شناسهٔ خبر: 108247 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گفتگویی متفاوت با عضو تیم مذاکره کننده هسته ای

بعیدی نژاد مدیر کل اداره امور سیاسی و بین‌المللی و خلع سلاح وزارت امور خارجه گفت: با روی کار آمدن دکتر روحانی شرایطی به وجود آمد که به بهترین نحو ممکن از فضا و شرايط برای پیشبرد مذاکرات استفاده شد.

به گزارش «نماینده»، "حمید بعیدی نژاد" مدیر کل اداره امور سیاسی و بین‌المللی و خلع سلاح وزارت امور خارجه طی گفتگویی پیرامون فعالیتش در شبکه‌های مجازی و موضوع هسته‌ای صحبت کرد.

متن این مصاحبه به شرح زیر است

پیرامون همکاری با چین در مورد راکتور اراک بفرمایید که آیا این موضوع در زمان مذاکره و قبل از جمع بندی مطرح شده بود یا پس از ان در این مورد صحبت به میان امد؟
 

بعیدی‌نژاد: موضوع مدرن سازی راکتور اراک یکی از موضوعاتی است که به طور تفصیلی در مورد ان مذاکره شده است.
 

طبیعتا در مورد هر پروژه خاص برخي از کشورهای ۱+۵ علاقه‌مندی بیشتری دارند و اعلام آمادگی می‌کنند، در خصوص این بحث نیز با توجه به اینکه این یک راکتور آب سنگین است و کشور چین تجربیاتی در مورد آب سنگین دارد به همین دلیل از این همکاری خوشحال هستیم چرا که چین کشور دوست و نزدیک ما است، ماه‌ها پیش از پایان مذاکرات مشخص بود که این کشور به نمایندگی از ۱+۵ پیرامون مدرنیزه کردن راکتور اراک با ایران همکاری خواهد کرد.
 

طبیعی است هر چقدر زمان به جلو می‌رود ایران و چین در مورد این همکاری‌ها بحث‌های بیشتری خواهند داشت.

کمیسیون مشترک برجام قرار است در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود؟ آیا شما هم در آن حضور خواهید داشت؟
 

بعیدی‌نژاد: جلسه کمیسیون مشترک برجام در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نیویورک در سطح معاونین خواهد بود و بنده هم اگر در این جلسه شرکت کنم درکنار معاونین خواهم بود و جلسه ای در سطح کارشناسی پیش بینی نشده است.
به نظر شما دوران پساتحریم چگونه خواهد بود؟


بعیدی‌نژاد: بنده اخيرا هم با انتشار يادداشتي عرض كردم كه الان هم ميتوانيم بگوييم كه وارد مرحله پس از تحريم شده ايم چون برخي از تحريمهايي كه ريشه سياسي و رواني داشته اند بتدريج در حال لغو شدن هستند و سازمانها و نهادهاي ايراني هر يك بفراخور ميتوانند با هماهنگيهاي بيشتر با طرفهاي خارجي خود حتي ميتوانند لغو اينگونه تحريمها را سرعت هم بدهند. اما از نظر رسمي و در خصوص تحريمهاي رسمي زمانی که تفاهم روند قانونی خود را در کشورها طی کرده و تصمیم نهایی اعلام شود مرحله بعدی، تعيين زمان اجرایی شدن برجام خواهد بود و زمانی که برجام به اجرا در بیایید اين اولین قدمی است که ما به دوران پس از تحریم هاي رسمي خواهیم گذاشت.
نظر منتقدین در مذاکرات چقدر کمک کننده بود و یا چقدر اذیتتون کرد؟


بعیدی‌نژاد: ما اصولا مذاکرات هسته‌ای را یک موضوع ملی می‌دانيم به همین جهت برای همگان این حق را قائل بودیم که نسبت به مفاد تفاهم نگران باشند و سعی می‌کردیم از تمام ظرفیت‌های کشور از جمله منتقدینی که دیدگاه های متفاوتی داشتند استفاده کنیم تا مذاکرات غنی‌تر از گذشته با توجه به منافع جمهوری اسلامی پیش برود.
 

در واقع این امر را فرصتی می‌دانستیم برای تمام کشور که از نظرهای محققین، نظریه پردازان و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی و ... استفاده کنیم و خوشحالیم که تمام این ظرفیت به کار گرفته شد و امروز می‌توانیم این ادعا را بکنیم که از تمام ظرفیت تحقیقی، علمی و حقوقی برای غنی‌تر شدن این تفاهم بهره گرفته شده است.
ایران با اتکا به چه چیزی توانست مواضع غرب را به عقب براند؟


بعیدی‌نژاد: اراده مردم و پایداریشان برای تثبیت حقوق هسته‌ای کشور مهم ترین عامل برای پشتوانگی ما در مذاکرات بود.

