شناسهٔ خبر: 107030 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

افزایش ۲۰۰۰ دلاری هزینه حمل زمینی بار به اروپا

اتحادیه اروپا مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با بیان این‌که مسیرهای جایگزین ترکیه برای حمل کالا به اروپا از گذشته نیز برقرار بوده است، گفت: استفاده از مسیرهای جایگزین برای حمل بار به اروپای مرکزی و جنوبی ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

به گزارش «نماینده»، محمدجواد عطرچیان اظهار کرد: با توجه به این‌که مسیر ترکیه برای حمل کالا به اروپای مرکزی و جنوبی امن نیست، صاحبان بار مانند گذشته می‌توانند از مسیر ارمنستان و آذربایجان استفاده کنند.

 وی تصریح کرد: به‌عنوان مثال مسیرهای آذربایجان- گرجستان- دریای سیاه، ارمنستان-گرجستان- دریای سیاه، آذربایجان-داغستان-روسیه-بلاروس و... و. از جمله مسیرهایی است که در گذشته و حال برای حمل بار از آنها از ایران به اروپا  استفاده شده است.

وی با بیان این‌که با ناامن شدن مرز ترکیه از این مسیرها برای حمل بار استفاده می‌شود، بیان کرد: این مسیرها هزینه‌های حمل‌ونقل را افزایش می‌دهد، به‌طوریکه ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار کرایه حمل کالا با کامیون (یک سر بار) به سمت کشورهایی مانند آلمان و ایتالیا را افزایش می‌دهد.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اعلام این‌که کامیون‌های ایرانی برای عزیمت به اروپای شمالی از مسیر بلاروس استفاده کرده‌اند، گفت: برای حمل بار به اروپای مرکزی نیز از خاک ترکیه استفاده می‌شد که با ناامن شدن مرزهای این کشور، بار از ایران به اروپا از مسیرهای ذکر شده جابجا می‌شود.

عطرچیان با بیان این‌که بخشنامه‌ای خصوص جایگزین کردن مسیری به جای مسیر ترکیه برای دسترسی به بازارهای اروپایی افزود:تا زمانی که مرزهای ترکیه امن نشود از مسیرهای موازی برای حمل بار به سمت اروپا بهره می‌گیریم.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون مرز بازرگان باز است، گفت: تردد در این مرز عادی است، اما با این حال به دلیل ناامنی موجود از مسیرهای جایگزین برای حمل کالا به سوی کشورهای اروپایی استفاده می شود.

 در یکصد و هشتاد و دومین نشست شورایعالی هماهنگی ترابری کشور با توجه به حوادث اخیر برای ناوگان مسافری در خاک ترکیه مقرر شد سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای با صدور اطلاعیه مسیرهای جایگزین از طریق ارمنستان و جمهوری آذربایجان را معرفی کند.

نظر شما