شناسهٔ خبر: 107773 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان تا اواسط مهر/ تامین نظر آیت‌الله مصباح درباره اعضای ۵+۱۰

باهنر// رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری: امیدواریم شورای هماهنگی اصولگرایان تا اواسط مهرماه تأسیس شود.

به گزارش «نماینده»، محمد رضا باهنر  نایب رئیس مجلس شورای سلامی امروز در نشستی خبری در ایلنا گفت: این شورا متشکل از چند عضو جامعتین و چند نفر از فعالان جریان اصولگرایی خواهد بود و تحت نظر جامعتین فعالیت خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ی تشکیل گروه ۵+۱۰ در اصولگرایان برای دستیابی به وحدت اظهار کرد: این که این گروه ۵+۱۰ باشد یا عدد دیگری چندان مهم نیست. مهم این است که به دنبال مجموعه‌ای از آقایان مورد تایید جامعتین هستیم که اصولگرایان را دعوت به همگرایی کند. تعداد ۵ نفر نیز از اعضای جامعتین خواهد بود و این عدد برای این است که نظر آقای مصباحی جلب شود؛ ۱۰ نفر نیز شخصیت حقیقی یا حقوقی از فعالان جریان اصولگرایی خواهند بود. البته ممکن است این عدد بیشتر یا کمتر شود.

وی گفت: مهم این است که به دنبال شورای هماهنگی فعالان جریان اصولگرایی تحت نظر جامعتین هستیم و در این باره تفاهم شده است.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین درباره‌ی احتمال حضور علی لاریجانی، محمد باقر قالیباف و دیگر چهره‌های سیاسی شاخص در این ترکیب خاطرنشان کرد:‌ در وزارت کشور ۳۰۰ حزب مجوز فعالیت گرفتند که بیش از ۲۰۰ حزب فعال نیستند و یا فعالیت محدودی دارند وتنها حدود ۱۰۰ حزب فعال وجود دارد. در خانه احزاب هم مجموعا ۷۰ تا ۸۰ حزب شرکت کردند. به هر حال تعداد احزاب ثبت شده زیاد است اما قاعدتا همه را نمی‌شود دور هم جمع کرد. لذا ما نیز تعداد را محدود کرده‌ایم و حتی ممکن است افرادی که می‌خواهند در این شورا باشند لزوما فعال سیاسی نباشند بلکه سرمایه اجتماعی باشند؛ البته آقایان لاریجانی و قالیباف حتما جزو ظرفیت‌های اصولگرایی هستند، طرفدار دارند و حتما دعوت هستند تا نهایتا به مجموعه شورای هماهنگی برسیم که امیدواریم تا اواسط مهر این شورا تاسیس و اعلام شود.

نایب رئیس مجلس درباره‌ی اختلاف نظرها در مورد ارائه یا عدم ارائه لایحه برجام نیز خاطر نشان کرد: در جریان مذاکرات یک سری ملزومات وجود دارد، پروتکل الحاقی، البته ایران از پیش از انقلاب عضو آژانس انرژی اتمی بوده اما پروتکل را تا به حال نپذیرفته‌ایم. بین حقوقدانان ومقامات اجرایی هم تردیدی نیست که این پروتکل نیاز به تصویب مجلس دارد. ما حتما ترجیح می‌دهیم که دولت اختیار داشته باشد موقت و داوطلبانه به پروتکل بپیوندد زیرا اگر مجلس آن را تصویب کند و بعد بخواهیم جدا شویم هزینه‌اش سنگین خواهد بود.

باهنر ادامه داد: در رابطه با برجام اختلاف نظری است، برخی معتقدند باید برجام به شکل لایحه به مجلس بیاید و بعضی می‌گویند نیاز به تصویب مجلس نیست. ما دولت را موظف کردیم گزارش برجام را به مجلس بدهد.

در اولین جلسه رسمی مجلس هم آقایان ظریف و صالحی در این باره به مجلس گزارش دادند و بعد از یک هفته ترجمه رسمی را ارائه کردند لذا دولت تاکنون به وظیفه‌ی قانونی‌اش عمل کرده است. اما در مورد این که لایحه برجام به مجلس بیاید یا نه اختلاف نظر است.

وی خاطرنشان کرد:‌ نظر شخصی من این است ضرورتی ندارد برجام به شکل لایحه به مجلس بیاید زیرا در این صورت دست دولت در کم و زیاد کردن، اجرا و چانه زنی بسته می‌شود. اما انشاء‌الله در رابطه با برجام در نظام یک تصمیم نهایی گرفته می‌شود و دولت و مجلس شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام همه به یک نتیجه خواهند رسید و نگرانی وجود ندارد که اختلافی باشد. البته اختلاف نظر کارشناسی وجود دارد اما همانطور که رهبری گفتند نباید موضوع برجام منشاء اختلاف شود اما امیدواریم که این موضوع به سرنوشت خوبی برسد.

