شناسهٔ خبر: 107745 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

واردات کیسه پتروشیمی ازعربستان و قوطی میوه ازپاکستان زیبنده نیست!

کاغذو مقوا43 مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد از واردات کیسه‌های خالی پتروشیمی از عربستان سعودی و قوطی‌های خالی میوه از پاکستان، اظهار تاسف کرد و گفت: تولید این قبیل محصولات چاپی در کشور میسر است.

به گزارش «نماینده»، نشست خبری پانزدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ ایران پیش از ظهر امروز دوشنبه ۹ شهریور با حضور محمدرضا برازش مدیر کل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد حسن فکری دبیر این جشنواره و محمدحسین رحیمی یگانه مسئول بخش مسابقات جشنواره صنعت چاپ در محل سرای اهل قلم در تهران برگزار شد.

در این برنامه پس از رونمایی از پوستر پانزدهمین جشنواره صنعت چاپ که توسط بیژن جناب از طراحان پیشکسوت طراحی شده و المانی است از سیمرغ‌هایی که گرداگرد رول‌های کاغذ، پرکاربردترین ماده صنعت چاپ و بسته بندی را گرفته اند، از برگزاری مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران در روز  ۲۴ شهریور در تالار وحدت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبر داده شد.

در ادامه محمد رضا برازش مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به فرصت‌ها و تهدیدهای احتمالی پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای، در حوزه صنعت و اقتصاد از جمله صنعت چاپ و بسته بندی گفت: انتظار ما این است که درآمد اقتصادی کشور بیشتر، نقل و انتقال پول سهل تر، نقل و انتقال تجهیزات و کالاها آسان تر و قدرت‌های انتخاب آنها از سوی مصرف کننده بیشتر شود و نباید ما به دنبال واردات محصولات چاپی بیشتر به کشور باشیم چراکه این تهدیدی است که ممکن است ما را هدف قرار دهد.

برازش گفت: باید از فرصت به وجود آمده برای ارتقای علمی و توسعه تجهیزات صنعت چاپ استفاده کنیم. امروزه کمتر صنعتی است که به چاپ وابسته نباشد ولی متاسفانه ما در زمینه تولید محصولات نهایی حوزه چاپ و بسته بندی برای ارائه خدمت به دیگر حوزه‌ها، هنوز مشکلات زیادی داریم. متاسفم بگویم که من همین امروز صبح و قبل از آمدن به این جلسه مجوز واردات کیسه‌های پتروشیمی را که درخواست یکی از شرکت‌ها بود امضا کردم. این باعث تاسف و نشان دهنده آن است که زنجیره تولید در بسیاری از صنایع ما هنوز کامل نشده است.

وی ادامه داد: ما باید همراه با تحولات تکنولوژیک روز در دنیا، صنعت چاپ خود را توسعه دهیم و اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم بسیاری دیگر از صنایع و بخش‌ها با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. خوشبختانه کشور ما در بسیاری از صنایع بسیار پیچیده، توانمند شده و در جایگاه‌های تک رقمی در دنیا خودش را تثبیت کرده است. قطعا بهبود وضعیت صنعت چاپ و بسته بندی می‌تواند به حرکت‌های رو به جلوی کل صنعت ما کمک کند.

مدیر کل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی در ادامه درخصوص جشنواره امسال صنعت چاپ با اشاره به برگزاری جشن‌های صنعت چاپ در دوره چهاردهم در ۱۰ استان کشور از برگزاری این جشن‌ها در دوره جاری (پانزدهم) در ۱۶ استان کشور با حمایت دفتر متبوعش در ماه جاری خبر داد و گفت: جشنواره پانزدهم صنعت چاپ با برگزاری جشن‌های صنعت چاپ در روز ملی صنعت چاپ (۱۱ شهریور) و در استان‌های آذربایجان شرقی، خوزستان و همدان شروع و با برگزاری آخرین جشن در ۲۹ شهریور در کرمان تمام می‌شود.

برازش در ادامه از تهیه فیلم‌های مصاحبه با ۵۰ نفر از بزرگان صنعت چاپ کشور خبر داد و با اظهار تاسف از درگذشت زنده یاد حسینعلی متین رضا پیشکسوت صنعت چاپ و نشر و صحافی گفت: در روز برگزاری جشنواره صنعت چاپ یعنی ۲۴ شهریور، مراسمی هم برای بزرگداشت زنده یاد متین رضا برگزار می‌کنیم. ایشان سال گذشته رئیس کمیته انتخاب پیشکسوتان صنعت چاپ بود و قرار بود امسال هم این زحمت را به او بدهیم ولی فوت ایشان این امکان را از ما گرفت.

