شناسهٔ خبر: 107813 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ریاست جمهوری

جهانگیری: نباید در دوران پساتحریم به دستاوردهای کشور بی توجهی شود

معاون اول رئیس جمهور گفت: نباید اجازه دهیم پس از لغو تحریم‌ها به دستاوردهای کشور بی توجهی شود بلکه باید به توان فنی و مدیریتی کشور توجه کنیم و اجازه ندهیم بازار ایران به بازار کالاهای مصرفی کشورهای دیگر تبدیل شود.

به گزارش «نماینده» اسحاق جهانگیری با حضور در مجاورت روستای سیاه بیشه از توابع بخش کلاردشت شهرستان چالوس در استان مازندران، نخستین نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای کشور را مورد بهره برداری قرار داد و پس از بازدید از تاسیسات، اتاق فرمان و پست برق این نیروگاه، فرمان آغاز به کار آن را صادر کرد.

معاون اول رییس جمهور یکی از مشکلات وزارت نیرو را بدهی این وزارتخانه به پیمانکاران عنوان کرد و گفت: پیمانکاران مظلوم ایران که امروز از دستگاه‌های دولتی طلبکار هستند، به دلیل بدهی به بانک‌ها و سیستم مالیاتی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند اما دولت با تمام وجود آنها را درک می کند و اینطور نیست که به مشکلات آنها توجه نداشته باشد و در جهت رفع این مشکلات در حال برنامه ریزی است.

معاون اول رییس جمهور در آیین افتتاح این نیروگاه با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و دیگر شهدای انقلاب و دوران دفاع مقدس اظهار داشت: شهدا اعتماد به نفس را به ملت ایران بازگرداندند و نشان دادند که می توان در برابر بسیاری از دشواری ها مقاومت و بر سختی ها غلبه کرد.

دکتر جهانگیری افزود: آنجا که دشمنان متحد می شوند که ملتی را به زانو درآورند، آنجاست که جوهره‌ی یک ملت متمدن بزرگ مثل ایران نمایانگر می شود و در تمامی صحنه‌ها همچون دفاع مقدس، توسعه و سازندگی کشور و صحنه‌ی علم و فناوری مردان و زنانی نقش اصلی را ایفا می کنند و کشور را به سربلندی می رسانند.

معاون‌اول‌رییس جمهور در ادامه با تبریک موفقیت بزرگ مهندسین، متخصصین و دست‌اندرکاران وزارت نیرو برای احداث سدها و نیروگاه سیاه بیشه خاطرنشان کرد: این نیروگاه برای اولین بار با این روش جدید در ایران احداث شده و کارشناسان و مهندسین ایرانی موفق شده‌اند طرحی با این عظمت را به مرحله‌ی اجرا درآورند.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه اجرای این پروژه دشواری‌ها و پیچیدگی های فراوانی داشت و اجرای مطلوب آن نشان داد که کشور از توان علمی و فنی بالایی برخوردار است و این کار که به شکلی استثنایی انجام شد افتخاری بزرگ برای مهندسی ایران خواهد بود.

معاون اول رییس جمهور ضمن دست مریضاد به مهندسین و دست اندرکاران اجرای این پروژه بزرگ گفت: اطمینان دارم رهبر معظم انقلاب، دولت و همه‌ی ملت ایران و حتی سایر ملت های مسلمان از این دستاورد بزرگ خرسند شده و روحیه‌ی آنان تقویت خواهد شد.

جهانگیری با اشاره به سابقه‌ی طولانی مدت نیروگاه سیاه بیشه و مدت زمان سپری شده برای مطالعه و اجرای این طرح تصریح کرد: همه دولت های پس از انقلاب به نوعی در احداث این نیروگاه سهیم هستند اما با تلاش و همت دولت تدبیر و امید این پروژه کامل شد و خوشبختانه به مرحله بهره برداری کامل رسید.

معاون اول رییس جمهور با یادآوری اینکه صنعت آب و برق کشور شرایط ویژه‌ای دارد گفت: در بخش آب با چالش‌های جدی روبرو هستیم و باید هم در بخش منابع مدیریت دقیقی داشته باشیم و هم در بخش مصرف دقت نظر کافی را انجام دهیم.

وی با اشاره به جلسه‌ی روز گذشته شورای عالی آب و گزارشات ارائه شده ازسوی وزارت نیرو و سازمان محیط زیست مبنی بر پدیده‌ی تغییر اقلیم افزود: در گزارشات ارائه شده اعلام شد که تغییرات اقلیمی می تواند چالش های زیادی را برای سالهای آینده به همراه داشته باشد و آنچه مهم است این است که به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم تا اگر شرایط اقلیمی از وضعیت فعلی نیز بدتر شد، بتوانیم به شکلی مدیریت کنیم که مشکلی در بخش تامین آب مورد نیاز کشور نداشته باشیم.