نایب رئیس مجلس در پاسخ به سوال دیگری در مورد سخنان اخیر رئیس جمهور در مورد شورای نگهبان تصریح کرد:‌ قانون اساسی بن‌بستی را در این باره به جای نگذاشته است اگر در برداشت از اصول قانون اساسی اختلاف باشد نظر تفسیری شورای نگهبان به منزله قانون اساسی خواهد بود و حداقل دو سوم اعضای شورای نگهبان باید به نظر تفسیری رای دهند. اگر هم در قوانین عادی اختلاف نظر باشد محل تفسیر مجلس است و نظرمجلس از نظر حقوقی نافذ خواهد بود؛ لذا اختلاف معنایی ندارد. آقای روحانی می‌گوید قانون به شکل دقیق اجرا شود و ما هم همین را می‌گوییم اما این که قانون اساسی چه می‌گوید موضوعی است که شورای نگهبان آن را تفسیر می‌کند و این که قانون عادی چه می‌گوید را مجلس تصویب می‌کند. فرض کنیم وزیر کشور برداشت دیگری از قانون داشته باشد که در این صورت باید تفسیر مجلس را اجرا کند زیرا مجری قانون قانون گذار نیست.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین همچنین ضمن تبریک هفته دولت اظهار کرد: به اعضای دولت خسته نباشید می‌گوییم که دوستان پرکاری هستند و دغدغه‌های جدی برای اصلاح امور دارند و تلاش می‌کنند از خرد جمعی حداکثر استفاده را داشته باشند. در بخش‌های مختلف از جمله مساله اقتصادی معدل حرکت دولت موفق بوده البته یک سری ضرورت‌هایی هم هست که باید بیشتر به آن بپردازند انشاء الله بعضی مشکلات کشور زودتر سر و سامان بگیرد.

باهنر در پاسخ به سوالی درباره‌ی تلاش اصولگرایان برای دستیابی به وحدت نیز اظهار کرد: تلاش به وحدت ترجیع‌بندی شده که همواره از یکی دو سال مانده به هر انتخابات در مورد آن صحبت می‌شود. دلیلش هم این است که ما نتوانستیم وحدت ساختاری را در کشور تعریف کنیم، لذا برای هر کدام از رقابت‌ها باید مجددا با همه بازیگران صحنه صحبت کنیم و به تیم منسجمی برسیم تا در مقابل رقیب به وظایف خود عمل کنیم.

وی ادامه داد: در نظام مردم سالاری دینی ما همه مسئولین یا مستقیم با رای مردم و یا با یک واسطه انتخاب می‌شوند. بنابراین ما لابد از داشتن دو حزب فراگیر ضابطه مند و قدرتمند هستیم. وقتی حزب وجود داشته باشد ضوابط و شاخص‌هایی خواهد داشت و مشکلات پیش نمی‌آید اما در کشور ما و در غیبت احزاب و جناح‌ها ممکن است طیف وسیعی در یک جناح باشند که در عین رقابت بیرونی احساس رقابت درونی هم داشته باشند البته این خوب است مشروط بر این که ضابطه‌ای وجود دارد و به یک موفقیت برسد.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین وحدت را دغدغه‌ی همه جریانات عنوان و خاطرنشان کرد:‌ این موضوع مختص اصولگرایان نیست و ساز و کار مختلفی برای آن تعریف می‌شود. ما به عنوان جامعه اسلامی مهندسین که عضوی از جبهه پیروان خط امام هستیم تلاش می‌کنیم وحدت را زیر سایه جامعتین داشته باشیم که البته آنها هم بارها گفته‌اند وارد مصادیق نمی‌شوند اما خوب است که جامعتین به انسجام و وحدت کمک کنند و در مواقع ضروری حکمیت کنند. چرا که جایگاه جامعیتن در جریان اصولگرایی جایگاه رفیعی است و ما کاملا به آنها اعتماد داریم.

نایب رئیس مجلس در پاسخ به سوال درباه ی تحلیل مرکز پژوهش ها در مورد طرح عفاف و حجاب از این موضوع ابراز بی ‌اطلاعی کرد و افزود: اگر مجری، قانون را به همان صورتی که تصویب شده اجرا کند ماجرایی به وجود نمی‌آید و می‌تواند از ارزشهای اسلامی و دینی دفاع کند.

باهنر درباره‌ی احتمال حضور طیف احمدی‌نژاد در کنار اصولگرایان در جریان رقابت‌های انتخاباتی نیز گفت: آقای احمدی‌نژاد به عنوان شخص حقیقی یک نفر بیشتر نیست. اما طیف اطراف او طیف منسجم همراهی نیست. ما با بعضی از آنها کار می‌کنیم که در دولت نهم و دهم وزیر یا استاندار بودند اما در صلاحیت اصولگرایی دو خط قرمز فتنه و انحراف را داریم که باید مواظبت کنیم نفوذ نکنند لذا اگر آقای احمدی‌نژاد یارانی داشته باشند که در جریان انحرافی باشند قاعدتا نمی‌توانند با جریان اصولگرایی ائتلاف کنند.

نایب رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره‌ی برگزاری جلسات تبیین خط امام از سوی احمدی‌نژاد نیز گفت: ما در زمان خدمت ایشان رفتارهایی را دیدیم که به شکل جدی نسبت به ایشان مساله دار شدیم. از خانه نشینی ده روزه تا مسائل دیگر و حالا ادعاهایی دارند که می‌خواهند خط امام را دنبال کنند. قبل از ایشان هم خیلی‌ها مدعی خط امام بودند اما به ناکجا آباد رفتند و حتی مقابل نظام ایستادند لذا این ادعا کفایت نمی‌کنند و باید تبیین خط امام را از سوی امام (ره) و مقام معظم رهبری برداشت کرد.

وی درباره‌ی احتمال ورود مداحان به رقابت‌های انتخابات مجلس آینده نیز گفت: ورود آنها به انتخابات آزاد است و ما استقبال می‌کنیم و کسانی که ظرفیت سیاسی و اجتماعی و فرهنگی دارند در انتخابات فعال شوند. اما این که کدام یک در جریان انتخابات تاثیر گذارند به اندازه‌ی وزنشان بستگی دارد. ما در قانون داریم که حتی کاندیداها می‌توانند از تریبون‌ها استفاه کنند اما این امر باید منصفانه و عادلانه باشد اگر هم کسی تقلب کرده باید تذکر دهیم و وزارت کشور نیز باید مراقبت کند تا در این رابطه سوء استفاده نشود.

نظر شما