به گفته محمود رضا برازش در جشنواره ملی صنعت چاپ امسال از زحمات ۳۲ ساله طارمی مدیر عامل شرکت اُفست از بزرگترین چاپخانه‌های کشور تقدیر خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به برنامه تجلیل از کارآفرینان و سرمایه گذاران نمونه حوزه چاپ و بسته بندی به عنوان یکی از برنامه‌های امسال جشنواره صنعت چاپ گفت: تا روز گذشته ۲۹ استان، کاندیداهایشان را به این منظور به هیات انتخاب معرفی کرده بودند که این نشان دهنده تکاپوی به وجود آمده در کشور در این زمینه است. پس از وصول اسامی تمامی کاندیداها از همه استان‌ها ما در روز یکشنبه هفته آینده جلسه نهایی داوری را برای انتخاب کارآفرینان و سرمایه گذاران نمونه صنعت چاپ و بسته بندی برگزار می‌کنیم.

مدیر کل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد همچنین هدف از برگزاری مسابقات آثار برتر چاپی را در جشنواره ملی صنعت چاپ، شناسایی تولیدکنندگان برتر و معرفی آنها به حوزه‌های مختلف صنعتی در کشور عنوان کرد و با اشاره به انتقال نمایشگاه آثار چاپی از محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی به دفتر امور چاپ و همچنین ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۰ استان کشور تاکید کرد: اولین نمایشگاه امسال در استان یزد افتتاح خواهد شد.

برازش همچنین با اشاره به لزوم صادرات محصولات چاپی کشور به دیگر کشورها اظهار امیدواری کرد: اولین نمایشگاه محصولات چاپی ایران در یکی از کشورهای همسایه (احتمالا ترکمنستان) در مهرماه امسال برگزار شود.

وی همچنین از حمایت دفتر امور چاپ وزارت ارشاد از شرکت کنندگان در دوره‌های آموزشی و مهارتی چاپ و بسته بندی در استان‌های کشور خبر داد و گفت: این دوره‌ها با استان اردبیل آغاز می‌شود و ما پرداخت ۵۰ درصد از هزینه‌های ثبت نام شرکت کنندگان را تقبل می‌کنیم. علاوه بر این با تعدادی از دانشگاه‌های معتبر کشور مذاکراتی انجام داده ایم برای راه اندازی دوره‌های ۱.۵ سال کسب و کار در حوزه چاپ و نشر برای مدیران چاپخانه‌ها و امیدواریم تا پایان امسال این دوره‌ها در دو دانشگاه ایجاد شود.

مدیر کل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از تقدیر از خبرنگاران برتر حوزه چاپ و بسته بندی در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ در روز ۲۴ شهریور در تالار وحدت در تهران خبر داد.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره چالش‌هایی که اختلافات اتحادیه‌های حوزه چاپ و بسته بندی در تهران برای این صنعت به وجود آورده است گفت: بنده دوشنبه هفته گذشته میزبان روسای اتحادیه‌های حوزه چاپ و بسته بندی در تهران بودم و تا حدودی یک آشتی بین آنها به وجود آمده و مشکلاتشان کمتر شده است ولی من همانجا هم به آنها گفتم که نباید اینگونه باشد که من از شما دعوت کنم که بیایید شما را با هم آشتی بدهم بلکه باید خودتان مشکلات خودتان را حل کنید.

برازش گفت: امروزه دیگر فاصله ای بین مراحل پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ باقی نمانده و فعالان حوزه چاپ و بسته بندی باید به مسائلی مانند تداخل صنفی پایان دهند. خوشبختانه در حال حاضر این امکان به وجود آمده است که چند واحد صنفی در یک رسته بتوانند در یک پلاک و یک مجتمع فعالیت کنند که باید از این امکان استفاده شود.

به گفته مدیر کل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد در حال حاضر تراز واردات و صادرات کالاهای چاپی در کشور به شدت منفی است. به عنوان مثال در چهار ماهه اول امسال حدود ۲۴ هزار تن و در سال ۹۳ هم حدود ۹۰ هزار تن محصولات چاپی وارد کشور شده است که این مسئله نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است.

برازش واردات کیسه‌های خالی پتروشیمی از عربستان و قوطی‌های میوه از پاکستان را زیبنده کشورمان ندانست و در عین حال گفت: خوشبختانه در چند ماه گذشته صادرات محصولات چاپی ما به کشورهایی مانند عراق، ترکمنستان و افغانستان رشد داشته است.

مدیر کل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد همچنین از روند رو به اتمام تهیه بانک اطلاعاتی صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور خبر داد و با اشاره به ۲۲ فرآیند بسیار پیچیده‌ای که برای تدوین این بانک اطلاعاتی طی شده، اظهار امیدواری کرد با راه‌انداززی آن مدیران صنعت چاپ و بسته‌بندی با اطلاعات دقیق‌تری نسبت به توسعه این صنعت اقدام کنند.