کشورهای غربی همواره سعی می‌کردند که کمترین عقب نشینی را در مذاکرات از خودشان نشان دهند اما ما اصرار داشتیم که کشورمان بتواند با آزادی کامل حق به رسمیت شناخته شده خودش در خصوص غني سازي را به اجرا در آورد. و خوشبختانه اين توافق خيلي مهم بدست آمد.
 

طبیعی است پس از اینکه آنها اصل غنی سازی را پذیرفتند تلاش کنند تا حوزه غنی سازی محدود باشد و جنبه گسترده به خود نگیرد اما ما بر همه اصول هسته ای خود تاکید می کردیم و در همان مقطعی که آنها به دنبال محدود شدن حوزه غنی سازی بودند ما به این امر پرداختیم که به دنبال غنی سازی صنعتی در ایران هستیم و باید در یک دوره انتقالی تمام شرایط برای ورود کشور به حوزه غنی سازی صنعتی فراهم شود و خوشحالیم با مقاومت ملت ایران و توان ملی امروز ملت، ایران توانست کشورهای قدرتمند را از مواضع خود عقب براند و آنها مجبور به پذيرش اين بشوند که ایران غنی سازی خود را در حد ورود به غنی سازی صنعتی ادامه دهد و تثبیت کند.
در فضای مجازی اطلاعاتی از شما وجود دارد از جمله اینکه شما دکترای اقتصاد دارید آیا این موضوع صحت دارد؟
 

بعیدی‌نژاد: خیر، این از آن اشتباهاتی است که در فضای مجازی شکل گرفته است و همانطور که بنده به مراتب تاکید کرده ام دانش و تجربه من از روز ابتدایی که وارد وزارت خارجه شدم که بیش از ۲۷ سال از آن می گذرد در حوزه روابط بین الملل و به ویژه مسائل مربوط به خلع سلاح و  امنیت بین‌المللی بوده است.
عجیب ترین سوالی که در طول مذاکرات یک خبرنگار از شما پرسیده است چه بود؟


بعیدی‌نژاد: گاهي سوالاتي از این دست از ما پرسیده می شد و البته ما این واقعيت را برای خبرنگارانی که بسیار زحمت می کشیدند در نظر داشتيم که در جریان همه آنچه در اتاق های مذاکره می گذشت نبودند. حقيقتا من در رابطه با شغل خبرنگاری تجربه خاصی را نداشتم اما در این دو سال كه کار خبرنگاری را از نزدیک مشاهده کرده و در جریان های تلاش های خبرنگاران قرار گرفتم، احساس ميکنم کار بسیار مشکل و بسیار حساسی است که به عشق و علاقه زیادی نیز دارد و فکر نمی کنم هر کسی بتواند خبرنگار شود.

اگر قرار باشد حمید بعیدی نژاد خود را در صفحه اینستاگرام معرفی کند چه می گوید؟
 

بعیدی‌نژاد: فکر می کنم چیزی که می توانم به آن از روزی که کارم را شروع کردم، افتخار کنم به عنوان ویژگی حرفه ای؛ توجه به مباحث کارشناسی بوده است و امروز نیز همچنان خود را یک کارشناس می دانم چرا که بر این اعتقادم كه مبنای اصلی یک کار درست، زيربناي کارشناسی آن کار است.
غیر از اینستاگرام در محیط مجازی دیگری فعال هستید؟
 

بعیدی‌نژاد: خیر، اینستاگرام تنها محیط فعال مجازی است که در آن فعالیت دارم، آنهم به واسطه نیازهایی بود که در زمان مذاکرات برای امکان اطلاع رسانی بیشتر به جامعه خبری و مردم عزیز بود که این کار آغاز شد.
چرا اینستاگرام را انتخاب کردید؟


بعیدی‌نژاد: يك مجموعه عواملی بود که باعث شد من این شبکه را انتخاب کنم؛ اینكه اين شبکه در کشور مجاز دانسته شده نيز دسترسی و کار را راحت مي كند و همين فرصتی را ایجاد می کند که بتوانیم حداقل با بخشی از مردم براحتي ارتباط بر قرار کنیم. كار با آن هم ساده است.

یکی از خبرنگاران گفته بود که سلفی گرفتن با مقامات کار درستی نیست با توجه به اینکه در این دور از مذاکرات خیلی ها با شما سلفی گرفتند نظر شما پیرامون این موضوع چیست؟


بعیدی‌نژاد: من با این کار راحت بودم.

