شناسهٔ خبر: 107461 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

توقف ورود آب دشت‌ها به دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه یک مقام مسئول دروزارت نیرو با بیان اینکه دریای خزر در بهار امسال با افت بی‌سابقه سطح آب در ۶۰ سال گذشته مواجه شده است، گفت: در مورد دریاچه ارومیه شاهد تغذیه برعکس آب از این دریاچه به سمت چاه‌ها هستیم.

به گزارش «نماینده»، مرتضی افتخاری با اشاره به اینکه وضع دریاچه ارومیه نامناسب است گفت: در این شرایط به جای اینکه دریاچه تغذیه شونده باشد، به یک تغذیه کننده برای چاه ها تبدیل شده و ما شاهد جریان معکوس آب دریاچه ارومیه به سمت چاه های غیرمجاز هستیم.

رئیس موسسه تحقیقات آب اظهارداشت: چاه های غیرمجاز سبب توقف ورود آب از دشت ها به دریاچه ارومیه و برعکس شدن جریان آب از داخل این دریاچه به چاه ها شده است. وی احیای دریاچه ارومیه را نیازمند ۱۰ سال زمان دانست و تصریح کرد: مسدود کردن چاه های غیرمجاز گام اول احیا دریاچه ارومیه است.

وی با اشاره به اینکه دریای خزر در ۱۸ سال گذشته روند کاهشی داشته ادامه داد: در ۸ سال اخیر این روند شدت بیشتری به خود گرفته است. افتخاری افزود: در بهار امسال تراز دریای خزر ۲۲ سانتیمتر کاهش داشته که در ۶۰ سال گذشته این اتفاق بی سابقه بوده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو ۸۵ درصد تغذیه دریاچه خزر را از رودخانه ولگا عنوان کرد و گفت: در سال های اخیر خشکسالی این رودخانه را نیز دچار مشکل کرده که این اتفاق دریای خزر را مانند دیگر دریاچه ها و تالاب های کشور با کاهش حجم مواجه کرده است.

نظر شما