دکتر جهانگیری افزود: البته وزارت نیرو برنامه و طرح های متعدد خوبی برای مدیریت منابع آب تدوین کرده و وزارت جهاد کشاورزی نیز باید برنامه ریزی دقیقی برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی داشته باشد چرا که بیش از ۹۰ درصد از مصرف آب کشور مربوط به بخش کشاورزی است و لازم است حتماً در الگوی کشت تغییرات اساسی ایجاد شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به سفر اخیر خود به استان مازندران و جلساتی که با مدیران این استان تشکیل شد گفت: وقتی مسئولین استان مهمی همچون مازندران یکی از محدودیت های خود را منابع آب اعلام می کنند، مطمئناً مشکلاتی که برای استان های کویری و کم بارش وجود دارد به مراتب بیشتر خواهد بود بنابراین ایجاب می کند با اعمال تغییرات لازم در الگوی کشت و توسعه‌ی کشت‌های گلخانه‌ای در صدد تولید بیشتر و مصرف آب کمتر باشیم.

دکتر جهانگیری با تاکید براینکه در بخش آب شرب نیز حتماً باید صرفه جویی های لازم انجام شود افزود: بخش صنعت نیز بعنوان یکی از بخش های مصرف کننده آب نیازمند مدیریت دقیق است و لازم است در بخش صنعت با توجه به آمایش سرزمین و محدودیت منابع آب، صنایع را در استانهایی که از ساحل و دریا برخوردار هستند مستقر کنیم.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه سواحل دریای عمان و خلیج فارس از ظرفیت های گسترده ای برای توسعه کشور و استقرار صنایع مختلف برخوردار هستند تصریح کرد: اگر این ظرفیت ها در اختیار کشور دیگری بود، از آن در جهت توسعه استفاده می کردند اما متاسفانه سواحل دریای عمان جزو مناطق محروم کشور ما به حساب می‌آیند.

دکتر جهانگیری اضافه کرد: البته دولت تدبیر وامید مصمم است به موضوع سواحل به طور ویژه بپردازد و صنایع را در این مناطق مستقر کند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به وضعیت وزارت نیرو در بخش برق، خاطرنشان کرد: این وزارتخانه در زمان شروع به کار دولت تدبیر و امید با دو مشکل در بخش برق مواجه بود که یکی حجم بالای بدهی ها و دیگری تاخیر در سرمایه گذاری ها بود.

دکتر جهانگیری افزود: وزارتخانه‌ای که مهمترین بخش های تولیدی کشور را در اختیار دارد از محدودیت منابع رنج می‌برد و علی رغم آنکه در دولت یازدهم تلاش کردیم تا بخشی از بار این وزارتخانه را کم کنیم، اما هنوز باید هر ماه ۲۲۰ میلیارد تومان از محل بودجه‌ی وزارت نیرو برای پرداخت یارانه‌ی نقدی برداریم و این در حالی است که اگر این اعتبارات در اختیار این وزارتخانه قرار می‌گرفت و در بخش توسعه‌ی آب و برق هزینه می‌شد، شاهد رشد و توسعه‌ی چشم گیری در بخش های مختلف این وزارتخانه بودیم.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: مشکل دیگر این وزارتخانه تاخیر در سرمایه گذاری هاست و بنابر آنچه وزیر نیرو گزارش داده ۷۴ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی در کشور وجود دارد و باید به طور متوسط سالی ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید به کشور اضافه شود و این یعنی وزارت نیرو باید همواره حدود ۱۰ الی ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه را در دست احداث داشته باشند که نه تنها اینگونه نیست بلکه وضعیت بسیار بدتر است.

جهانگیری ادامه داد: با توجه به مشکلات متعدد وزارت نیرو انتظار این بود که امسال قطعی برق را در تابستان تجربه کنیم اما وزارت نیرو با مدیریت وزیر با کفایت خود توانست دوران تابستان را به خوبی مدیریت کند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه پیک مصرف در سال جاری به ۵۰ هزار مگاوات رسید گفت: وزارت نیرو توانست در این مصرف بالا که یک رکورد محسوب می شود به خوبی مدیریت کند و خوشبختانه با خاموشی در کشور مواجه نبودیم و یا اگر هم خاموشی صورت گرفت بسیار محدود بود.