وی در خصوص مصوبه اخیر مجلس در مورد نحوه بهره‌برداری از عوارض واردات محصولات فرهنگی هم گفت: متاسفانه این مصوبه آن چیزی نبود که ما انتظارش را داشتیم چرا که مجلس کُدهای محصولاتی را که ما در دفتر امور چاپ به آنها داده بودیم، محصول فرهنگی محاسبه نکرده‌اند و هزینه مربوطه را هم عمومی دیده‌اند و بااین شرایط عملاً چیزی گیر صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور نیامد.

برازش در مورد سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ و بسته‌بندی هم گفت: ما باید به بانک‌ها بگوئیم که منابع خودشان را به سوی این صنعت سرازیر کنند و سرمایه‌گذاری در این زمینه در اولویت قرار گیرد. چندی پیش وزیر ارشاد به من اعلام کرد که تعدادی از ایرانیان مقیم خارج کشور حاضرند ۵۰۰ میلیون دلار در کشور سرمایه‌گذاری کنند و به من پیشنهاد کرد که زمینه جذب این سرمایه‌ها را در حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندی فراهم کنم. من هم به فعالان بخش خصوصی حوزه صنعت چاپ این موضوع را منتقل کردم اما متاسفانه تاکنون هیچ طرح توجیهی برای جذب این سرمایه‌ها دریافت نکرده‌ایم.

این مقام مسئئول در وزارت ارشاد یادآور شد: وزارت ارشاد، بانک نیست که تسهیلات بدهد و در جلسه‌ای هم که ما با مسئولان صندوق توسعه ملی داشتیم، آنها تاکید داشتند که کسانی که مایلند از تسهیلات این صندوق استفاده کنند، باید بانک‌هایی را که بتوانند تسهیلات ما را جذب و به آنها انتقال دهند، پیدا کنند و مهمتر از آن، اینکه باید طرح توجیهی در سرمایه‌گذاری در این صنعت ارائه دهند.

مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره علت تبدیل شدن چاپخانه قدیمی دانشگاه تهران به پارک علم و فناوری و برنامه وزارت ارشاد در این رابطه گفت: اگر این چاپخانه دستگاه‌هایی داشته باشد که بتوان به صورت موزه‌ای از آنها بهره‌برداری کرد، می‌توان در این خصوص با دانشگاه تهران وارد مذاکره شد و ما این مسئله را پیگیری می‌کنیم.

برازش همچنین از برگاری جشن‌های کارگری صنعت چاپ در استان‌ها خبر داد و گفت: ما از مسئولان پانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ در استان‌ها خواسته‌ایم که چنانچه کارگران نمونه خود را در حوزه چاپ و بسته‌بندی به ما معرفی کنند، ما از آنها تقدیر خواهیم کرد.

در این نشست خبری همچنین محمدحسن فکری دبیر پانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ در سخنانی با بیان اینکه این جشنواره تلنگری است برای رشد انگیزه‌ها و ارتقای فعالیت‌های فعالان حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندی، بر لزوم داشتن اطلاعات دقیق جهت ورود به بازارهای منطقه تاکید کرد و گفت: سامانه جامع اطلاعات صنعت چاپ پس از دو سال کار فشرده و علمی به سرانجام رسیده و پایلوت این سامانه به زودی در استان البرز راه‌اندازی می‌شود.

همچنین به گفته وی، تاکنون ۷۱ نفر به عنوان پیشکسوت صنعت چاپ و بسته‌بندی و ۲۹ نفر به عنوان کارآفرین از طریق استان‌های کشور بجز تهران و در تهران هم ۷۸ نفر برای انتخاب پیشکسوتان و کارآفرینان نمونه در این حوزه معرفی شده‌اند که برگزیدگان این حوزه یکشنبه آینده انتخاب می‌شوند.

در این نشست خبری همچنین محمدحسین رحیمی یگانه مسئول بخش مسابقات پانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ با اشاره به اینکه در دوره چهاردهم حدود ۳۵۰۰ اثر به این مسابقات ارائه شده بود که از این تعداد ۵۰۰ اثر به مرحله نهایی راه یافت و ۲۰۰ عنوان حائز رتبه شدند و ۲۰ اثر هم سیمرغ جشنواره را دریافت کردند، به زمان اندک برای تولید و ارسال اثر در دوره جاری پرداخت و بدون ارائه آماری از تعداد آثار ارائه شده به دوره پانزدهم این جشنواره تاکنون، از افزوده شدن رشته لیبل‌ها و برچسب‌های هوشمند امنیتی به این مسابقات در سال جاری و جایگزین شدن بخش مقالات و تحقیقات پژوهشی و علمی با بخش مقالات دانشجویی در این دوره خبر داد.

وی همچنین از انتخاب یکی از اسپانسرهای پانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ تاکنون خبر داد و گفت: هنوز زمان برای مشارکت شرکت‌های مختلف جهت تعیین اسپانسر طلایی، نقره‌ای و معنوی مسابقات پانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ باقی است.

نظر شما