اضافه کاری دریافت نمی‎کنند

**** آیا نماینده هایی که به سفرهای خارجی می روند حق ماموریت دریافت می‌کنند در خصوص ماموریت داخلی چی هزینه مأموریت دریافت می کنند؟

نه اصلا و ابدا در خصوص مأموریت ها حق مأموریت دریافت نمی کنند و شده ما به استان های متعددی از طرف کمیسیون سفر کرده ایم به هیچ وجه حق ماموریت پرداخت نشده است حتی  نماینده ها اگر صبح تا شب کار کنند اضافه کار نمی گیرند چیزی به نام اضافه کار در مجلس وجود ندارد حق ماموریت در داخل ایران نیست تمام کارمندان که خارج کشور می روندن حق ماموریت می گیرند.

اگر نماینده ای از مجلس به سفر خارجی برود حق مأموریت از طرف مجلس به نماینده پرداخت می شود اما اگر با نهاد یا ارگانی یا وزیری برود پرداخت حق مأموریت با وزیر و ارگانی است که نماینده با آنها سفر کرده است.

*** چرا برخی از نمایندگان زمانی هم با دیگر سازمان ها به مأموریت می روند اما حق ماموریت از مجلس دریافت می‎کنند؟

من نشنیده ام که چنین اتفاقی افتاده است و من از هر دو طریق به مأموریت  رفتم هم از طرف دستگاه ها بوده هم از طرف کمیسیون اما از یک مکان حق مأموریت گرفته ام.

دفتر نمایندگی بیرجند اجاره ای است/ امکانات یک نماینده کمتر از فرماندار است

**** هزینه های تلفن، دفتر کار و افرادی که برخی نماینده ها برای دریافت می کنند چه طور پرداخت می شود؟

حقوقی که گفتم مال نماینده است ولی هزینه تلفن، هزینه هواپیما، هزینه دفاتر، کارمندها هر کدام بستگی به تعداد دفتر نمایندگان، متفاوت است و آن ها جداگانه به نمایندگان پرداخت می شود.

 اشکالی مهم و اساسی که در قوه مقننه وجود دارد که حتما باید برطرف شود این است که برای حفظ جایگاه نماینده در تمام شهرستان ها باید یک دفتری احداث شود اما امروز چنین دفاتری را نداریم این روشی که الان برخلاف تصوری است که مردم دارند از یک نماینده دارند.

من در بیرجند مستاجر هستم و ممکن است در پایان سال دفتر را درا ختیار مالک قرار دهم و به مکان دیگری منتقل شوم  این درحالی است که مردم تازه با مکان دفتر آشنا شده اند و بسایر ناراحت کنند است که بخواهیم آن را بار دیگر تغییر دهیم.

امروزه امکانات یک نماینده کمتر از فرماندار آن شهر است و معتقدم حتما بایستی قوه مقننه در تمام شهرستان ها یک دفتر برای حفظ جایگاه نمایندگان داشته باشد این نماینده رفت نماینده بعدی اینجا باشد سوابق مکاتباتش باشد چه گونه قوه قضاییه درهمه مکان ها  دفتر دارد قوه مجریه چه قدر امکانات دارد و حتی نماینده ها باید مدام به دنبال نیروی انسانی باشند.

 امکانات خوبی برای کار نماینده وجود ندارد که حتما بایستی قوه مقننه در این زمینه ورود پیدا کند. قطعا این اقدامات  در روند کار و کیفیت کار نماینده تاثیرگذار است و به نظرم لازم است که انجام شود.

نظر شما