شناسهٔ خبر: 107994 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: رسا

آلیا:

تناقض آشکاری در گفتار دولت درباره برجام وجود دارد/ مجلس اجازه اجرای هر تعهدی در برجام را نخواهد داد

فاطمه آلیا/1* نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی برجام از وظایف ذاتی مجلس محسوب می شود و مجلس نسبت به بررسی تمام تعهداتی که برای جمهوری اسلامی ایران در برجام دیده شده است مسئول است، مجلس اجازه انجام تعهداتی که خطوط قرمز نظام که توسط مقام معظم رهبری ترسیم شده است، را نخواهد داد.

به گزارش «نماینده» فاطمه آلیا با بیان اینکه دو سیاست بر روند مذاکرات در ایران حاکم است، اظهار کرد: نخستین سیاست این است که افراد جامعه را در خلا اطلاعاتی نگهدارند، البته بخشی از نخبگان توانستند با تلاش خودشان متن اولیه ای که منتشر شده را بدست آورده و بررسی کنند.

وی با بیان اینکه دومین سیاستی که در این راستا حاکم است این است که نظرات افراد تیم مذاکره کننده و دولتی ها با یکدیگر یکسان نیست و از یک وحدت در گفتار برخوردار نیستند، بیان کرد: گاهی از اعضا ارشد تیم مذاکره کننده در گفت و گوی زنده با مردم در رسانه ملی یک برداشتی را ارائه می کنند و در مجلس نظر دیگری را مطرح می کنند، رییس جمهور نیز در گفت و گو با مردم یک برداشتی از برجام ارائه می کند و در نشست های کمی رسمی برداشت های دیگر را مطرح می کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت باید توجه داشته باشد که با نامگذاری، ماهیت چیزی تغییر نمی کند، مسئولان مذاکره کننده و دولتی ها عناوین مختلفی را در ارتباط با برجام مطرح می کنند و گاهی می گویند توافق، گاهی می گویند مذاکره، گاهی می گویند امضا شده و گاهی می گویند امضا نشده است.

وی گفت: اینکه صرف نظر از هر اسم و عنوانی که می گذارند و با هم وحدت نظر هم ندارند، واقعیت این است که ماهیت قضیه فرقی نمی کند و آن ماهیت تعهدی است که تیم مذاکره کننده در متن برجام قبول کرده است و در واقع یکسری قول های نقد که باید در مقطع داوطلبانه آن را اجرا کنند.

آلیا با بیان اینکه طبق اصول ۱۲۵ و ۷۵ قانون اساسی، هر نوع تعهدی که مسئولان ایران در قبال خارجی ها باید داشته باشد باید با اجازه مجلس صورت پذیرد، بیان کرد: به هرحال ایران و ۱+۵ چندین ماه با یکدیگر مذاکره کرده اند و تعهداتی برای یکدیگر در نظر گرفته اند.

وی با اشاره به تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی، افزود: بررسی برجام از وظایف ذاتی مجلس محسوب می شود و مجلس نسبت به بررسی تمام تعهداتی که برای جمهوری اسلامی ایران در برجام دیده شده است مسئول است، مجلس اجازه انجام تعهداتی که خطوط قرمز نظام که توسط مقام معظم رهبری ترسیم شده است، را نخواهد داد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاخیر در ارائه لایحه برجام با روح همدلی و همزبانی ملت و دولت تناقض دارد، تصریح کرد: بررسی دقق برجام یکی از مطالبات به حق ملت از نمایندگان خود است ودکتر لاریجانی نیز به عنوان رییس قوه مقننه بارها از دولت تقاضا کرده است که لایحه برجام را به مجلس ارائه کند و از نظر قانونی نیز طبق تفسیر شورای نگهبان، بررسی برجام از وظایف مجلس محسوب می شود.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۲۰:۵۱ 1 2

    درود بر بانوی فرهیخته و آگاه خانم دکتر آلیا
    
                                

نظر شما