آشنایی شما با دکتر ظریف به چه زمانی باز میگردد؟


بعیدی‌نژاد: سالهای بسیار زیادی است که با دکتر ظریف آشنا هستم، زمانی که ایشان در تهران معاون حقوقی و بین‌المللی بودند و همینطور زمانی که در نیویورک سفیر و نماینده دائم بودند همچنین در این سالهای ما بین ما افتخار همکاری را با ایشان داشتیم و همکاری با دکتر ظریف را از افتخارات دوران كاري خود می دانم.
اگر بخواهید خاطره نا گفته ای را از داخل اتاق های مذاکره تعریف کنید به چه خاطره ای اشاره می کنید؟


بعیدی‌نژاد: صحبت از داخل اتاقهای مذاکره خیلی سخت است چراکه اینها موضوعاتی است که با امنیت ملی کشور سرو کار دارد، انچه می باید، تا کنون گفته شده و شاید بخشی از آن را تا سالهای طولانی هم نتوان به ان پرداخت. اما آن چیزی که در بیرون از مذاکرات شايد زیاد حس نميشد و ملموس نبود سختی حاکم بر مذاکره کنندگان بود.
قطعا در جریان مذاکرات شاهد طنزهای هسته ای بودید، نظر شما پیرامون قدرت طنز ملت ایران چیست؟
 

بعیدی‌نژاد: یکی از ویژگی های ملت ما توجه به طنز است که ریشه تاریخی دارد مانند کتابهای كهن نويسندگان ما در این زمینه. البته كار طنزکار بسیار سختی است چرا که در عين ويژگي شوخي مآبانه ان واقعیات مهمی هم در متن آنها نهفته است و ملت ما هم در این زمینه استعداد بسیاری دارد.
 

در این دوره شاهد طنزهای زیادی پیرامون مذاکرات هسته ای بودیم که خیلی از آنها هم واقعیات مهمی را منعکس می کردند.

پیرامون مذاکرات کدام یک از سیاست های روسای جمهور را می پسندید و اگر قرار بود مقایسه ای انجام دهید کدام یک مورد تایید شما قرار خواهد گرفت؟


بعیدی‌نژاد: طبيعي است كه سياست آقاي دكتر روحاني را ترجيح مي دهم و البته ايشان در دوره اي طولاني در دوره پيشين هم مسووليت مهمي در پرونده هسته اي داشتند. اما خب هر دوره ای را باید در شرایط زمان خودش هم نگاه کرد و نمی توان مذاکرات هسته ای را فقط محدود کنیم به یک دوره خاص و بايد این امر را در طول گستره زمانی از ابتدا نگاه کنیم و من ترجیح میدهم این مذاکرات را در یک گستره زمان ۱۲ ساله ببینیم.
 

البته در دوره های مختلف ویژگی های مختلفی بر مذاکرات حاکم بوده و روسای جمهور متفاوت در كشور سیاست های مختلفی داشتند اما ما حصل آن، این شد که با روی کار آمدن جناب آقاي دکتر روحانی شرایطی به وجود آمد که به بهترین نحو ممکن از فضا و شرايط برای پیشبرد مذاکرات استفاده شد و امروز در نقطه ای هستیم که با به اجرا گذاشتن نتایج مذاکرات انشاالله کشورمان سربلندتر از هميشه در منطقه و جهان قرار خواهد گرفت.
ما به هفته دفاع مقدس نزدیک می شویم آیا تجربه جنگ را داشتید؟

 

بعیدی‌نژاد: دفاع مقدس و ارزشهاي دفاع مقدس جزو هویت جمهوری اسلامی ایران شده است و ما از هر منظری که به سیاست های کشور نگاه می کنیم، تجربه تاریخی ما در دفاع مقدس که پایداری و مقاومت کشور بود دوراني را بنیان گذاشت که تبلور عالی ترین درجات ایمان را می توان در آن دید.
 

من در حد خودم تجربه حضور در جنگ را داشتم هرچند که در برابر مجاهدت هایی که از رزمندگان و ايثارگران شاهد بوده ایم ارزشي ندارد.

در فضای مجازی هیچ اطلاعاتی از شما نیست، بفرمایید اصالتا اهل کجا هستید و چند فرزند دارید؟


بعیدی‌نژاد: اهل تهران هستم و سه فرزند دارم یک دختر و دو پسر که دخترم تحصیلات تکمیلی در دانشگاه را تمام كرده است و پسرانم هم در مقطع پاياني دبیرستان هستند.
قرار است دیپلمات شوند؟


بعیدی‌نژاد: نمی دانم!

بهترین دوست شما در تیم مذاکره کننده چه کسی بود؟


بعیدی‌نژاد: این سوال بسیار مشکلی است چرا که با برخي دوستان از قبل آشنايي نزديكي داشتم، با برخي از دوستان هم آشنايي ها كمتر بود به دلیل طولانی شدن مذاکرات دوستی ها بیشتر شد و جو بسیار خوبی بر تیم مذاکراتی حاکم بود و خاطرات بسیار شیرینی از دوستی هایمان در مذاکرات داریم.
 

نظر شما