دکتر جهانگیری با یادآوری اینکه در سالهای اخیر با یک مشکل جدی به نام تحریم های ظالمانه مواجه بودیم گفت: خوشبختانه با هدایت رهبر معظم انقلاب، مدیریت شجاعانه رییس جمهور و تلاش تیم مذاکره کننده‌ی قوی کشور توانستیم با دنیا به یک توافق خوب دست پیدا کنیم و منتظر هستیم تا ظرف هفته های آینده این توافق به مرحله‌ی اجرا برسد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: از روزی که توافق وارد مرحله‌ی اجرا شود هر دو طرف باید اقداماتی انجام دهند و امیدواریم که در ماههای آینده بخش وسیعی از تحریم های کشور برداشته شود.

دکتر جهانگیری با تاکید براینکه دوران پساتحریم هم می تواند برای کشور فرصت و هم تهدید در بر داشته باشد، بر لزوم مدیریت دقیق در دوران پساتحریم تاکید کرد و از کارشناسان و نخبگان خواست همواره نظرات راهگشای خود را در اختیار دولت قرار دهند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دولت تدبیر وامید برای دوران پساتحریم برنامه ریزی خوب و دقیق تدوین کرده گفت: نباید اجازه دهیم پس از لغو تحریم‌ها به دستاوردهای کشور بی توجهی شود بلکه باید به توان فنی و مدیریتی کشور توجه کنیم و اجازه ندهیم بازار ایران به بازار کالاهای مصرفی کشورهای دیگر تبدیل شود.

دکتر جهانگیری از محدودیت منابع برای سرمایه گذاری بعنوان یکی از محدودیت های سالهای اخیر یاد کرد و گفت: در دوران پس از تحریم حتماً با گشایشی که در فضای بین المللی ایجاد می شود قادر خواهیم بود از منابع خارجی استفاده کنیم اما باید توجه داشته باشیم که این منابع باید در بخش هایی مورد استفاده قرار گیرد که قدرت بازدهی داشته باشد نه اینکه صرفاً کالاهایی وارد کنیم و کشور را بدهکار سازیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به یکی از آمارهای نگران کننده مربوط به سالهای گذشته گفت: در سالهای ۷۶ تا ۸۳ رشد سرمایه‌گذاری در کشور ۸.۹ درصد بوده اما در سالهای وفور درآمدهای نفتی و سالهایی که ۹۵۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم، رشد سرمایه گذاری کشور ۵.۵ درصد بوده و این یعنی ارز کشور به جای آنکه برای توسعه، ساخت کارخانه‌ها، سرمایه گذاری، اشتغال و رفاه مردم هزینه شود صرف واردات کالا شده است.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه در دوران پس از تحریم دسترسی خوبی به تکنولوژی و بازارهای بین المللی پیدا خواهیم کرد گفت: دولت برنامه‌ی دقیقی برای این دوران دارد و مقام معظم رهبری نیز در نشستی که روز چهارشنبه با اعضای هیات دولت داشتند اولویت نخست در مقطع فعلی را اقتصاد عنوان کردند و تاکیدات ویژه ای بر اقتصاد مقاومتی داشتند.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: طی روزهای آینده به مرور فرمایشات مقام معظم رهبری در نشست با هیات دولت را برای دستگاه های اجرایی تبیین خواهیم کرد تا با همفکری و هم افزایی همه‌ی وزارتخانه ها و سازمان های کشور در جهت تحقق منویات ایشان تلاش کنیم.

نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه بیشه در ۱۲۵ کیلومتری شمال تهران و در ۱۰ کیلومتری شمال تونل کندوان در مسیر رودخانه‌ی چالوس واقع شده است.

نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه بیشه یکی از تاسیسات بزرگ آبی کشور و عامل مهمی در تنظیم شبکه‌ی برق سراسری است که کمک بزرگی به پایداری شبکه‌ی سراسری کشور خواهد بود.

ایجاد تعادل در شبکه‌ی مصرفی کشور در ساعت‌های پربار و کم بار مصرف، تولید انرژی برق آبی با ظرفیت ۱۰۴۰ مگاوات در ساعت های پر بار مصرف، مصرف انرژی الکتریکی با ظرفیت ۹۶۰ مگاوات در ساعت های کم بار مصرف و کاهش هزینه های استهلاک نیروگاه های حرارتی از اهداف این طرح می باشد.

در نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه یک سد در بالا و یک سد نیز در پایین رودخانه ساخته شده که در بین دو پیک شب و روز با برق مازاد، آب به سد بالا پمپاژ می شود و در زمان نیاز به برق، آب از سد بالا به سمت سد پایین رها شده و برق تولید می شود.  برای ساخت نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

یادآور می شود، پیش از سخنرانی معاون اول رییس جمهور وزیر نیرو و مدیران دست اندرکار پروژه ساخت سد و نیروگاه سیاه بیشه جزئیات چگونگی اجرا تا مرحله بهره برداری کامل از این نیروگاه را تشریح کردند.

نظر شما