شناسهٔ خبر: 107999 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: رسا

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی:

راه حل برون رفت از رکود اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است

فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اظهار تأسف از این که اکنون وضعیت خوبی نبوده و رکود عجیبی حاکم است، گفت: در حال حاضر تنها تعدادی از صنایع بزرگ و دولتی و شبه دولتی شرایط به نسبت خوبی دارند اما بنگاه‌های کوچک و متوسط در معرض رکود هستند و راه حل آن در نهایت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش «نماینده» حمیدرضا فولادگر با اشاره با تدابیر مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از ورود بی رویه کالاهای مصرفی به کشور گفت: هنوز وضعیت برجام مشخص نبوده و معلم نیست که چه زمانی نهایی شود و البته پس از اجرای برجام چند ماه طول می‌کشد تا تعدادی از تحریم‌ها برداشته شود و بقیه تحریم‌ها نیز تعلیقی و تعدادی هم ممکن است به سال آینده موکول شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که به صورت دفعی و یک مرتبه تمام تحریم‌ها برداشته نمی‌شود، خاطرنشان کرد: بنابراین نباید تصور کرد که یک مرتبه تمام تحریم‌ها لغو شده و شرایطی ایجاد شود که تمام قراردادها منعقد و هر کالایی امکان ورود به کشور را پیدا کند.

وی با اشاره به شرایط پسا تحریم بیان کرد: در این شرایط باید مراقبت بیشتری انجام شود چرا که شرکت‌هایی که در سال‌های گذشته با دلیل تحریم به ایران نمی‌آمدند اکنون با تصور این که شرایط در ایران محیا شده ممکن است بخواهند وارد کشور شده و قرارداد تجاری منعقد کنند بنابراین باید مراقب بود که کشور بازار کالاهای خارجی قرار نگیرد.

فولادگر پیرامون مواردی که در شرایط پسا تحریم باید رعایت شود اظهار کرد: باید در بحث واردات مواد اولیه، ماشین آلات و کارهای نیمه ساخته یا پروژه‌هایی که به صورت مشارکتی باید ساخته شود با رعایت قانون حداکثر توان تولید داخل و مراقبت کامل در قراردادها به سراغ آنها رفته و برای مثال باید ساخت داخل رعایت شده، انتقال تکنولوژی انجام شود و توان نرم افزاری و سخت افزاری رعایت شود البته تولید کنندگان نیز باید مراقبت کنند چرا که در شرایط پسا تحریم، بازار رقابتی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر در قیمت و کیفیت تولیدات داخلی رعایت انجام نشده و یا آن محصولات تولیدی که خدمات پس  از فروش دارند اگر به بحث رقابت توجه نکنند در این شرایط با مشکل مواجه می‌شوند چرا که کشور در معرض واردات قرار می‌گیرد و تولید کننده هم باید مراقبت کرده و در این شرایط باید دقت کرد چرا که حتی در این شرایط زمانی که محدودیت‌ها برداشته شود ممکن است کالای مصرفی بیش از کالای تولیدی به بازار آید.

وی با بیان این که ما در شرایط تحریم نیازهای اساسی خود را از قبیل کالای سرمایه‌ایی و مواد اولیه برطرف می‌کردیم، تصریح کرد: اما زمانی که تحریم برداشته شود گرایش به مصرف زیاد می‌شود که باید به این نکات توجه شود اما ما نیز در کمیسیون ویژه تولید ملی و اصل ۴۴ این مسئله را در دستور کار قرار دادیم.

فولادگر با اظهار تأسف از این که اکنون وضعیت خوبی نبوده و رکود عجیبی حاکم است، گفت: در حال حاضر تنها تعدادی از صنایع بزرگ و دولتی و شبه دولتی شرایط به نسبت خوبی دارند اما بنگاه‌های کوچک و متوسط در معرض رکود هستند که راه حل آن در نهایت سیاست اقتصاد مقاومتی است و تمام کشور باید در راستای اجرای این سیاست‌ها حرکت کنند که هم برای شرایط تحریم و هم پسا تحریم جواب می‌دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت ستادی تشکیل داده و به دنبال تحقق این سیاست‌ها است اما مجلس در این زمینه باید نظارت و مراقبت خود را داشته و مردم نیز باید مطالبه کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما