شناسهٔ خبر: 107663 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نقد آرام معاون وزیر نیرو بر رویکرد خارجی محور در پساتحریم

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: اگر بخواهیم نگاه توسعه مان را عوض کنیم و کارهای تعریف شده را از مپنا بگیریم، برای این کارگاههای عظیمی که ایجاد شده، مشکل ایجاد می شود و این یک مسئولیت سنگین است که باید زیرساختهای ایجاد شده برای کشور بماند.

به گزارش «نماینده»، هوشنگ فلاحتیان در مراسم رونمایی از نخستین سری توربین های بادی ۲.۵ مگاواتی ساخت ایران اظهار داشت: حدود یک سال و نیم پیش از مپنا خواستیم که توربین های ۲.۵ مگاواتی را ساخت داهل کند و امروز جای تقدیر و تشکر دارد که در این مدت هم کارگاه را تجهیز کردند و هم شاهد تکمیل نخستین توربین بادی ۲.۵ مگاواتی ساخت داخل هستیم.

وی افزود: هر تجهیزاتی را اگر اراده کنیم می توانیم در داخل کشور بسازیم؛ ما باید تکلیف خودمان را روشن کنیم که می خواهیم در چه زمینه هایی خودکفا باشیم تا با انتقال تکنولوژی و حمایت از ساخت داخل به بهبود فضای کسب و کار بپردازیم.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: ما هم توان تعامل با دنیای خارج و استفاده از پتانسیل های دیگر کشورها را داریم و هم توان داخلی سازی و کسب دانش را داریم که در این زمینه باید بیش از پیش به بخش خصوصی واقعی فضا برای پیشرفت و توسعه بدهیم.

وی ادامه داد: اگرچه نوع اقدام به تولید و برون سپاری های شرکت زیمنس آلمان با شرکت های ایرانی متفاوت است، اما با مقایسه زیرساختهای این شرکت و زیرساختهای مپنا می بینیم که مپنا ۵ برابر بیشتر از زیمنس، زیرساخت دارد.

فلاحتیان با تأکید بر اینکه این زیرساختها سرمایه عظیم ملی است، گفت: ما باید ضرف نظر از مسائل حاشیه ای، از شرکت مپنا حمایت کنیم و به عنوان یک مسئولیت ملی باید تلاش کنیم تا این زیرساختها که سرمایه های کشور است حفظ شوند.

معاون وزیر نیرو با اشاره به تصویب و ابلاغ نرخ های جدید خرید تضمینی برق گفت: برای حمایت از ساخت داخل، در مصوبه خرید تضمینی برق اینگونه آورده شده که قیمت خرید تضمینی برق از نیروگاههایی که با استفاده از تجهیزات ساخت داخل مجهز شوند، ۱۵ درصد بیشتر خواهد بود؛ که اخیرا پیشنهادی را به هیئت دولت داده ایم تا این رقم به ۳۰ درصد برسد.

وی افزود: اگر بخواهیم نگاه توسعه مان را عوض کنیم و کارهای تعریف شده را از مپنا بگیریم، برای این کارگاههای عظیمی که ایجاد شده، مشکل ایجاد می شود و این یک مسئولیت سنگین است که باید زیرساختهای ایجاد شده برای کشور بماند.

فلاحتیان با بیان اینکه شرایط اقتصادی مپنا را درک می کنم، خاطرنشان کرد: ضرورت دارد این شرکت بزرگ، آهسته آهسته خودش را به سمتی ببرد که پروژه ها را به صورت EPCF بگیرد، و برای تأمین مالی پروژه ها از فاینانس ها و مشارکت های خارجی استفاده کند.

نظر شما